Its all about me

Frågestunden här i veckan har fått mig att skratta ganska mycket. Fick både ganska självklara och inte alls självklara frågor. Men det är roligt! Hoppas att folk har fått svar på vad de vill veta nu. Annars får ni väl.. ja, fråga igen? Här kommer svaren i alla fall!

Haha, fast nu börjar man ju undra över det där med naveln, när du tog upp det! ;) Jag undrar om alla i din familj är lika konstnärliga som du? Mycket intressant fråga egentligen. För vi är väldigt olika i vår familj! Jag har två äldre bröder och ingen av oss tre syskon gick densamma linje på gymnasiet och skiljer oss otroligt från varandra trots att vi har vissa saker otroligt mycket gemensamt. Jag har nog en ganska konstnärlig släkt ändå från båda sidor. Mycket läkare och akademiskt utbildade men ändå sidoprojekt som fotografi, konst och såvidare.

Vilken är den bästa respektive värsta perioden i ditt liv och varför? Svåraste och lättaste frågan på samma gång. Och på samma gång som jag inte vill vara för personlig så vet jag att det är omöjligt att inte vara det och att jag inte alls borde behöva tänka att det är för personligt. För det är ju jag. Och jag är ärlig med mig själv.
Svåraste perioden i mitt liv är en väldigt lång tid som sträcker sig faktiskt ungefär från sjunde klass och fram tills nästintill i år. Jag har varit sjuk i princip under hela tiden, mått fruktansvärt dåligt psykiskt och fysiskt, stundtals haft en livskvalité som varit på minimum, legat på sjukhus i Stcokholm, återkommande djupa depressioner och så vidare. Dock har det under dessa år också infallit de bästa stunderna i mitt liv. Gånger då jag plötsligt stått utanför allt det där som gjort mig så illa och fått mig att vara ett litet skal. Detta har varit när jag har rest, vilket jag älskar mer än något annat, och fått varit fri från all ångest, oro, depression och press på migsjälv. På andra sidan världen har inte det jobbiga hunnit med mig. Då har jag varit glad. Och lycklig.

Har undrat lite över ert hus i Skåne. Var någonstans har ni det? Bor nämligen också i Skåne. Och är du därifrån från början, eller hur man ska säga :P Mina föräldrar är skåningar men både jag och mina bröder är födda här uppe. Dock har jag otroligt starka band till skåne och är det någonstans jag har mitt hjärta så är det där. Det är i skåne jag är som lyckligast och mår som bäst. "Mina" trakter där nere är på västsidan vid Båstad och Ängelholm där vi kommer ifrån så att säga, min familj.

vilka frågor du brinner för, eller om du brinner för några över huvudtaget? Jag brinner för mycket på olika plan och nivåer. Jag misstänker att jag är en ganska intensiv människa som lätt ser på saker i ganska svart och vitt, hata eller älska. Miljö är dock något av det som står mig närmast då jag anser att våra stora miljöproblem idag kan leda till så otroliga mängder eskalerande problem på alla andra områden som redan ligger illa till. Sen fortsätter listan med "det vanliga" såsom, jämställdhet, allas rätt att uttrycka sin åsikt, demokrati osv.

okioki, VEM älskar du mest i GBG? (bortsett från din bror) Haha, vem kan ha ställt denna fråga? ;) Ena såklart!

Å nu vet jag, när är du född alltså hur gammal är du och vilket stjärntecken? :)  Jag är född 30 maj, 1988 och är alltså därmed en envis liten tvilling på 19 år.

kan du beskriva dig själv med tre ord? Livlig, envis och osäker.

Hm, vad skulle du helst vilja syssla med? Om du fick jobba med vad du ville och det inte fanns några begränsningar? Sen jag var liten, vadå TopGunskadad och påverkad av mina papis yrke?, velat bli stridspilot. Det är mitt drömyrke, alla kategorier och jag kommer alltid att ha det som önskemål. Sen flera år tillbaka har jag dock velat jobba med mode och design och det är antagligen också exakt vad det kommer att bli, och vad jag helst vill göra. Får man drömma lite så är skådespeleri en grej jag alltid varit sugen på och tycker om.

Hur ser dina framtidsplaner ut? För resten av ditt liv... vill höra varje detalj Tack Amanda för den frågan! Haha
Svaret finns väl till viss del i ovanstående frågas svar men jag ser fram emot att leva ett självständigt liv där jag är oberoende av ganska mycket men ändå har fasta punkter i livet som jag är säker på alltid kommer att finnas för mig. Alltså personer som jag vet finns där, vad som än händer, vart jag än är. Jag vill, klyscha ja men sanning ja, leva ut mina drömmar, uppnå saker och fortsätta att resa och upptäcka saker. Utvecklas och lära.

när kom du på att det var det estetiska du ville syssla emd..eller att du kan och vill uttrycka dig genom bilder? Och har du nån "lika stor ickeestetisk passion?" Jag har alltid älskat att rita, att kreera, pyssla, vara kreativ och helt enkelt skapa. Så det har ju alltid funnits där som en passion hos mig som jag byggt vidare på genom åren som jag utvecklats. Från det att jag som 1 åring ritade min första snigel på väggen i vårt hus tills idag har det funnits där hos mig, i mig. Andra passioner har jag ett flertal men alla är väl egentligen estetiska på något sätt? Att åka skidor är mitt rätta element såväl som att skriva som jag älskar, och resa till platser där jag vet att jag kommer att förvånas och fascineras av såväl smått som stort.

Fråda:religion?! Gud, ufon, marsmänniskor, buddha?! vad tror du om det?! Jag har aldrig trott på gud och betvivlar att jag någonsin kommer att göra det. Jag tycker om den österländska filosofin att alla har gud inom sig, i sig själv så att säga. Dock är jag otroligt fascinerad av religion och finner det som något av det intressantaste som finns att disskutera det med människor som har religion i olika former i sitt liv. I mitt liv finns det ingenting som står mig själv andligt över (förutom mamma då..) men jag respekterar alla andra trosuppfattningar, med viss skepsis såklart ibland, så länge de respekterar mig. Ufon, nej men någon form av marsmänniskor, dock inte mer spännande än vad vi är, hoppas jag på. :) "Welcome to earth. Do you got potatoes on your planet?" 

Jag undrar varför du verkar vara arg ganska ofta? Självklart svarar du inte om det känns för personligt :) Haha, jag blev så glad när jag fick denna frågan! Den är helt perfekt ju. För jag är verkligen arg himlans ofta. Det är en del av mig liksom. Att vara arg är Kajsa! Folk har ofta villfarelsen att om man är liten och blond och är tjej så ska man också vara ganska lugn och timid men det stämmer ju inte på ett öre. Jag har humör som en hel släkt med italienare och kan bli förbannad på ett sätt som skrämmer mig själv. Att få vänner och folk att gråta när jag är arg är vanligt eftersom jag blir otroligt känslokall, vass, hård och utnyttjar min förmåga att hitta folks svaga punkter med brutal och vokabulär träffsäkerhet. Ingenting jag är stolt över och min absolut sämsta egenskap!

Vilken är den finaste illustration du gjort tycker du, och varför? Oj. Svårt. Mycket svårt. Det är så olika från dag till dag då jag uppskattar olika saker olika gånger i det jag gör. Jag är perfektionist och jobbar mycket med att illisarna ska vara så naturtrogna som möjligt och att kropparna på bilderna ska se ut som människor såsom människor är. Men samtidigt vill jag ha en lekfullhet, detaljrikedom och personlighet som glöder i varje bild och då måste man lätta på de personliga spärrarna. Så jag tror att det blir kanske denna eller denna.  

vad gör du nu iår? du gick ut förra va? :) Nope, jag gick ut för dryga 5 månader sedan nu. :D Och då jag, genom bloggen, haft sådan tur att jag blev "upptäckt" av en av de lokala tidningarna här i Jämtland/Härjedalen så har jag från att vara deras modekrönikör numera fått jobb som frilansjournalist i Åre i vinter med inriktning på klubb och nöjesliv samt mode! Otroligt roligt och jag har ännu inte greppat vilken chans jag fått i och med det här. Känns fantastiskt kul och inspirerande på många oliaka sätt! :) Annars ska jag resa, åka skidor och må bra i år. Sen; modeplugg!

Vad heter du i mellannamn? Alexandra. (jag förbannar mig papi för att jag inte fick heta Filippa, det förlåter jag honom aldrig för. Jag vill vara en Filippa inte en Kajsa... fast jag får ständigt höra att det passar mig perfekt.)

Kan du sjunga? Haha, ärligt talat. Jag VET inte. Jag är världens fegis, kan inte göra bort mig och har de stramaste tyglarna på mig själv. Jag sjunger inte ens för mig själv i duschen typ.. Men jag misstänker, nej.. :)

Vad lyssnar du på för mnusik? Jag är en allätare av stora mått. Spelar roll vad det är för changer så länge jag tycker om det liksom?! Men en blandning av mainstreammusik som alla tycker om blandat med mer eller mindre känd indiepop/rock, fransk kokainmusik som vi så fint döpt det till, klassisk musik och särskilt speciella stycken som jag inte kan leva utan, mjuka fina spanska toner och mycket mycket mer.

Vilken kändis är du mest lik i sättet? Hmm. Jag anses nog som galet tjurig och envis av de flesta jag känner. Kajsa har liksom inte fel.. (Eh) Livlig, karismatisk, småegoistisk och bestämd är andra ord som brukar höras. Och eftersom jag inte är så intresserad av kändisar så vet jag inte alls. (Dessutom vill jag försvara mig med att jag är betydligt mer omtänksam än vad folk ofta tror!) Men utseendemässigt och personlighetsmässigt har jag hört ett antal upprepade gånger att jag påminner om Resee Witherspoon.

har du blivit sparkad i huvvet av kungens livvakt? för det låter ju.. ont :| Wahahha. Nej, inte jag, men min bror! Dessutom med en skidpjäxa. För detta fick han 100 spänn eftersom han med sina puppyeyes började att gråta och gjorde livvakten helt förtvivlad där han stod.

vart ligger detta oman? Oman ligger
här!

vad gör du för något, pluggar/jobbar? (har för mig att du hade tagit studenten?) Besvarade ju det ovan. Men man kan väl säga att jag gör en blandning av frilansjournalist-thingies, driver denna bloggen, jobbar lite som illustratör och sedan lever och frodas. :)

Om du skulle beskriva dig själv med ett ord,vad skulle det vara? Kajsa?! ^^

Okej, jag har en liten fråga som kanske är väldigt korkad, eller vad vet jag? Jag ställer den i alla fall. Och om det blir jättepinsamt så kan jag bara försöka låtsas som ingenting och vissla lite grann (fast jag är urdålig på att vissla... men du förstår principen).
I alla fall, nu till saken; hur sjutton uttalar man egentligen ditt bloggnamn? När jag försöker låter det mest som något sorts danskt bröl, och jag tror inte det riktigt är rätt. :P Sen vill jag ju såklart veta historien bakom namnvalet också!
Det är min fråga! Ha det fint!
Sånna här frågor tycker jag om. För det ligger ju lite bakom just namnet på bloggen! :) Jag är väldigt intresserad av språk och hyser särskilt passion för de språk som i mina öron är de mest speciella, vackra och ibland ovanligast. Närmast hjärtat ligger latin som jag sedan många år läser lite i all enkelhet hemma då vi har massor av läkarlitteratur från början av 1900-talet på just latin och även lite läroböcker. Jag hyser fascination för ord och älskar att lära mig nya och särskilt sådanna som ligger sådär fint och annorlunda i munnen. Då jag dessutom är en väldigt öppen person i mångt och mycket, men oerhört sluten i annat så kunde jag inte bli annat än överförtjust då jag bläddrade i ett gammalt lexikon och fann aenigma. Det är latin för liten/ lilla gåtan eller hemlighet. Inte bara är det en fin sammansättning av bokstäver och lätt att komma ihåg men även så betyder det något som jag kan relatera tillbaka till själv, personligen. Jag är en gåta för mina läkare och jag föredrar att hålla mångt och mycket hemligt för mig själv. Aenigma har blivit jag, min psedonym, alias, nickname, min label/märke och mitt signum. Uttalet tycker jag inte spelar så stor roll men jag uttalar det som ah-enigma. Ett ganska kort ah istället för A (Alltså inte som den första bokstaven i alfabetet; a utan mer som ljust ett mjukt ah) och sedan återföljt av enigma. Dock blir jag galen när folk säger enigma för det är ju helt fel och något annat! Haha  

image1265
En illis. Ritad av mig som vanligt. Glömde visst dock att sudda bort skissen.

Kommentarer
Postat av: k

snygg bild!

Postat av: julia

det här var kul och läsa! :D
Du e en härlig person kajsa, och jag tackar för att jag lärt känna dig inom"internet" världen. hihi
kramar på dig!

2007-10-28 @ 20:43:54
URL: http://minileaf.blogg.se
Postat av: Julia

Åh vad kul! Nu vet jag hur jag ska uttala i alla fall! :) Latin är väldigt intressant tycker jag, men jag har tyvärr inte kommit så nära språket. Har bara sjungit en del större körstycken (typ dödsmässor, hurra vad uppmuntrande!) på latin och det är fint faktiskt!

2007-10-28 @ 21:02:15
URL: http://prick.blogg.se
Postat av: Sofia

älskar denna blogg otroligt!! =)

2007-10-28 @ 21:21:14
URL: http://sofialandstrom.blogg.se
Postat av: Teresa

Nu blir jag nyfiken, vad är då skillnaden mellan aenigma och enigma?

Och för övrigt tycker jag jättemycket om din blogg!

2007-10-28 @ 21:24:33
Postat av: Linnéa

oh, vad intressant läsning! du är en spännande liten person, kajsa!

2007-10-28 @ 21:38:33
URL: http://linneahansson.blogg.se
Postat av: DiLaN

va fiin bild =)

2007-10-28 @ 21:50:25
URL: http://www.dilo.blogg.se
Postat av: Sara

Kul att läsa alla svar du!! Och kul att du gillade min fråga ;)
Sov gott

2007-10-28 @ 23:00:39
Postat av: Beppo

vi män är adlrig småkåta!!!!!=)

2007-10-29 @ 00:18:27
URL: http://niklasb.blogg.se
Postat av: Emelie

"kan du beskriva dig själv med tre ord? Livlig, envis och osäker."
oj vad det där lät som något jag skulle sagt om jag skulle beskrivit mig med tre ord. iofs är jag också tvilling och lever i jämtland, kanske ligger något i det :)

2007-10-29 @ 01:32:40
URL: http://emmylee.blogg.se
Postat av: Sica

Hej!
Jag ville bara meddela dig om att du är nominerad i en tävling hos mig, genom ett tips jag fick från en annan bloggare, och tävlar nu om att bli Veckans blogg! Bara så du vet :) Du kan spana in vad tävlingen handlar om lite mer på min sida. :) Lycka till and keep up the good work! / Sica

2007-10-29 @ 09:21:53
URL: http://sicastyle.blogg.se
Postat av: sofie

åh, så mysigt! ni får ha det super trevligt:) hur länge blir du borta då?
med mig är det också bara bra, slappar gärnet här hemma, funderar på att ta en promenad i det gråa höstvädret senare sen, bara det inte regnar så kan det vara mysigt:) du får ha en bra dag och fortsätta med packandet! kraam

2007-10-29 @ 12:11:22
URL: http://thenoteboook.blogg.se
Postat av: Annika

Åååååh. Det var ett mycket fint, öppet och personligt svar på min fråga, Kajsa. Tack för att du svarade på den.

Det här är verkligen en bra grej, med "frågelådan". Nu känns det som att jag "känner" några av mina favoritbloggerskor närmare, och det är en bra känsla.

2007-10-29 @ 19:18:54
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Ida Annie

Hoho, född 30 maj? Jag är född 28:e maj! Vi borde ha kalas ihop! Haha! :D

2007-10-30 @ 00:34:07
URL: http://stylebyida.blogg.se
Postat av: Moni

om jag minns rätt från latinet i skolan (vilket iofs är 10 år sen nu...) uttalas "ae" som "aj". alltså "ajnigma". men jag skulle uttala det mer som ett ä, inte riktigt, men nästan. typ änigma. hm.

2007-11-02 @ 11:19:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback