Helt vanlig, jävla missunsamhet

Det finns ett par saker som vi svenskar är kända för. 1. vi är landet lagom. 2. vi anses blyga/tillbakadragna 3. vi anses över lag vara ett land där många är vackra. Men det viktigaste och mest ärliga, sanningsenliga är inte lika känt utanför men vi svenskar vet om det mycket väl. Vi är så jäkla missunsamma.
I andra länder och kulturer blir man glad för andra, uppmuntrar, peppar och klappar vänligt på axeln.
I Sverige är backstabbing, elaka kommentarer och missunsamhet det vi är bäst på.

Jag blev intervjuad av en av de två lokala tidningarna här i Jämtland och det var verkligen jätte roligt. Kul att prata med det som intresserar mig mest med trevliga-Sara, roligt att bli kontaktad angående sitt bloggande eftersom jag är ganska ny på banan (6 månader) och helt enkelt roligt att göra något sådant.
Jag förväntar mig inte att bli en Sigrid, HotSpot eller Ellenor, räknar inte hur många besökare jag har eller trånar efter reklamkontrakt och sponsring. När det kommer så är det roligt men jag tackar bara ja till det jag kan stå för.
Och så är reaktionen på det folk läser i artikeln antingen 1. glad eller 2. typisk, vanliga, jävla svensk missunsamhet! Och jag skulle ljuga fruktansvärt mycket om jag sa det typiska bloggkommentaren, "jag tar inte åt mig", för det gör jag fan i mig!
För hur mycket fina kommentarer jag än fått av bloggare, kompisar och skolkamrater angående artikeln så är det ju ändå det ironiska som jag läste idag på
Breaths blogg, med de tillhörande kommentarerna jag minns mest.

Jag påstod mig aldrig vara en av Sveriges bästa bloggare, siade inte om hur populär jag var eller talade om mig själv i tredje-person medan jag vickade på LV Speedyn på armen. Tvärtom ville jag förmedla hur viktigt jag tycker att ödmjukhet är och att det är skönt att man inte fått skit för det man gör. För det är inte roligt.
Svenskar har så jäkla svårt att läsa mellan raderna, förstå innebörden av det hela (läs artikeln damn it, inte siffrorna), unna andra saker och helt enkelt vara snälla. För varför skulle jag få vara glad över att en tidning kontaktade mig, skrev om mitt bloggande och gjorde en fin artikel av det?
Nej, då sätter sig folk på sina höga hästar, gör det som tjejer är bäst på (dvs snacka skit om ni inte kan läsa mellan raderna) och tvinnar sitt blekta hår mellan fingrarna under tiden de skriver inlägg om att "marc jacobs är ju guuuuud!!!"
Tack, men jag behöver inte det.

Ni som vet att ni inte gör såhär, jag vet att ni har vett att inte ta åt er. För alla bloggerskor, inte alls alla,
gör på detta sättet. Det finns många underbara tjejer, och killar, som bloggar som är så sjukt trevliga, gulliga och alltid har ett snällt ord över. Och det är guld värt. Ni vet vilka ni är, och jag är otroligt glad att ni finns i den förövrigt ofta så trångsynta bloggvärlden.


1
Bloggvärlden är som övriga världen, är du någonting så har du tyfligen rätten att trycka ned andra.
Är du längre ned på pinnen, håll käften och var tacksam för smulorna du får av Cosmopolitan & dåliga second hand-tips.

Kommentarer
Postat av: julia

den det var det bästa jag läst på länge. för visst stämmer det ju allt du skriver!
du är verkligen en tjej man kan se upp till, du står för vad du tkr, och du är inte rädd för att säga det. du skriver helt otroligt bra och för mig är du en favorit bloggerska!
Och en jätte fin bild har du ritat med! :D
keep up the great work.

2007-03-20 @ 11:44:10
Postat av: Mary

Haha, ja du får tro vad du vill ;)
Som sagt, jag menade hur tidningarna förstoras upp saker, inget annat. Har inte sett din blogg tidigare och menade verkligen inget illa.

Postat av: Mary

sen skrev jag aldrig att jag DU tyckte var populär utan menade där också att tidningarna förstorar upp saker, de skrev att du var en av sveriges mest lästa bloggar vilket jag inte tyckte att du var. Om du ser detta som ett hån så fine.

2007-03-20 @ 11:50:37
URL: http://breath.blogg.se
Postat av: Camilla

Tråkigt att du inte kom!

2007-03-20 @ 12:09:46
URL: http://www.stilic.blogg.se
Postat av: Sara

Tycker du överdriver ganska mycket om Mary. Läste hennes inlägg och jag fattar inte hur du kan tycka det är ett hån mot dig när hon skriver vilken bra stil du har, att du är söt och trevlig och kan rita!

2007-03-20 @ 14:11:02
Postat av: Anonym

jag tkr hon som har breath bloggen verkar vara avundsjuk för att det går bra för nån annan och för att nån annan kommer med i tidningen och inte hon.

2007-03-20 @ 14:24:25
Postat av: a

Förstår verkligen din kritik. Speciellt med tanke på hur mary bemöter sina besökares kommentarer om dig. Är på väg till Åre i nästa vecka (aldrig vart där innan :D)Vad får jag inte missa? Keep up the good work, din blogg är kanon!

2007-03-20 @ 14:30:36
Postat av: Marcus

Instämmer om att din blogg är otroligt bra! Allt annat är bara ren och skär avundsjuka. Du har kommit en lång bit påväg inom bloggvärlden, medans andra inte har de,, och de som inte har det måste då skriva taskiga och barnsliga inlägg om dig, vilket gör att de bara ser ännu mer barnsliga ut. Stå på dig och visa vem det är som kan sin sak! Cred!

2007-03-20 @ 15:35:37
Postat av: Sweetheart

Inget att bry sig om! Stå på dig istället och fortsätt med din grej! Du tecknar sjukt bra btw :)

2007-03-20 @ 15:45:19
URL: http://graceful.blogg.se
Postat av: Felicia

Bra inlägg och snygg teckning! You go

2007-03-20 @ 16:37:09
URL: http://charmingsaturday.blogg.se
Postat av: Nanó

Argh, jag blir galen på sånt där! Det är nog inte bara svenskar som är sådana, jag har också varit utsatt för det större delen av mitt liv. Vissa människor är sådana av naturen. Jag tog åt mig mycket i början, men nu har jag förstått att strunta i det. Men visst känns det.
( Du är förresten den första i bloggvärlden som får veta dethär(har inte skrivit om det i min blogg ännu), men det skall komma ett reportage om mig, min kläddesign och min blogg i en tidning vid namn hufvudsstadsbladet, en stor dagstidning i Finland. Jag måste nog säga att jag skulle bli förbannad om någon avundssjuk individ skulle skriva något dumt om mig bara pga. intervjun. Herregud, har inte folk vettigare saker att tänka på. Vi får hoppas att det inte leder till lika osmakliga konsekvenser som det gjorde för dig...)
Puss och kram gumman, stå på dig! Avundsjuka är tyvärr en sak man får räkna med om man är en kreativ och begåvad tjej som du:D

2007-03-20 @ 16:53:53
URL: http://nano.rocks.it
Postat av: Jelena

Avundsjuka är ju faktiskt ett tecken på att du är otroligt bra, förstår att det inte är lätt att ta det som en komplimang men det är faktiskt just det det är! Och glöm för allt i världen inte hur många vi är som avgudar din blogg, oavsett reportage och annat.

Fortsätt gör din egen grej, som sagt; vi är många som uppskattar det!

2007-03-20 @ 18:15:38
URL: http://styleiseternal.blogg.se
Postat av: aenigma

Julia, tack raring! Och just det, innan jag glömmer det igen, min mail knasade förra veckan och jag har inte fått något mail från dig igen. Om du fortfarande är sugen på örhängena, maila igen! :)

Mary; Ja, jag ser det som ett hån. Sara som skrev artikeln vet ju inte supermycket om bloggvärlden och exakt hur populäriteten mäts. Hon skreb en väldigt fin och bra artikel och vissa saker kan ju alltid misstolkas om man verkligen vill. Jag är långt ifrån Sveriges mest lästa, men det finns andra saker som gör att min blogg ändå är populär.

Camilla; jag är så himla ledsen att jag inte kunde komma!! Du anar inte hur besviken, arg och less jag blev på allting när jag insåg att det helt enkelt inte skulle gå. Hela helgen var förstörd pga. det! :(

Sara; Den delen av det var inget hån, och jag tror inte att Marys tanke heller var att vara elak. Men som jag såg det så framställde hon det på ett sätt som ironiserade hela grejen. Och det tar jag som ett hån.

Anonym; jag vet inte varför, och hoppas att det inte var av avundsjuka, men jag tycker inte om att nedvärderas för något jag gjort och varit med på.

Marcus; Tack! Otroligt värmande och peppande ord. Tack.

Sweetheart; Men jag tar så otroligt lätt åt mig. Och eftersom jag aldrig fåt skit för det jag gör innan kändes det så himla typiskt nu, när jag precis snackat om hur trevlig bloggvärlden är... men tack! :)

Felicia; Tack sötnos!

Nanó; Och raringen min! Vad skulle jag göra utan dig? :D Du är för söt. Och gud vad roligt!! Blir alldeles stolt och glad där jag sitter här och läser. Shit vad kul för dig att få sådan upopmärksamhet av en stor tidning! Det är du ju lugnt värd utan tvekan. Nanó är ju bäst! (Och det kunde cirkus 47 000 människor läsa att jag tyckte i tidningen när "min" artikel publicerades! haha)
Jag mailar dig senare ikväll och frågar lite mer för jag blev så grymt nyfiken! Tack för din pepping vännen, pussar och kramar i massor!! :)

Jelena; tack, vad snällt av dig!! Verkligen jättegulligt sagt., jag ska försöka att vara mer subjektiv.

2007-03-20 @ 18:33:41
Postat av: frida

jag är en av alla dom som har din blogg sparad under favoriter, jag älskar dina teckningar och dina inlägg. försök att inte bry dig om vad andra idioter tycker och hälsa jämtland (jag har halva min släkt där!) från skåne :) kram

2007-03-20 @ 18:39:36
URL: http://fridasvenssonhedblom.blogg.se
Postat av: HillieBillie

KajKaj.. Är det någon jag borde ta mig ett snack med för din räkning här huh...? ;) Nej men keep it up, du klarar dig så bra som alltid, det vet jag att du gör. Enligt mig har du en extremt bra modeblogg, och det säger till och med jag som egentligen inte kan ett shit om saken och som över huvud taget inte är särskilt intresserad av mode på det sättet. Du gör det ändå intressant för sådana som mig att läsa! Jag är stolt över dig Kajsa. Always. :)

2007-03-20 @ 22:25:20
URL: http://hilliebillie.blogg.se/
Postat av: HillieBillie

KajKaj.. Är det någon jag borde ta mig ett snack med för din räkning här huh...? ;) Nej men keep it up, du klarar dig så bra som alltid, det vet jag att du gör. Enligt mig har du en extremt bra modeblogg, och det säger till och med jag som egentligen inte kan ett shit om saken och som över huvud taget inte är särskilt intresserad av mode på det sättet. Du gör det ändå intressant för sådana som mig att läsa! Jag är stolt över dig Kajsa. Always. :)

2007-03-20 @ 22:27:50
URL: http://hilliebillie.blogg.se/
Postat av: Adina

Din blogg är underbar, jag upptäckte den alldeles för sent! (Ganska nyligen).. Hoppas verkligen att du slipper elaka påhopp för du förtjänar bättre! Kram!

2007-03-21 @ 09:30:54
URL: http://collective.blogg.se/dagbok/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback