Ett slag för det Jämtländsk

Ja, i min iver att förklara var jag hör hemma så är jag ganska snabb att ömka mig över att jag bor i Jämtland under vinter och visst, det är hyffsat tråkigt och kallt ibland, men allt för ofta är jag orättvist. Det är fucking faboulous på sitt eget lilla vis.
Igår var jag och nyss hemkomna broder i Östersund då jag skulle till läkaren, sedan bestämde vi oss för att stanna eftersom vi skulle hämta mamsell och detta var väldigt roligt bortsett från faktumet; att gå i Östersund en blåsig, 4 + grader höstdag i kort kjol, tunna strumpbyxor och tunn kofta under jacka är inget hit... Jag var tvungen att köpa ett par varma skor för att överleva...
Vi åt middag, hade confessions, köpte söta vinterskor till lillasyster (moi) och gick på bio, United 93 som handlade om det sista planet under 11 september katastrofen som kapades och sedan inte nådde det tilltänkta målet. Gripande, obehagligt, sorgligt. En film som får en att minnas. 
Men, för att nu promota lite för hur underbart Norrland (Nej, det är inte allt ovanför Stockholm!) är ska jag ge lite exempel på hur bra vissa saker faktiskt är härifrån det kalla nord. Dagens blir, Norrländsk musikexport; 
Hello Saferide, Singer-songwrighter från Östersund som har gjort snabb framfart inom musikSverige. Heter egentligen Annika Norlin och gav ut sin första platta (EP) förra året, Would you let me play this EP ten times a day?, med singlar som "If I don´t write this song someone I love will die", "2006" och "The quiz".
Inget jag, personligen, lyssnar på men helt okej slappe musik. Hon spelade dessutom på musikfestivalen i Åre kommuns egna metropol by för ett par veckor sedan.
Vapnet, Östersundsbandet Vapnet som skriver ganska enkel, ibland akustisk musik med låttexter som är riktigt, riktigt bra emellanåt. Har gett ut två stycken plattor hittils, Jag vet hur man väntar och Thoméegränd, som innehåller singlar såsom "Kalla mig" och just "Thoméegränd". Sistnämda plattans samtliga låtar innehåller alla ett gatnamn/adress ifrån Östersund! De har även gett ut EP;n Ge dom våld.
Även Vapnet spelade på ovannämnda musikfestival och för att vara en så pass liten publik märkte man att folk verkligen gillade vad de hörde! Helskönt band med någonting typiskt svenskt över dem, men ändå något helt unikt och speciellt.
Takida, Okej de kommer ifrån Ånge så det räknas ju inte riiktigt men det är musik från norrland!Band som bytt medlemmar en del gånger men som nu släppt sitt första riktiga album via bolaget Ninetone Records.

De har dock släppt 5 stycken demo-CDs, Old, T2, Takida, Gohei & Thorns, debutplattan är döpt till Make you breathe och även första singeln heter så och spelas just nu på radio runt om i landet. Jag har aldrig lagt märket till dem innan även om jag hört dem spela och vet vilka de är, men nya singeln är jag riktigt fäst vid och rekomenderar starkt!
Deportees, De två brödraparen från Umeå som tillsammans bildar bandet Deportees som gör en musikalisk blandning mellan soul, funk, country och en hel del annat. Kan tyckas förvirrande men resultatet från deras första tvåspårsdemo blev debutalbumet Damaged Goods, och första singeln är klockren! Har blivit hyllade av såväl andra artister som kritikerna men även livsstilmagasin, likt Bon.
Härlig blanding med lite äkta norrländsk tystlåtenhet när det kommer till talet, men helt klart värt att lyssna på. Speles flitigt på radio.


Jaa. Sen blev bror lite tjurig igår när jag inte ville ha med Smalare än Thord på min lilla lista över norrländsk musikexport, så eftersom jag vill behålla freden oss emellan så lägger jag till, Sveriges kanske bästa after-skiband?!
Smalare än Thord, Även detta ett såkallat Östersundsband ifrån början men de har medlemmar ifrån spridda delar av länets alla hörn.  Är ett coverband med bred repetoar som uppskattats på såväl skidanläggningars after-ski som på Galor i Gloven och Guldfester för våra sportstjärnor.
Kan höras varje vinter, kontinuerligt, i Åre på galen after-ski om man så vill.

Så, nu är det bara att älska oss lite mer eftersom vi gav er detta! (Det där var ironi!)

Kommentarer
Postat av: HillieBillie

Yeah keep promoting us up here! ;D Way to go. Jag lyssnade faktiskt aldrig på Takida förut, men nu har Linus fått mig att börja göra det. Hehe. Hello Saferide och Vapnet lyssnar man ju också på såklart, de är bra live-band. Vi och Hanna rulade ju hela Popblaster-festivalen! Don't you think? ;)

Postat av: Aenigma

HillieBillie; Japp, jag känner att det är mitt kall just nu att göra oss hörda. För vi är inte sura och tystlåtna, okej ibland, och de fina sidorna måste främjas. Vad hade Popblaster varit utan oss? Iiiingenting! Jag har just upptäckt Takida, älskar den nya låten. Väldigt fin!

2006-10-06 @ 19:29:34
Postat av: Mehla

Takida ärade Skåne med ett besök förra veckan, de e bara så bra;)

2006-10-06 @ 21:18:51
Postat av: Aenigma

Mehla; Nej, vad roligt! Ja de är verkligen en av norra Sveriges bättre musikexporter!

2006-10-07 @ 10:20:16
Postat av: Eldarline

Very nice site. Well laid out.

2010-04-07 @ 14:54:46
URL: http://eldarline.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback