det skrivna ordet


Via hellobenjamin som hittat den på
bokhora fann jag en lista om böcker. Och visst gillar jag television när den är bra. Oh hur jag uppskattar internet. Vad jag älskar musik. Men böcker är, har alltid varit och kommer alltid att vara det jag uppskattar mest. Hårda ryggar mot fingrarna, rader efter rader med inbundna och pocket.
En bok är en ny värld. Och jag vill se dem alla.


som läsare är jag; ständigt ombytlig. Jag hatar chiclit och om jag vill läsa något lättsamt läser jag om en bok jag läst förut. Annars är min smak bred som Beyonces rumpa. (och det menar jag som en komplimang!) I perioder läser jag enbart thrillers, ibland snöar jag in mig på biografier, då och då plöjer jag hela författares samtliga verk och nästan alltid har jag åtminstone två böcker på G. 
Jag läser vansinnigt fort och jag läser vansinnigt mycket när jag har tid och ro.  

som bloggare är jag;
 Personlig och väldigt mycket det-som-faller-mig-in-ig. Försöker variera mig mellan ämnen för att vara bred men samtidigt hålla en röd tråd och linje. 

senast lästa bok:
I Brasilien läste jag en bok som jag hittade på pousadan (hotellet) efter att ha slukat mina andra. Har dock glömt namnet på den. Någon engelsk bok som lät kass på baksidan men gav rysningar längs ryggraden. Bortsett från den så läste jag om 900 sidor Shantaram av Gregory Davids. Magisk historia.

senast påbörjade bok; 
Panikköpte en i Portugal. Brat Farrar av Josephine Tey. Känns lite blek och tam men det kan bli bättre. Vill dock ha Carlos Ruiz Zafons nya som jag såg blixtra förbi på Arlanda.  

senast köpta bok/böcker;
 Som sagt, ovanstående Brat Farrar. Men jag längtar efter helt ny litteratur att sätta tänderna i. Vill ha en hel hög att kunna tänka på att jag ska få sluka.  

favoritdeckarförfattare;
 Läser så mycket och av alla möjliga att ingen är en spikad favorit. Men jag gillar klassiska Agatha Christies för deras storslagna berättande och riktigt kluriga jäklar som gör så att man river sig i håret.  

jag läser allt av
; Förvånande få. Jag är rädd att min bild av en bok jag gillat ska förstöras om författarens andra inte är lika bra. Men när jag var yngre läste jag allt av olika fantasyförfattare såsom Hobbs, Tolkien och några andra. Idag är det ytterst få som tuggas igenom helt och hållet. Men Coehlo är en av dem och Neil Strauss en annan. 

jag läser helst inte [genre/författare
]; Sci fi går bort och så även vampyrlitteratur. Det sistnämnda gör mig trött. Är så less på hajpen. Skräp! Annars är tantsnusk, nästintill all ungdomslitteratur i form av Kitty och dylikt (hatade dem. Jag ville bara läsa 'vuxenböcker' där huvudpersonen inte var typ 14 och hade söta frisyrer) och chiclit no nos.

vid hyllan för fackböcker letar jag;
 är sällan där. Eller, när jag sommarjobbade på bibliotek var jag där ofta. Fast mest den på barnavdelningen. Bläddrade i alla rymd/dinosaurie/djur/växt/havsböcker i storformat med nyfunnen glädje. Men ibland slinker en klassisk biografi igenom och hamnar på mitt nattduksbord. 

förutom svenska läser jag gärna; 
på engelska. Gör det nästan lika ofta som på svenska. Gillar att engelska språket breddar upp historien på ett annat sätt. Har även läst på tyska men det gick ganska trögt.  

högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger;
Massor! Men kan inte komma på mer än Zafons nya som jag nämnde innan. Och justja! Har letat som en gnu efter mitt exemplar av en av mina absoluta favoritböcker - Papillion. Hittar den dock inte hemma och inte på nätet. Vad gör jag? Sen skulle jag vilja läsa Marilyn Mansons biografi bara för att jag gillade the Dirt. Det är kul med extrema människor.

högst upp på min bok-önskelista just nu står;
 Densamma som ovan och en stor hög till. Jag älskar att äga böcker. Att köpa böcker. Att få böcker. Faktiskt en av de bästa presenter jag vet. Åh.   

när jag går på antikvariat letar jag alltid;
Vackra gamla inbundna böcker med kärleksfulla hundöron och lite blekt rygg. Jag går mycket på känsla när jag kollar på antikvariat.


pic one; den mest fantastiska bokhandeln jag sett. Som tagen ur en riktigt riktigt bra film. Tavlor i taket, högvis med böcker överallt, slitna pärmar, en fläkt som stilla surrar i ett hörn, stora fönster som ändå inte släpper in tillräckligt med ljus, nedsuttna soffor med indiska sjalar i överlapande lager och en kvinna med smala händer som tittar över sina glasögon. pic two; från en putsad cementvägg i Brasilien. Orden. Hur kan man inte gilla orden.

Kommentarer
Postat av: Sanna

Sv: Tack så jättemycket!

Postat av: jennifer,

jag har inte läst 'the dirt' så den kan jag inte uttala mig om, men du måste läsa mansons självbiografi. den är äcklig, obehaglig & fascinerande. helt jävla klockren.

2010-02-17 @ 12:39:29
URL: http://hellobenjamin.blogg.se/
Postat av: Miss Muffin

Papillon finns på bokborsen.se! Sök på den där. Det är en sida med böcker från antikvarit över hela Sverige. Billigt är det också!

2010-02-17 @ 15:50:54
URL: http://tougher-than-the-rest.blogspot.com
Postat av: Sofia

Åh! Vad jag gläds åt att du inte heller gillar vampyrlitteratur! Jag menar, vad är meningen? Förstår inte det här med att du inte gillade kitty! hahah det var ju mina favoritböcker. Jag har säkert läst 70% av alla som kommit ut (men tydligen kommer det fler och fler så det stämmer kanske inte). Drömde häromkvällen att jag hittade två kittyböcker på en vind. En av dem hette "Kitty och Avatarerna vet allt". skumt!



71 pund (det riktiga pris jag betalade, med frakt) är typ 800 kronor. Så det var heelt okej faktiskt.

2010-02-17 @ 16:30:23
URL: http://sofiakiller.blogg.se/
Postat av: Fanny

nejdå, inte ännu :)

2010-02-17 @ 16:45:18
URL: http://fannyschultz.blogg.se/
Postat av: Steinarmai

Great site. Keep doing.

2010-12-09 @ 11:17:59
URL: http://steinarmai.blog16.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback