Inspiration för dig mig och oss

Jag har en mapp i min dator där jag slänger in alla bilder som jag tycker om, inspireras av eller av annat skäl känner att jag måste ha av kanske okänd anledning. Inte så ovanligt med en sådan mapp i våra sammanhang och inte heller så ovanligt att i dessa tider lista saker som peppar upp i höstmörkret. Jag skrev en sådan lista förra året exempelvis. Men eftersom mina bloggvänner ger mig så mycket energi och uppmuntring så tänkte jag ge tillbaka en smula genom en egen lista. På sånt som är fint, bra och tillför lite articifiell sol i vardagslivet. Sånt som hjälper mig som kanske kan hjälpa er?

Och vet ni, hinner jag så tänkte jag att vi kunde ha ett onsdagstema imorgon på bloggen. Vad säger ni om det? Och temat då? Kärlek. För finns det något bättre, och sämre, i världen?
Dock inte bara kärleken till pojk/flickvän utan också kärlek till det materiella, ytliga och vänner.

Jag älskar mode men hatar idealen. Så enkelt är det. Så eftersom jag inte pallar med vikthets och sinnessjukt smala modeller längre så har jag slutat titta på style.com och high fashionbilder. Det får mig bara att må dåligt. Men ibland trillar man över foton från photoshoots som ändå utstrålar mer än bara anorexi. Äkta leenden, kinder som inte är insjunkna, lite bröst och former. Sånt vill jag ha på väggen. 

Franska och italienska filmer där alla pratar kulsprutefort, bär baskrar och färgerna är helt galet lysande.

DIY får mig alltid på gott humör. För då har någon lagt ned tid på att omvandla en sak. Använt sina
händer, sin fantasi och skaparlust. Avancerade syprojekt med massiva kragar eller bara lite silverkedjor
och garn - jag gillar det!


I min värld finns det ingenting som heter sommar och vinterkläder. Allt är bara kläder för mig. För varför hänga undan de floriga klänningarna i pudernyanser och korta kjolar? Bara att dra på sig lite tjockare strumpbyxor och en finstickad tröja under så är man redo för vinter. I sina mest blommönstrade och glada plagg.

Kliché kliché men kärlek alltså. Man får sockerdricka i hela kroppen och saker och ting känns faktiskt lite lättare. Dessutom; att dela kroppsvärme är inte bara mysigare än någonting i världen, man blir dessutom varm i den kallaste utav vintervärld.

Att iklä sig en roll på morgonen gör dagen ungefär dubbelt så roligt. Jag står vid min klädstång varje dag och ställer mig frågan; 'vem vill jag vara idag?' På senaste tiden har jag inspirerats en massa utav Twiggy och underbart 60-tal med extramålade ögonfransrader och korta klänningar. Nu lutar jag mer åt Edie Sedgewick med gigantiska smycken, softa turbaner och en mix mellan stilrent och bohemiskt.  


Kommentarer
Postat av: Rebecka

Edie Sedgwick var galet stilig.

Åh, jag saknar dina DIY kände jag just nu. En liten önskan vore att du plockade ihop några godbitar av allt ditt hemmaknåpade i ett inlägg. Leve inspirationen!

Postat av: Requiem Pour Un Con

oj vad jag älskar det här inlägget, kajsa! kan i och för sig bero på att jag älskar franska filmer, kärlek, 60-talssmink, sommarklänningar på vintern och DIY. Puss!

2009-11-17 @ 21:53:03
URL: http://requiempouruncon.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag håller med! Dock tycker jag att atombomber kanske inte allra bäst illustrerar glada plagg, men jag vet att man kan se fler dimensioner i de där klänningarna.

2009-11-18 @ 10:46:28
Postat av: Hanna

Finaste Kajsa-fino!

2009-11-18 @ 10:57:00
URL: http://helh.blogspot.com
Postat av: Anna

Puss på dig fina Kajsa!

2009-11-18 @ 20:19:18
URL: http://kreativitet.webblogg.se/
Postat av: Anna

Och det var en jättebra lista!

2009-11-18 @ 20:20:11
URL: http://kreativitet.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback