Dubbelt upp!

Jag vet inte riktigt exakt vad det är, men den ganska så undflyende känslan av den här bilden fick mig att direkt tänka på Holländskt måleri från cirkus 1600-talet. Jan Vermeer van Delf och hans "Flicka med pärlörhänge"  då skuggorna är skarpa över vecken i deras kostymer och att huvudbeklädnaderna står i fokus och inte bara är en del och kontrast emot kostymen. Deras mandelformade ögon känns till en början stirrande som ifrån ett porträtt men efter ett tag blir det mer frågande. Men kompositionen med händerna som är sammanflätade och deras närhet till varandra påminner om 1400-talets, fortfarande flamländska/holländska, Jan van Eycks "The marriage of Giovanni Arnolfini and his Bride" Spännande och lite obehagligt på samma gång. Och återigen, hatten!

Som "modebloggare" består min blogg ganska så enbart av personliga och mindre personliga vinklingar på mode uifrån olika perspektiv och även delar av mitt eget liv. Så det finns ju mer av mig än bara ytlig förkärlek till materiella ting såsom skor och kläder. En av dem är konst och kanske det som från början drog in mig i världen av mode som jag numera känner mig kärleksfullt hemmahörande i? För konst har alltid varit och kommer att vara en passion för mig. Måleri, och framförallt sådant från renässansen och framöver till den moderna konsten, ligger mig varmt om hjärtat som en av de mer djupt förankrade delarna av estetik, skapande, kreativitet och kultur som tilltalar mig. Och om bilden från Facehunter ovan kändes som porträttmåleri från 1600-talets Holland så är nedanstående mest bara lite rolig och ganska läskig, men får mig att tänka på en blandning av Andy Warhol, Roy Lichtenstein och David Hockney. En smula bisarrt och lekfullt i klonat samförstånd.

Kommentarer
Postat av: julia

aw vad du är gullig :)
Nja egentligen vet jag inte om det är lovande längre :( suck. händedr tyvär bara massa tråkigheter nu. Men det är ju jullov så jag antar att jag kan vara lite glad :)
Så du har köpt en ny kamera! Riktigt nice! :D
Puss på dig!

Postat av: Linnéa

Intressanta paraleller du drar, och jag kan inget annat än att hålla med. Konst är verkligen fascinerande, speciellt nu efter ett halvårs studier av konstvetenskap.

2007-12-20 @ 13:12:34
URL: http://linneahansson.blogg.se
Postat av: Julia

Haha! Den andra bilden är bara så grymt rolig att titta på, men den andra med de två hattprydda männen får jag rysningar av. Är det inte facehunter från berlin? Jo, och smarta paralleller du fixar, helt rätt! Kram

2007-12-20 @ 13:39:08
URL: http://bagladies.webblogg.se
Postat av: Reine Liil

Mode är ju en underbar konstform med tanke på alla catwalk-kläder som ibland mest ser ut som just konstverk än bärbara outfitts.
De börja så för mig me, de är
ju de som är så roligt speciellt med make-up. Ansiktet är som än omålad canvas...

2007-12-20 @ 14:18:47
URL: http://refia.blogg.se
Postat av: EmmaSlemma!

hej lillasyster!
kolla in det här http://www.myspace.com/decorateyourself
en tjej jag träffade i helgen på en tillställning som gör jättecoola smycken, tycker jag! av tangentbokstäver! =)

2007-12-20 @ 17:03:24
Postat av: Sica

Svar> Ja, vad härligt! Jag försöker också hjälpa till på alla områden så mycket det är möjligt. Därför jag skriver om sådant i bloggen också - så att andra kan se. Inte säkert att alla läser samma artikel alltid. Skrev lite om ett tips alldeles nyss för klimatförändringen - som jag nog behöver expert(Kajsa)hjälp med.

2007-12-20 @ 17:46:11
URL: http://sicastyle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback