Den äkta varan


1Jag har tänkt på en sak som jag sedan kom på stör mig faktiskt ganska mycket. Detta med att "den så kallade inom mode- och bloggvärlden, parkasen". Läser var och varannan dag om dessa så kallade parkasar och ser bilder från allt ifrån de stora modehusen ner till budgetkedjor som H&M.

Bara det att plaggen på de bilderna inte är en parkas.

En parkas är inget tunt plagg i ett, nu moderiktigt, glansigt material med massor av dra-åt-snören och liten fladdrig luva som Stella McCartney och Prada gjort dyra varianter av och Zara gjort en fin billigare kopia utifrån.

En parkas är vad Ola Skinnarmo knatade iväg till Nordpolen i, en parkas är vad en Canada Goose jacka är, en parkas är ett tjockare plagg med värmande foder och ofta pälskrage, en parkas är vad forskare och människor som befinner sig på extrema platser med kyligt klimat behöver för att överleva, en parkas är vad varenda människa som jag känner, som bor norr om Stockholm, äger.

Nu menar jag inte att säga detta på ett provokativt sätt och peta någon elakt i ögat för att få vara viktig pettrig men i mina öron blir det väldigt fel att kalla ett tunt, kapp-plagg för parkas.
Parkas är vad jag har på mig på bilderna en dag som denna, med ordentligt, tjockt foder, värmande luva, päls och längd som går ner över rumpan.

2
Parkas, in its real shape.

Kommentarer
Postat av: Nanó

Jag hade aldrig vetat riktigt vad en parkas var förrän nu när det blivit på tapeten. Och nu förvirrar allt mig ännu mer. Men varför säger alla andra att tunna glansiga långa rockar med dessa snören är parkas? Om du säger..äh, jag blir för förvirrad. Men oko, nu vet jag vad en parkas är på RIKTIGT:)

Postat av: Emmaria

Det är bra. Ibland måste man förtydliga! Insåg själv att jag nog kallat en tunn jacka för parkas, men påminns nu om att jag brukar tala om min tjocka vinterjacka som min dunparkas.. KOnstigt hur dte kan bli "fel" tolkning av ett ord eftersom mode-folk säger det...

2007-03-03 @ 13:26:51
URL: http://emmaria.blogg.se
Postat av: Rasmusandrea

I found this site very useful while surfing Google.Interesting page containing serveral helpful information and nice pictures. Greetings

2009-10-08 @ 10:44:41
URL: http://rasmusandrea.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback