It doesnt matter if you´re black or white.

Jag kommer nog aldrig bli flugen till Milano. Bli bloggare på Stureplan.se. Få en TVshow. Utnämnd i ELLE som ett av Stockholms nattlivs hetaste klubbkid. Sitta hos Hanna Fahl på P3Populär och diskutera aktuella ämnen. För att vara eller göra någonting utav det så ska du vara boende i vår huvudstad. Du ska kindpussas med rätt folk. Dricka chailattes på Waynes. Ha minst ett Acneplagg på kroppen och gå på Wescfester och dricka jellyshots.
Missförstå mig inte nu. Jag är inte bitter över det här. För som ungefär hälften av alla dessa klubbkids och "mediamänniskor" så kan ju även jag flytta in och bli ännu en av de boende i Sofo. Knalla Götgatan fram en bakis söndagsmorgon. Men det jag funderat mycket över är hur du för att vara någonting alltid måste vara i den stora staden. Jag tänker alltid på att jag sitter här uppe i norr och liksom betraktar er därnere från min vintervärld. Jag kan kindpussas med lite människor på Bygget, ta en varm chocklad på Bahnhof och bli skjutsad på någons skoter om jag har tur, men det kommer aldrig riktigt att räcka för att vara IT. Vara en Anna Hibbs. Vara en av er.
Det är just det som fascinerar mig. Att det blir en segregation där det inte tolereras att vara annat än boende i en andrahandslägenhet på söder. Det är som att man inte riktigt räknas in i Sveriges kretsar av mode-, kultur-, klubb- och tidnings(?)värld om man inte är Stockholmsbo. Nu strävar jag nog inte efter det heller. Jag trivs ganska bra med att alternera mellan mina hem i söder och norr. Betrakta allt som händer hos "er" ibland och sen leva mitt liv. Men ibland kan jag ändå känna att det är synd. För jag och
Clara kommer aldrig att utnämnas som klubbkids i ELLEreportage. Naturligtvis för att vi pulsar i knädjup snö och inte dansar benen av oss på Berns. Men ändå är det just så att vi aldrig kommer få chansen för att vi inte bor i vår huvudstad. Det måste du göra. För att vara såkallad något.

Jag ritade Paris istället.

Kommentarer
Postat av: sandra

jag tycker det snarare är märkligt att alla är så intresserade av vad som händer bland sthlmsfolket.

det hela är så hemskt internt och man har alltid träffat minst hälften av alla som figurerar i Nöjesguiden. Skämten är alltid interna och syftar oftast till något man absolut inte skulle förstå om man inte dansade längs med birgerjarlsgatans barer på helgerna.

Hur kan det här vara intressant för någon annan än vi som är där tänker jag då?

Men det är heller inte speciellt konstigt att det är sthlmare som får mest uppmärksamhet. Det är här alla större tidningar, webbredaktioner och produktionsbolag har sin kontor. Här finns flest människor - och därmed också flest barer, klubbar och folk som faktiskt gör att du kan gå på mystiska svartklubbar i lokaler och välja mellan ett 30tal ställen en fredag.

Precis som cobrasnake behandlar stora städer i usa, dirtydirtydancing bara pratar om london, så kommer stureplan.se just alltid prata om stureplan.

jag säger inte att något är bättre än det andra, men jag förstår varför inte stureplan fotograferar på typ Green Man i Fagersta. Kalla mig elitist och tyck lite mindre om mig om du vill. Det är ett känsligt ämne, det är svårt. Många sthlmare är världens ängsligaste kreddklistrigaste människor.Den som känner flest människor vinner liksom. Och det är en enorm stora skala som utesluts från alla de här festerna och priserna och klubbinviterna också. Skulle tippa på att dem du pratar om handlar om högst ett hundratal.

Postat av: Ellinor

Tragiskt nog kan jag inte göra annat än att hålla med dig i det du skriver.

Dock gråter jag inga bittra tårar över att vara "nobody". Så länge jag är nöjd med den jag är och så länge som jag har människor runt omkring mig som tycker om mig för den jag är, så länge jag har det så är jag mer än nöjd.

Kram på dig

2008-12-15 @ 12:11:27
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Malin

Majoriteten av oss bor ju faktiskt inte i Stockholm, och jag tror att vi är rätt nöjda med det ändå. Det är iallafall jag.

2008-12-15 @ 12:28:57
URL: http://suloinen.blogspot.com
Postat av: PrettyInPink

Det är svårt det här. Jag kommer från Malmö men bor i Stockholm, mest för kärlekens skull men också för att det finns mycket möjligheter här har jag inbillat mej. Men jag är inte så värst förtjust i Stockholm, jag älskar mina vänner här & utan dem & min sambo hade jag nog inte velat vara här, men sanningen är att det finns ett stort utbud här & tyvärr betyder det ibland "en klubb för inbördes beundran". Men, såhär är det i ALLA världens huvudstäder, Stockholm är inget undantag. Så hur fantastiskt än är i storstäder så får man liksom den där skiten på köpet! Kram på dej söta flicka...

2008-12-15 @ 12:40:26
URL: http://prettyinpink.blogg.se/
Postat av: Tant Brun

Stanna där du är. På dina ställen. Fortsätt vara som du är. Tror inte du hade blivit en IT clubkid i Sthlm ändå. Se på Sandra "niotillfem" (några kommentarer ovanför). Hon känns verkligen inte som en mainstream clubkid direkt. Nä, det finns all plats för dig. För vi är fler som kan se mer än Sthlm.

Och du, jag uppskattar dig för annat också, för att du har hjälpt mig med en sak. Kolla in min blogg (jag hatar att göra reklam men den här gången gör jag ett undantag).

*kram*

2008-12-15 @ 12:58:35
URL: http://tantbrunsfunderingar.blogspot.com
Postat av: Betty Lou

jag bor tyvärr i sthlm och tycker stan har mer negativa sidor än positiva. för det första så är väldigt många här väldigt otrevliga. som om alla går med skygglappar på. blä, tacka vet jag tornedalen.

2008-12-15 @ 13:00:25
URL: http://bettylougotanew.blogspot.com
Postat av: Lina

Jag tycker du verkar vara en helmysig person med otroligt fina värderingar.

2008-12-15 @ 13:17:43
URL: http://luciouslina.blogg.se/
Postat av: sandra

jag menar verkligen inte att du skulle ha någon fascination för sthlms clubkids. så vet jag ju att det inte är.

de här människorna som tar över båstad och åre, de är inte heller en del av det där du talar om. tvärtom - de är brats som aldrig blir inbjudna på några "flashiga" grejer. de hänger på laroy och med sina gäng. gärna för mig, har ingen lust att beblandas med backslick som föredrar tjejer a la natasha peyre.

och jag tycker inte heller att man måste vara en i mängden och mainstream för att få den här uppmärksamheten. däremot är det många som jobbar i till exempel mediabranschen som hamnar på samma ställen. sthlm är stort men också litet. människor med samma intressen hamnar nära varandra liksom. och puffar för varandra och bjuder in varandra - isåväl tidningsartiklar som vip-listor. att hamna där handlar inte om att man bor i sthlm. det handlar om att ha ett liknande intresse, tycka om att festa, vara social och gilla att ha människor runt omkring sig. och sånt kan ju inte alla gilla. jag förstår de som blir trötta i huvudet bara av att tänka på att stå och trängas på en bar med ängsliga mediamänniskor som har den rätta längden på uppviktningen på sina chinos. klart att det inte går hem hos alla. men det är en högst liten del av sthlms befolkning, en del som de flesta sthlmare inte har en aning om. de tror att alla ställen runt stureplan är precis likadana, fast de här ängsliga clubkidsen aldrig skulle sätta sin fot höger om svampen på stureplan.

det är så litet och komplicerat och hemskt utstuderat. och uppmärksamheten känns nog större än vad den egentligen är.

2008-12-15 @ 13:21:20
URL: http://metrobloggen.se/niotillfem
Postat av: Cecilia

Åh, vad fint! Bra blogg!

2008-12-15 @ 13:21:29
URL: http://klackklack.blogg.se/
Postat av: Rebecca

du är så bra kajsa!

Småland är också rätt underrepresenterat i de mer kreddiga sammahangen måste jag säga...

2008-12-15 @ 13:38:02
URL: http://popfroken.blogspot.com
Postat av: Evis

Helst ska man också var under 24. Även i bloggvärlden. Det grö ju inte mig så mycket, eftersom min karriär hänger mycket litet ihop med bloggen, men ibland kan jag irritera mig över den där åldersfixeringen - för mig har internet alltid varit ett område där man möts pga liknande intressen oavsett ålder eller var man bor.

2008-12-15 @ 13:47:47
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: Marie

Mycket bra skrivet! Jag har själv tänkt en hel del på fenomenet. Att det nästan är lite fult att trivas i sin hemstad. Och att man bara verkligen överkommit något om man flyttat till en större stad alt. bott utomlands några år. För mig är det viktigaste att bo där de jag älskar bor, det är hemma för mig. Mycket bra Kajsa! (Och modigt att skriva om detta)

2008-12-15 @ 14:12:34
URL: http://www.marie-larsson.blogspot.com
Postat av: Anna

Svar: Jag praktiserade under turnén när jag utbildade mig till eventproducent.

2008-12-15 @ 14:37:12
URL: http://annakjonsson
Postat av: Shirin

det vore roligt om olika företag och sajter hade utspritt folk i sverige, vi är ändå större än våran huvudstad. fast samtidigt är vi ju på ett sett fascinerade av stockholm och folket som bor i den, som tar tillgång till det mesta. inte att vi vill bo där eller så, men att vi finner det intressant.

2008-12-15 @ 15:15:14
URL: http://shirin.devote.se
Postat av: Vicky

Det är så sant som du säger. Det berör mig inte, men jag tycker det är både märkligt och intressant!

2008-12-15 @ 15:29:04
URL: http://trickyvicky.blogg.se/
Postat av: Jolbi

Jag vet precis vad du pratar om (fast jag ser det från ett sydligare perspektiv)! Det finns människor i mina kretsar som idiotförklarar mig för att jag inte flyttar till platser where the action is. Visst har jag grubblat över var jag hör hemma...avsaknaden av kulturlivet har väl varit den största anledningen. Dock har jag börjat inse vad som är viktigt för mig; familj & vänner. När jag flyttade hem från Paris så saknade jag verkligen det stora utbud som fanns där men samtidigt så var jag inte alls kreativ, just för att det fanns så mkt att göra. Att vara kreativ är något jag verkligen älskar.



När jag kom hem så hörde jag tystnaden...den underbara tystnaden, några fåglar som kvittrar, ren luft, trygghet.



Nu letar vi hus på landet, där finns allt jag behöver för att bli lycklig; min man, tystnad, möjlighet till att bli en smula uttråkad & därmed kreativ!



Var stolt över att inte vara en av de som följer med strömmen...bara döda fiskar följer med strömmen.

2008-12-15 @ 16:55:40
URL: http://jolbi.blogg.se/
Postat av: stilist

åh, älskar "min" fina illis, pengarna borde komma imorgon, min kära fader som sköter pengaärenda kommer hem då :) Själva inlägget kan jag inte säga så mycket om då jag e förortsbo och dessutom är för ung för att ens komma in på dessa klubbar.

2008-12-15 @ 17:33:01
URL: http://stilist.blogg.se/
Postat av: sofichelle

du är bra på att uttrycka dig, och det beundrar jag!

2008-12-15 @ 19:06:46
URL: http://www.sofichelle.devote.se
Postat av: Sica

Nu vet jag inte vad du pratar om Kajsa. För det finns nämligen en IT tjej i Norr också. Hon är någon, väldigt ovanlig, väldigt sällsynt, väldigt unik. Jag har själv inte sett henne personligen, än. Men jag vet att hon finns. Där uppe i norr sitter hon med sin pälsmössa på någons skoter förmodligen och dansar runt i snön. Hon har lyckats röra runt i mediavärlden med sina välskrivna, underbara krönikor. Blivit känd för sina magiska illisar och känsla för kreativitet. Hon är som ingen annan och jag är säker på att hon kommer gå hur långt som helst, utan att behöva bo i sthlm. Tålamodet vill kanske mer just nu, men jag är säker på att hennes tid kommer. Ja Kajsa, har du förstått att det är dig jag pratar om än? :) Du är redan en IT tjej! Med en väldigt positiv klang på ordet IT.



Men bortsett från få unika undantag som du till personer så håller jag med dig i det du skriver. Man märker tydligt att sthlm har allt för att kunna lyckas, om man inte är född med ett efternamn som hjälper en genom livet som en silversked. Jag har länge hört mig själv säga frasen: "Jag vill göra det och det .. men då måste jag flytta till sthlm."

2008-12-15 @ 19:15:49
URL: http://sicastyle.se
Postat av: sofia

2008-12-15 @ 19:31:48
URL: http://spitndrool.blogspot.com
Postat av: sofia

Som sörlänning på tillfällig höst i stora stockholm har jag fått lite perspektv på just det du skriver om. Man kan aldrig dra alla människor över en kam som det heter, MEN många många stockholmare verkar ha en ganska trång syn på sig själva, sin omgivning och oss "utbölingar".



På mitt jobb (och där är det inte stureplansfolk som huserar) vet de knappt i vilket vädersträck småland ligger, och OM det ligger söderut måste det ju va samma som skåne. "du bor långt ute i skogen va?" "du är väl nykterist?" "och vad gör ni därnere egentligen??!?"..



Jag tror att man som icke infödd sthlmsbo har mycket fler friheter och möjligheter. Jag kan må bra hemma i min skog/småstad, bland mina bonniga vänner och i mitt lugn. Jag kan också välja att ibland spatsera götgatan fram, drick chailatte för att det är gott och gå på trendiga barer i stockholm. Jag har fler saker att uppskatta, mer distans och, tror jag, mer ro.



I övrigt lever de allra flesta i kändisgräddan låtsasliv. Allt glammigt har en baksida. Vissa har när baksidan visar sig ett småstadslugn att luta sig mot , andra bara tunnelbanor, folkmassor och betong....



Vad jag ville komma till: Länge leve landet!

2008-12-15 @ 19:48:48
URL: http://spitndrool.blogspot.com
Postat av: sofia

Som sörlänning på tillfällig höst i stora stockholm har jag fått lite perspektv på just det du skriver om. Man kan aldrig dra alla människor över en kam som det heter, MEN många många stockholmare verkar ha en ganska trång syn på sig själva, sin omgivning och oss "utbölingar".



På mitt jobb (och där är det inte stureplansfolk som huserar) vet de knappt i vilket vädersträck småland ligger, och OM det ligger söderut måste det ju va samma som skåne. "du bor långt ute i skogen va?" "du är väl nykterist?" "och vad gör ni därnere egentligen??!?"..



Jag tror att man som icke infödd sthlmsbo har mycket fler friheter och möjligheter. Jag kan må bra hemma i min skog/småstad, bland mina bonniga vänner och i mitt lugn. Jag kan också välja att ibland spatsera götgatan fram, drick chailatte för att det är gott och gå på trendiga barer i stockholm. Jag har fler saker att uppskatta, mer distans och, tror jag, mer ro.



I övrigt lever de allra flesta i kändisgräddan låtsasliv. Allt glammigt har en baksida. Vissa har när baksidan visar sig ett småstadslugn att luta sig mot , andra bara tunnelbanor, folkmassor och betong....



Vad jag ville komma till: Länge leve landet!

2008-12-15 @ 19:49:20
URL: http://spitndrool.blogspot.com
Postat av: Emma.

sverige är rätt snobbigt... suck.

fast jag vill flytta till snabbare städer ändå.



2008-12-15 @ 19:51:10
URL: http://pearldiver.blogg.se/
Postat av: Kontorsråttan

Kära Kajsa. Jag är innerligt tacksam över att du inte är en klubbkid i huvudstaden. Småstaden behöver dig! Fri i tanken och med dina egna stigar.

2008-12-15 @ 19:53:28
URL: http://kommunhuset.blogg.se/
Postat av: nathalie

intressant inlägg. jag tror det hela är som man väljer det. du kan faktiskt bo i sthlm utan att behöva vara kreddig, eller eftersträva. du kan lika så bli bjuden på dessa sk vip-fester etc. dock kan man tröttna otroligt fort på folket som aldrig kan växla mellan mer än samtalsämnen som: jobb, sig själv och vem känner du. det hela blir fruktansvärt blasé och i slutändan väljer du trots allt din egna klick. men jag håller inte med om stureplan är it. dock tenderat många som börjat klättra upp i karriären att hamna där. men det är inte så konstigt för där finns kamera, som vi ser online, tv, media. och när ngn blir uppmärksammad så vill fler vill bjuda personen och de vill ha bra publicitet - vilket dessvärre ofta är credfolk, modeller, producenter etc. men what the heck. det härliga är när man hamnar med folk som har samma mentalitet och inte bryr sig om allt detta. tack och lov är sthlm stort, men kanske inte alltid känns så stort. sedan huruvida stureplan eller söder är "bättre" kan jag väl säga att de är rätt lika i sitt elittänkade, bara det att de har helt olika värderingar. dock exakt precis lika fördomsfulla mot det utomstående, annorlunda - ja de som inte är som de själva.



men du, vackra bild, det var dit jag vill komma. kram

2008-12-16 @ 11:58:39
URL: http://ruddy.blogg.se/
Postat av: Jonas

Jag tycker man väljer själv vad som är It. En vinterdag med -5 grader. Solsken. Massa goda vänner. Varm oboy. Puder. Skratt. Bastu på kvällen. Öl i bastun. Lite vin efter. Dansa med vännerna på ett tomt dansgolv. Dansgolvet är så tomt att Vända plattor snubben måste lyssna på vad man vill höra. Det är IT! Eller It vet jag inte, men det är the shit!

2008-12-16 @ 18:20:30
URL: http://schodda.webblogg.se/
Postat av: Miriam

mm, storstadsfenomenet är intressant. men efter att ha träffat dig idag tycker jag att du är minst lika IT som alla andra med en passion för det de gör.



för det är det som slutligen räknas. hur man är som person och inte i vilken stad man bor. och det kan jag med gott samvete säga som "storstadsbo" och en av de som kindpussar med "rätt" folk.





2008-12-17 @ 16:56:30
URL: http://blog.bjornborg.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback