Jag, en hemsk människa? (Som antar utmaningar dessutom!)

Blev utmanad idag, imorse alternativt igårkväll?, att lista mina tio favoritböcker. Och är det någon som man ska utmana gällande böcker så är det väl jag. Jag älskar böcker och då ligger betoningen verkligenälskar! Semester innebär nämligen för mig att läsa minst en bok om dagen. Gärna roman. Gärna invecklad historia med massor av människor inblandade. Gärna minst 500 sidor. Gärna på ett annat språk än svenska. Gärna med klurigheter inblandade och inslag av latin. Det är avslappning det.
Dock hatar jag att säga vilka som jag tycker mest, bäst om. Så jag säger tio som jag tycker mycket om.

Memoirs of a Geisha- Arthur Golden Kanske en av världens vackraste historier?
Rosens namn- Umberto Eco Perfektion i bokform!
Alkemisten- Paulo Cohelo Något av de mest underbara jag någonsin läst.
The Memory box- Margaret Forster En sagolik historia
Exodus & Mila 18- Leon Uris Ren allmänbildning borde det vara, och otroligt bra sådan
Gudfader- Mario Puzo Jag kan läsa den igen, igen, igen och igen...
Parfymen- Patrick Süskind Ett mästerverk i miniatyrformat!
Fågelvägen- Jeffrey Archer En bok som berör varenda gång.
Törnfåglar- Coleen McCullough En typiskt klassiker som alltid kommer att vara en favorit.
Kamizakekaninerna- Andy Riley Om man bara läser seriösa saker är detta... oseriöst nog!
111283-535

Måste bara nämna en sak. Sprang omkring och letade efter ett papper med instuderingsfrågor till lektionen arbetsmiljö och säkerhet med inriktningen Fysisk arbetsmiljö.
jag hittade papperet och insåg att... jag hade ritat små makrabra gubbar som får utstå de mest hemska upplevelser över pappret! Kapitlet handlar om arbetsskador och jag tog tydligen det på ordet. För de väldigt illustrerade små gubbarna tappar ben, får vassa saker i mjuka kroppsdelar, stampar på varandra och... det ingår motorsågar på obehagliga vis. jag måste verkligen hata arbetsmiljö och säkerhet djupt inne i hemlighet. Verkligen hata.
Papperet ser ut som en våldsbenägen 7 årig kille varit i farten. Hmm... de små gubbarnas ansikten kommer att jaga mig i sömnen. Ögon uppspärrade i skräck och smärta. Gapande munnar med tysta vrål och yxa-i-hjälmen-skador. Herregud, jag är en sju årig våldsbenägen pojke i en 18 flickas kropp ibland!
Jag tror inte att arbetsmiljö och säkerthet tar fram det bästa i mig?!



 

Kommentarer
Postat av: Crazypill

Coolt att vara från norrland. Jag älskar er dialekt!

Postat av: aenigma

Crazypill; Jaaa, fast jag är en skåning som är bosatt här under vintern. Så jag pratar rikssvenska. Kan inte ens säga älg på jämtska utan att de skrattar åt mig för att jag är så dålig. :D

2007-02-25 @ 16:02:18
Postat av: Mark

Jag älskar också att läsa böcker. Men har aldrig läst någon av de du nämner. Någon du rekommenderar extra mycket för mig? :)

2007-02-25 @ 16:45:55
URL: http://nucci.blogg.se
Postat av: anna wintour

geisha är väl sysnonym med prostitution

2007-02-25 @ 17:02:01
URL: http://annawintour.blogg.se
Postat av: anna wintour

Postat av: anna wintour
skulle du vilja jobba som presschef på TV4? Jag har presscehfens meritförteckning och du kan läsa den om du vill, kanske får du inspiration om drömjobbet?

2007-feb-25 @ 16:26:21
URL: http://annawintour.blogg.se

2007-02-25 @ 17:02:11
URL: http://annawintour.blogg.se
Postat av: julia

nämen läser du med arbetsmiljö och säkerhet?! jag gör nämligen oxå det. och spec kul e det inte.

måste ta och läsa nån av dom dära böckerna du tipsade om!!

2007-02-25 @ 17:37:19
Postat av: Liv

Va sugen jag blev på att läsa nu. Så nu blir det nog jag, godispåsen och 'Svinalängorna' :-) Tackar för inspirationen.

2007-02-25 @ 18:19:05
URL: http://leifiii.blogg.se
Postat av: aenigma

Mark; Böcker är antagligen det bästa sättet till att inta kunskap. Att läsa är alltid att lära sig någonting. Jag älskar känslan av att slå igen en bok och veta att man samlat på sig en historia för livet. Jag rekomenderar dem alla men till dig tror jag speciellt Mario Puzos "Gudfadern", vilket är en klassiker speciellt bland killar och borde läsas av alla. Annars tipsar jag dig glatt om Kamizakekaninerna för våldsamma skratt och Rosens namn för att känna sig smart och dum på samma gång!

Anna Wintour; Synonym med prostituerad? Isåfall har du så fel uppfattning om vad en Gesiha är som det är möjligt! En Geisha ger aldrig några sexuella tjänster och sträcker sig knappt till att röra den hon underhåller. För en Geishas roll och arbete är att underhålla och vara gott sällskap till män och kvinnor på olika sätt. Hon skall kunna dansa, sjunga, berätta historier, konversera, hälla upp te enligt japansk tradition och göra allt detta med en värdgihet och grace som man får efter många långa och hårda års övning. Prostitution och en Geisha är absolut inte samma sak!

Julia; Visst är det tråkigt? Jag kräks nästan bara vid tanken på den lektionen... världens tråkigaste ämne med världens tråkigaste lärare. Urk!
Jaaa, läs böckerna jag tipsade om. Alla är underbara på sina vis! :)

Liv; haha, vad kul att jag kunde inspirera till lite läsande. Jag själv läser alltid i princip, eller så fort jag har tid. Så underbart! Svinalängorna har jag dock aldrig hört talas om?!

2007-02-25 @ 18:51:25
Postat av: julia

japp väldigt sämst e det fakitiskt. men snart e den kursen avklarad med!haha :D

2007-02-25 @ 19:12:21
Postat av: Nanó

Oh vad roligt! Det är så sällan man hör om ungdomar som älskar att läsa böcker, roligt att du hör till dem! Jag är också en riktig läslus, men har inte haft tid att läsa lika mycket sen dess sommaren då jag har fullt upp med tusen andra hobbies..

2007-02-25 @ 20:37:00
URL: http://nanoism.blogg.se
Postat av: Emelie Almlöf

Om du älskar En Geishas Memoarer av Arthur Golden så rekomderar jag att du läser Jag, en geisha av Mineko Iwasaki (: Den är jättebra och man får verkligen en inblick i hennes liv som geisha ^^

2007-07-28 @ 22:32:56
URL: http://absolutastrid.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback