How to make it yourself

Då jag går sista året på estetisk linje med inriktning design så får vi ibland göra fasligt roliga saker. Allt ifrån att designa glass till att rita hus, designa mobiltelefoner och lära olika processer inom skapande områden liksom. Screentryck är något av det roligaste vi gjort och kan bli huuur coolt som helst. Jag visade ett exempel jag gjort i förra veckan t.ex. Dödskallelinnet, fick faktiskt vara med och partaja igår!
En annan teknik gällande att trycka på kläder är ännu svårare och kräver tålamod, som jag inte har, och skicklighet som måste övas upp för att det ska bli bra.
Fick förfrågan om hur man gör linoleum-tryck så jag ska visa här, lite enkelt, steg för steg;

6
1. Man börjar med att hitta något som man vill ha till "mönster". Eftersom jag tryckt innan så ville jag göra någonting annorlunda den här gången och hittade då en bunt med serietidningar. Framsidan såg ut på detta sätt och är ju, enligt mig, hur fräsigt som helst. Älskar hennes dramatiska pose, det svängande halsbandet, minen och glittret i håret. Dessutom såg det ut som mig enligt klasskamraterna så det passade ju med lite egocentriskhet.




5
2. Sedan använder man sig av ett skärverktyg där man kan byta ut de små "knivarna" mot olika former och storlekar för effektens skull och karvar sedan ut det mönster man vill ha. Jag skissade den dramatiska flickan på plattan och bestämde mig för att göra en tolkning av henne så att den skulle bli ganska grov med konturer och skuggeffekter. Så antingen skulle det bli bra, eller riktigt dålig...



 

23. Det tar lång tid att göra ett linoleumtryck med mycket fina, små detaljer och tunna linjer så tålamod är guld värt. Jag har inget tålamod alls men bestämde mig ändå för att göra ett tryck med en bit från ett japanskt körsbärsträd första gången. Det var pilligt och supersvårt men resultatet blev detta mönster som jag sedermera tryckte på en tröja.




34. Om man då, som jag, inte har något tålamod händer det ganska ofta små olyckor. Och det gör ondare än vad man tror att karva i en hård plastplatta med ren muskelstyrka för att sedan slinta och inse att man har en minikniv intryck i handen. Ger dock små, söta ärr bara eftersom snittytan liksom är så ren. :) 




 

15. Kunde inte för allt i världen hitta plattan som jag karvade ut dramatiska flickan ur idag men detta blev resultatet efter första provtryckningen på ett vanligt papper. Blev bättre än vad jag trodde efter att jag mitt i processen förstod att jag gjort ett fatalt och stort misstag gällande planeringen över hennes ansikte. Men vi bestämde oss för att det var coolt med de grova linjerna i ansiktsdragen och skuggmönstret. Och handen blev oväntat bra.

Så nu ska hon tryckas på ett vitt linne eller en vit tee. Så kan jag knalla runt med "mig själv" på bröstet eller magen!





Kommentarer
Postat av: Crazypill

Mönsterkonstruktion är kul när man får sy, men det är jobbigt och sitta med linjal och vara petnoga, säskilt när man inte har så mkt tålamod =) Ha en bra dag!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback