Bea Szenfeld

Kommer ihåg så himla väl första gången jag hörde talas om Bea Szenfeld när jag såg henne i ett TV-program.
Med konstfullt uppsatt hår, liten tjurring i näsan, egendesignade och väldigt annorlunda kläder och en grymt härlig attityd till sin design, kläder och mode i allmänhet fastnade jag direkt och blev nyfiken att veta mer.
   Något av det jag fastnade mest för var de otroligt vackra plaggen som hon för hand arbetade fram utifrån second hand kläder då insidan av plaggen, som aldrig syns, skulle vara precis lika fint arbetade som utsidan.
Det finns något väldigt drömlikt vackert över mycket av hennes design utan att det blir för gulligt eller ohållbart och de utsökta detaljerna med inspiration från tidigare 1900-tal känns annorlunda i vår modevärld där allting går framåt. Bea Szenfeld lyckas på något sätt att få det gamla att se nyskapande ut utan att det förlorar sin gnista och blanda det med både inslag av oerhört lekfullt och med edge.
Redan som 4 åring började hon sy i sitt forna hemland Polen och fortsatte sedan i Sverige att rita och sy sina egna kläder. Intresset växte sedan och hon fortsatte att utbilda sig på bland annat anrika Beckmans i Stockholm. Det var väl kanske med sin medverkan i programet "Fashion House" som hon fick sitt stora genombrott då hon vann tävlingen och dess första pris som var att få arbeta med Stella McCartney i hennes modehus. Därefter har det bara gått bättre och bättre och Bea har med sin unika design och egna kollektioner nått ut till övriga världen.
Go to fullsize imageGo to fullsize imageGo to fullsize imageGo to fullsize imageGo to fullsize image
Däremellan har hon också gjort plagg och design till ett otal olika märken och evenemang med sin speciella touch. Med mottot "Too mutch is never enough" tror jag att hon kommer att gå långt!

Kommentarer
Postat av: Intransit

Jag bor i Paris och jobbat som makeup artist ett tag nu men nu har jag fått ett jobb i Oslo så nu packar jag väskorna och flyttar dit nästa månad. Kommer fortsätta förgifta planeten med mina flyresor.

Postat av: aenigma

Aha. Men vad roligt det lät! Bodde du i Paris länge eller? Jag gillar verkligen Frankrike och har en fundering på att åka dit nu efter gymnasiet ett tag. Får se hur det blir! :)
Vad är det för jobb du har då om du jobbar i Oslo? Alltså, lägger du make up på vanliga människor eller mer till Tv-program eller kändisar?
Jag lär också fortsätta flyga en massa men mycket annat tänker jag på miljömässigt!:/

2007-05-14 @ 17:35:01
Postat av: Fashionable Gossip

Men du, vad hände med mitt sms? :( Blir ingen rabarberpaj till dig du...

2007-05-14 @ 17:36:30
URL: http://fashionablegossip.webblogg.se/
Postat av: Johanna

Gillar Bea, och älskar din blogg!

2007-05-14 @ 18:02:23
URL: http://joh.webblogg.se
Postat av: johanna

hon är lite halvcool. :D.
har dock aldrig gillat ringen i näsan ;o.

2007-05-14 @ 19:31:35
URL: http://cole.blogg.se
Postat av: Josephine

balla kläder du har i bloggen!

2007-05-18 @ 01:15:23
URL: http://nightriders.blogg.se
Postat av: Cajsa

Åh, jag älskar också Bea! Och de där klänningarna överst är fantastiskt vackra : p

2007-05-22 @ 12:34:09
URL: http://cajsitadesign.blogspot.com
Postat av: Board Games

Perfect work!

2010-01-12 @ 10:08:49
URL: http://board-games.tk01.info

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback