Fashion of the year

En kortfattad beskrivning över några av vårens största modetrender om för mig innegåller både en salig blandning av stora favoriter och riktigt stora nonos!
Det romantiska har varit på tapeten ett bra tag nu och florerar på de flesta av de stora modehusens catwalks på alla möjliga nivåer. Känns som en mix av farmors gamla klänningar, gardinvolanger och ett överflöd av rosor och Laura Ashley inspirerade ting. Mycket fina, små detaljer av blommor och blad i mjuka nyanser av rosa, blått, vitt, gult och grönt som flätas samman med pärlemor, spetsar och rosetter.
Alexander McQueen gör en makalös skapelse med äkta rosor som täcker hela klänningen och får mig att tänka på en sommaräng från 1700-talet med lite touch av Stolthet & Fördom.
Jag kommer att gilla de söta blusarna/skjortorna, puffärmar, de milda nyanserna och skira inslagen men sedan går gränsen defenitivt för mig. Rosor känns lite pasé och är inte min grej.
1
I skarp kontrast till det flora och fauna blomstrande romantiska modet kommer det väldigt laid back och sportiga trenderna som gör att man gärna får hasa omkring i converse och fladdriga byxor, bara man gör det med stil och gärna i siden och chiffong. I konstiga hybrider är sportkläder modifierade till enkla men lyxiga plagg som antagligen kommer få kändisarna att jubla då de kan mysa runt i grymt dyra Stella McCartney chinos i sportig modell och en adidasjacka i satin. Ryggsäcken gör comeback, om den någonsin varit "het" inom modevärlden, och även magväskan är ett tillåtet attribut.
Roligast av allt tycker ändå jag att de heltokiga högklackade conversen är som är en mix av vanlig sko med hög heel och metallicglimmande band runt foten. Udda och fascinerande.
3
Klänningen, klänningen, klänningen. Kommer att vara hetare denna sommaren än förra faktiskt. Modellen spelar egentligen ingen roll men gärna luftig och skir i härliga färger. Hängsel- och förklädesklänningen kommer är redan en stor hype och kommer att fungera utmärkt i vår, dock är den lite varm för sommaren antagligen då de ofta är i ull eller varmare tyger. Lättast bärs plagget med knästrumpor och/eller strumpbyxor på vintern och på sommaren behövs det förhoppningsvis inget till de bara benen förutom ett par söta peeptoes eller pumps. En liten avstickare inom trender är dock återkomsten av stort och retro mönstrat i skarpa färger som gör att klänningen gärna kan liknas vid en mixad Matissetavla. Markerad midja, liten clutch och heels eller ballerinor gör outfiten ganska komplett i vilket fall som helst.
4
Sedan kunde jag inte låta bli att rita några av mina favortiter från den gångna säsongen och säsongen som kommer i mindre format. Den vita skjortan är för mig en ganska ny favorit som liksom LBD antagligen är ett odödligt kort i garderoben. Accessoreras enkelt med ett smalt skärp i midjan och/eller en rosett/fluga i halsen. Funkar till kjol, byxor eller under klänning lika bra. Lager på lager tillhör vana för oss nordbor då det är det enda fungerande för att behålla värmen men det är också ett snyggt sätt att kombinera plagg. Tjockt & tunnt, ljust & mörkt, grovt & fint, murrigt & färgglatt. Begrensningarna sitter bara i fantasin. Grungen gav i år lager på lager trenden ett lite nytt ansikte men jag gillar främst den lite påklädda men enkla känslan som för mig kombinerades med en oversize basker eller pälsmössa, axelremsväska och armvärmare/torgvantar.
A-linjeformat är en trend som jag aldrig riktigt gillat innan och som jag tyckt mest gör att man ser oformlig och knubbig ut men jag är benägen att ge mig lite. H&M har en underbar liten skapelse till jacka med söt krage och kort trenchmodell som jag tror kommer att bli en favorit för många i vår. Sist men inte minst är det klänningens intågande igen som väl inte har undgått någon? Alla modeller och färger men gärna stickad och mysig i tröjmodell som är söt som den är eller med plagg över/under och accessoarer. För mig oftast med en rosett som attribut eller något till håret, som ett spänne i annorlunda form!
2

Kommentarer
Postat av: Estelle

Fina bilder!

Postat av: Aenigma

Estelle; Tack! :)

2006-12-28 @ 17:09:37
Postat av: Linda

va fint du tecknar :)

2006-12-28 @ 17:24:23
URL: http://sjuktbra.blogg.se/
Postat av: Anna

MEN HERREGUD tjejen! Vad duktig du är! Hoppas verkligen att tidningar och modehus upptäcker dig - hade jag haft en tidning hade jag velat ha dig som anställd modeillustratör.

Åhh, du är i alla fall 160 cm...jag är typ 157..eller kortare..vet inte riktigt...tycker min längd ser för jävlig ut i alla fall och har sådana komplex - korta kjolar blir tantigt långa eller kryper upp på magen, alla byxor får läggas upp eller vikas upp fult eller trasas sönder för att man trampar på dom i taskigt väder...blä..*sucka*

Jag ritar gärna för hand med kol och svart tusch eller akvarell (om jag ska vara pretentiös), men det senaste har jag försökt mig på att kämpa med FReehand, Illustrator och Indesign i alla fall alla de illustrationer jag gjort till bloggen...
har du gjort dessa teckningar i datorn? Med vad och hur??
Jätteimponerad - verkligen!

Kram på dig och tack för besöket

2006-12-28 @ 18:13:38
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Karinn

å jättefina bilder.. tuffa!

2006-12-28 @ 19:27:43
URL: http://karinolofsson.blogg.se
Postat av: Gilraen

sjukt fina bilder! :D

2006-12-28 @ 19:28:44
URL: http://gilraen.blogsome.com
Postat av: Anna

Nu gjorde jag en illustration i Freehand efter att ha fått ritalust av din och Bohemicas blogg som du nämnde.
Tack!

2006-12-28 @ 19:46:34
URL: http://pyttis.blogg.se
Postat av: Debbie

Det romantiska är verkligen min grej :) Puffärmar..åh, älska! Kör på det fullt ut.. underbart.

2006-12-28 @ 19:48:59
URL: http://dendardebbie.blogg.se
Postat av: Aenigma

Linda; Tack så mycket! :)
Pyttis; Oh vad gullig du är! :D Blir helt glad i hjärtat av din fina kommentar! Jag ritade dessa illustrationer för hand med en vanlig svart tuschpenna bara. Ibland färglägger jag men för det mesta får de gå i svart vitt med ganska mycket skuggor.

Jag har varit arg över kin ringa längd men nu är jag ganska bekväm i den. Tror att det är lättast att bara acceptera hur man är och hur man ser ut! :)
Men barnavdelningar är ett hett tips. Köpte finaste svarta stupisarna där till lågt pris men de sitter som ett par grymt dyra och mer exklusiva!
Kram själc och tack för ditt beröm!
Karin & Gilraen; Tack söta ni.:)
Debbie; Jag tycker att det är fint med romantiskt men det blir liksom lite för mycket på mig. Jag är så liten och blir alltid klappad på huvudet så om jag har super söta och romantiska kläder blir jag en vandrande, dock aggressiv, docka. :) Det hjälper ju inte att jag har lååångt blont hår heller. :( Suck

2006-12-28 @ 20:12:59
Postat av: sanna

ååh, vilka fina blder! heja, så duktig du är!

2006-12-28 @ 21:41:13
URL: http://spaderdam.webblogg.se/
Postat av: Aenigma

Sanna; Tack så mycket! :D

2006-12-28 @ 21:45:18
Postat av: Eurica

så snyggt! brukar rita lite hemma också .. ;)

2006-12-28 @ 23:13:38
URL: http://leeeah.blogg.se
Postat av: Aenigma

Eurica; Tack. :) Vistt är det roligt?

2006-12-29 @ 11:58:03
Postat av: Maria

Ååh, vilka underbara bilder, du är verkligen duktig! :) Vårens och sommarens mode ser underbart ut :) Vet du förresten någon bra sida med vårens och sommarens mode, gärna med en massa bildexempel? Jag har sett en del catwalkbilder, men de är ju oftast lite överdrivna tycker jag :P Eller kanske du kan rekommendera någon bra blogg, utöver din egen? Tänker btw länka din blogg, för hit vill jag igen :D

2006-12-29 @ 13:52:24
URL: http://shoppoholic.blogg.se
Postat av: Aenigma

Maria; Tack så mycket! :) Jag kollar runt lite överallt på internet på olika sidor och bloggar men framförallt läser jag tidningar som är duktiga på att tolka trender. Elle är enligt mig bäst, Vogue nästan lika bra. De jag har länkade på min sida är mina favoritbloggar som jag nästan alltid tycker har bra stil och koll på trendläget. Bohemica ritar också illustartioner t.ex och Sofiaovarlden har underbar garderob. Ett riktigt bra tips är att kolla in t.ex länken från min sida till FaceHunter, bilder på helt vanliga människor som klär sig grymt!

2006-12-29 @ 14:20:14
Postat av: viktoria

AAh herregud så duktig du e. Önskar att jag kunde teckna som du;P Har funderat på att bli designer, men har inte rikigt den tecknar talangen. Men du tjejen, du funderar inte på att bli det? Och ja, hoppas verkligen att det är någon som upptäcker dig!

På tal om längden, jag vet hur det känns, är bara 1,55 m. Och det är rikigt surt, för vad man än har på sig så blir det aldirg lika snyggt som de som är längre. Att man dessutom vill syssla med saker i modebranshen känns det ju extra surt att vara så kort, med tanke på all konkurrens och allt. Men man kan ju inte göra något;p ha de bra

2006-12-30 @ 00:02:35
URL: http://viktoriaC.blogg.se
Postat av: Mark

Fina bilder.

2006-12-30 @ 09:57:29
URL: http://nucci.blogg.se
Postat av: Aenigma

Viktoria; Oh gud vad gullig du är! Tack snälla för det berömmet, det värmer. :) Jag vill bli designer, jobba inom modevärlden och så, så jag hoppas att allt mitt ritande kan vara lite bra träning inför framtiden?! :D

Man får göra det man kan helt enkelt gällande sin längd. Jag tycker att det är ganska bekvämt ändå att vara liten men just med byxor kan det ju göra en gaaaalen. :P Man får helt enkelt ha extra vassa rmbågar om man ska arbeta med något där det är konkurrens, som i modebranschen. Och du, även fast man kanske inte är super bra på att rita så kan man ju jobba med mode! :) Lycka till, och tack en en gång.
Mark; Danke!

2006-12-30 @ 13:10:44
Postat av: viktoria

hehe..det var så lite så. Jo det är Väla utanför Helsingborg som jag menar=) gott nytt år!

2006-12-30 @ 15:05:10
URL: http://viktoriaC.blogg.se
Postat av: Mindofmeadows

Very interesting & professional site. You done great work.

2008-02-09 @ 16:45:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback