Q&A part II


Elinani
1. Hur gammal är du?
Jag är 21 men fyller, skrämmande, 22 om ungefär två månader den 30 maj!
2. Hur har du spenderat ditt liv efter studenten?
Jag fick under sista året på gymnasiet tack vare bloggen den fantastiska möjligheten att börja skriva för en tidning. Så när alla velade över vad de skulle göra alternativt åkte till Asien för att hitta sig själva så hade jag redan jobbat som skribent ett tag och utökade sedan det med flera tidningar och mängder av olika jobbuppdrag. Sen kombinerade jag det med att resa, åka skidor, vara lycklig (och stundtals olycklig) och upptäcka att skrivandet och den kreativa sidan av jobbet är det bästa jag vet.
3. Vilket land du har varit i har bjudit på den bästa upplevelsen? Oh. Jag har haft så makalösa reseupplevelser så många gånger att alla är värda att nämna. Men Oman var båda gångerna en utomjordisk resa eftersom människorna, kulturen och landskapet tillsammans blev något som liknar magi. USA med New York och DC var den bästa kompisresan både för att jag åkte med en av mina bästa vänner till en av våra bästa vänner och att vi under alla dessa dagar fick nya vänner som gjorde veckorna till oförglömliga. Mina två resor till Västindien/ Karibien var helt makalösa på två helt olika sätt. Två olika öar, två helt olika resor och två miljoner olika minnen. Men skidresor till Chamonix och Sell am Zee med familjen är också tryggt bevarade i hjärtat. Och naturligtvis första ordentliga resan med Mikael till Brasilien. Ja, listan tar inte slut än på länge.
4. Vilka är dina tips till någon som önskade att dom kunde resa iväg lika ofta som du till lika roliga länder? Ibland när jag läser riktigt kända bloggar blir jag förbluffad över hur de har råd med allt. Naturligtvis tjänar de antagligen fyra gånger så mycket som jag men å andra sidan verkar de spendera 10 gånger så mycket också. Jag är sparsam och ekonomisk av mig. Visst shoppar jag ibland men nästan alltid second hand och jag är bra på att göra fynd. Men det jag nog gör mest, och bäst, är att jag prioriterar. Att resa är för mig viktigare än mängder av svarta, alla lika "perfekta" ankelboots med 12 cms klack från Topshop och utemiddagar. Visst vill jag ibland inte laga middag hemma och känner att en onsdag kräver champagne. Och då går jag ut och äter och köper champagne att dricka med sugrör. Men för det mesta så tänker jag på hur jag spenderar noga och påminner mig om att 10 plagg kan vara en flygbiljett till en plats jag aldrig varit på.
5. Vilka är dina favoritaffärer?
Second hand blir mer och mer mitt H&M, Monki och Weekday. Bäst gillar jag Myrorna, Stadsmissionen och Humana där priserna fortfarande är rimliga. Annars tycker jag om butiker med en rolig mängd märken och en blandning av skor, accessoarer och olika sorters kläder. Som Tjallamalla exempelvis.
6. Vilken är din favoritfärg?
Turkos!
7. Vilka är dina kvinnliga förebilder?
Kliché men alla gånger; min mamma. Den kvinnan har gjort så mycket för mig att ord inte räcker till för att
täcka min tacksamhet. Klokaste människan jag känner, alla gånger.

Stormsvala
Vilken av dina DIY:ade saker är du mest nöjd med?
Faktum är att jag är ganska nöjd med en hel del. Men denna kappa kanske?

Annars gillar jag enkelheten i
denna. Hur lätt detta var. Detta tog tiiid men blev så fint. Jag har fått så mycket beröm för denna. Och dessa är jag sjukt stolt över! 


Kommentarer
Postat av: Eva

Vänta bara till du ska fylla 32, då kan man tala om åldersångest ;) Du verkar ju ha hunnit med hur mycket som helst hittills, då du behöver nog inte vara rädd för att fylla 22! Fin kappa förresten!

Postat av: Malin

Fint! Åh vi fyller samma dag :)

2010-04-09 @ 13:49:15
URL: http://hallonguld.blogg.se/
Postat av: Elina

åh! svar på mina frågor, roligt att lära känna dig lite mer. jag är mycket nöjd. speciellt det där om att 10 klädesplagg blir en flygbiljett. bra tänk.

2010-04-09 @ 15:33:17
URL: http://elinani.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Hoho, vi borde ha kalas ihop, jag fyller den 23:e! Saft!

2010-04-09 @ 16:19:05
URL: http://ruejaas.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Jag måste erkänna att jag är lite avis på att du fått jobberbjudanden genom att du har bloggat, men så är du ju en hejare på att skriva också.

2010-04-09 @ 17:11:07
URL: http://stormsvala.blogspot.com
Postat av: therese

hej & förlåt att jag var en av dom som inte svarade på vem jag var. men det är ju så svårt att få ner.



men just nu är jag glad, tycker om pyttesmå saker, leenden som smittar och händer som dröjer sig kvar, vill alldeles för mycket och har huvudet bland molnen alldeles för sällan men lever ändå som oftast bland drömmarna.



och så får jag mest kommentarer om mina supersmå och "gulliga" fötter.



jag är 21 och bor i ett litet kollektiv med tre våningsängar i oslo. det är ganska fint oftast.

2010-04-09 @ 18:29:22
URL: http://sittingwaitingwishing.blogg.se/
Postat av: Anna

secondhand is the shit, som man säger <3

2010-04-09 @ 19:02:57
URL: http://kreativitet.webblogg.se/
Postat av: Nathalie

Jag tycker din blogg är jätteinspirerande Kajsa och du verkar vara en himla snäll och go person!



Du skrev om Tyra Banks i ett inlägg för en kort stund sen. Och om att hon gått ner mkt i vikt. Själv har jag inte ens tänkt på det. Och att hon tidigare var en 38 ser jag som ganska smalt men hälsosamt och "normalt" (vad nu det är). Själv är jag 40-42 och någon i de storlekarna lär man aldrig se i media. Tänkte på de två tjejerna på bilden överst i de här inlägget. I mina ögon är de modellsmala (sådär väldigt smala). Vet att de finns de som är naturligt smala och de kanske tjejerna på bilden är. Och det är inget fel med att vara smal (men som vi vet är det illa att så många ska känna att de inte duger för att de inte har en viss kroppsstorlek).



Vet inte riktigt vad jag vill säga med inlägget för jag känner inte riktigt att jag kan formulera mig men...tjejerna är ju mycket smalare än vad tex. Tyra Banks är!Och andra fina modebilder du har i din blogg. Jag tycker de är jättefina (tex de på Abbey Lee) men de är ju ändå en modeindustri där size zero idealet i högsta grad råder.

2010-04-10 @ 15:21:25
URL: http://ginepro.blogg.se/
Postat av: nathalie

En sak jag verkligen gillar med dig är att du faktiskt som du själv säger tar dig tid och både läser och kommenterar andras bloggar. Ingen bloggare, känd eller okänd ska såklart inte behöva känna sig tvingad att göra det och har väl ingen skyldighet till det heller. Men jag tror både jag och många andra uppskattar att du faktiskt gör det:) Det känns kul och fint och det gör det nog lite roligare att kommentera även om jag förstår att tid och ork inte alltid räcker till.



Och egentligen ska du inte ens behöva försvara dig eller förklara att du använder bilder på smala modeller i din blogg. Det kan vara himla fint det också. Men som sagt, synd bara att så många ska känna sig tvingade att uppnå ideal som i många fall är rent sjukliga. Och nej man ska inte behöva känna att man inte "kan" använda bilder bara för att det råkar vara en smal tjej på dem. Det blir ju helt fel det också. Jag själv lägger upp bilder jag tycker är fina på min blogg där modellerna är riktigt smala. Helt enkelt för att de är fina! och man får såklart tycka vad man vill om idealen också för den delen. Man ska inte tvingas tycka vare sig si eller så om idealen bara för att väldigt många andra tycker på ett visst sätt.



Jag tycker du är en utomordentligt bra modell!

Ha det fint:)

2010-04-10 @ 20:33:42
URL: http://ginepro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback