Den klassiska pärlan

I Coco Chanels, pärlans gudfader, biografi kan man läsa hur hon reflexterar över det mode hon skapade och däribland också hennes smycken. Hon sålde kläder till de vackra, förmögna damerna men tyckte ändå att när det kom till smycken/accessoarer/bijoutirer så kunde det lika gärna vara äkta som oäkta. Så med den rikaste gräddan som sina kunder, som mycket väl hade kunnat betala för den äkta varan, så designade hon sina långa oäkta pärlhalsband som blev världsberömda och ett av hennes starkaste signum.
3
Mademoiselle Chanel bar alltså långa rader med oäkta pärlor men jag har ändå alltid känt att om det ska vara pärlhalsband så ska det vara äkta. Ganska ytligt av mig, ja, men när trenden med pärlor blev en gigantisk hype höll jag fast vid mina äkta, kanske lite snobbigare vita pärlor.
Nu kan jag hålla med om att det inte spelar någon roll, för sedan jag tappade bort ett pärlhalsband som var arvegods insåg jag att oäkta kan se precis lika fina ut. Och kan Coco, en av världens största modeskapare, så kan väl jag.

Igår trallade jag och mamsell iväg på bion och kollade in Djävulen bär Prada (varför se den när aaaaalla ser den?) och jag tyckte att boken var bättre men den hade några riktiga moments!
Jag menar, hur kan man inte annat än älska Nigel? Jag vill ha en egen Nigel! (Som ger mig Jimmy Choo skor) och efter hans kommentar "You are in a desperate need of Chanel" så kunde jag inte annat än börja suckta åt alla underbara smycken hon bar.
Så nu står ett underbart Lagerfeldt designat eller vintage halsband från Chanel högt upp på min önskelista. Helst skulle jag nog vilja ha det Anne Hathaway har på sig tillsammans med den svarta klänningen som jag inte hittar någon bild på, men något av de andra duger också...;)
12
Gillar den första looken, trots att det inte alls är mig egentligen, med den liten pojkaktiga utseendet med kepsen och det härliga halsbandet som är ganska plottrigt.
Andra bilden är underbar hela den. Älskar kläderna med volym upptill och avsmalnat nedtill med tights och de höga stövlarna. Och så klart halsbandet igen som bryter av mot allt det mörka.

1
Om jag älskar Nigel så är detta halsband snäppet mer känsloframkallande!
Bara namnet "Coco is dead" är ju klockrent och jag vill ha!
Inga pärlor men en härlig ironiserad bild av modevärldens kanske största jätte och deras dubbla C:n.




Kommentarer
Postat av: Mark

Härligt smycke.

Postat av: elvira

villket underbart halsband, kul namn på det också "Coco is dead"

2007-01-25 @ 20:00:58
URL: http://glodhett.blogg.se
Postat av: Maria

Jag älskar pärlor

2007-01-27 @ 12:58:29
URL: http://shoppoholic.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback