10 orsaker att hata dig

Det snackas otroligt mycket i modebloggvärlden vad folk tycker om de olika trenderna och svängningarna som kommer. Si och så hit och dit om Christian Louboutins nitskor är snygga eller inte, Mary-Kate och Ashleys Olsens vackra kollektion "The Row", att Kate Moss julkollektion för Topshop är så mycket bättre än den förra och så.Så då tänkte jag tvärtom. Jag gör en lista på lite saker som jag verkligen inte gillar med modet, trenderna och tillika saker i höst/vinter. För ibland är det lite skönt att spy galla över sånt man inte tycker om. Shoot;

1. Systrarna Olsens kollektion "The Row" har fått i princip varenda kotte att bli helt begeistrad i de redan beundrade små tvillingarna. Jag förstår ingenting. Vad är det som är speciellt med plaggen? Hur många gånger jag än tittar på videoklippet på Youtube så ser jag liksom inte grejen. Det skulle kunna vara H&M. Eller Lindex.

2. Gina Tricotbutikerna spottar ut sig nya plagg typ varenda dag i antingen grälla färger eller plastiga material. Och jag kan seriöst inte förstå hur butiken kan gå runt med tanke på hur otroligt dålig kvalité det är på plaggen, att passformen är kass och att det mesta känns så fruktansvärt billigt. För att inte tala om att det är ett polyesterparadis utan dess like. Ish! 

3. Nog för att jag är en SATC-oskuld (Ja, helt på sanning, jag har aldrig sett ett avsnitt!) men varför i hela friden plockar folk totalt sönder hela glädjen med filmen genom att lägga upp varenda bild de hittar på internet på sina bloggar? Är det inte meningen med att det ska vara spännande att vänta på att den efterlängtade "återkomsten" av Carrie Bradshaw och hennes vänner? Jag såg faktiskt fram emot filmen släpptes, på min födelsedag dessutom, för att sedan kolla in tjejgänget med dille på Manolo Blaniks för första gången. Det är ju ganska svårt nu. jag har ju sett typ varenda filmsekvens i bildformat helt ofrivilligt genom att läsa bloggar...  

4. Jag har lugnat ned mig sedan förra veckan men det betyder ju inte att jag är mindre arg för det. Så sjukt dåligt av H&M att släppa sin Robert Cavalli for H&M kollektion i ett så litet antal städer och där den mest norrliggande var Uppsala. Det är både patetiskt och så jävla illa att de borde bojkottas.

5. Okej, detta är en högt personlig Aenigma/Kajsaåsikt, men mer än någonsin i höst har jag stört mig på detta att det är så orättvist hur modebloggvärlden är uppdelad. Det finns i mina ögon ingen som helst belägg för att de flesta bloggarna som ligger i alla topplistornas högsta sfär ska vara där. Vart har personlighet, lite karisma, egna åsikter, pyssel, finurligheter, nya vinklingar på mode och trender tagit vägen? De som borde ligga däruppe knatar på med 200 besökare och några kommentarer per inlägg trots att de är bättre än vad topplisteanhängarna någonsin varit. Det gör mig irriterad. Och ledsen.

6. Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men när alla säger "Ohh" över säsongens pumps med metallklack och platå säger Kajsa "Njeee!". Jag har haft lite svårt med futuristiska inslag innan och har det helt klart fortfarande. Acnes mutter/skruvförsedda pjucks funkar fint i mina ögon men inte en hel klack i metall.

7. Fjädrar på väskor, ja. Fjädrar i hatten, ja. Fjädrar på jacka, ja. Fjädrar som hårdekoration, ja. Fjädrar som ögonfransar, NEJ! Jag diggar verkligen Amanda i Idol och tycker att hon är en osedvanligt söt flicka men när hon kom inskuttande med de mest bisarra fula fjädeögonfransarna som jag stått och glott äcklat på, på Make up store så sjönk hon som en sten för en stund. Det är helt enkelt inte snyggt någonstans!

8. Okej, det är ju ett litet tag sen nu men ändå, om jag har gnällhörna så kan jag ju lika gärna gnälla ordentligt va? Även om jag aldrig köpte ett nummer av Modette själv och bara sporadiskt läste tidningen hos vänner så tycker jag att det är synd att de fick lägga ned då jag tror att det är nyttigt för Sverige att få lite nya, bra tillskott i tidningsutbudet. Modette var nytt och fräscht, behandlade mode på tillika nytt och fräscht sätt och det är synd att det inte höll.

9. Förra året dog två stycken modeller i Italien sedan de svultit sig i princip till döds för att passa in i vad modeindustrin hade för förhållningar på dem. Då blev det fart på karusellen gentemot de orimliga krav som ställs på vikt och storlekshysterin så att massor av modeller förbjuds att vara med på den stundande modeveckan i Milano på grund av att de helt enkelt var för undernärda. Det var bra. Då blev det äntligen en ordentlig ändring som satte sina spår i media. Men nu verkar vi vara tillbaka på exakt samma ställe igen. Size zero är nere på storlek 32 och artiklarna om modeller i 13 års åldern och skelett till flickor som går på catwalken är tillbaka. När ska vi inse att vi inte kan tillåta detta?

10. Marc Jacobs är många modeintresserades älskling, husgud och största favorit. Det är han inte för mig. Men jag diggar grabben. Han kan ju sin design och förmågan att få kvinnan att se förtrollande vacker och snygg ut i sina kläder. Men whats up med modeller sminkade till bleka lik och frissigt hår med färgade tussar i blått och rosa?
Direkt blir kollektionen liksom ett skämt för mig då det enda jag ser är besynnerliga hårfärgningar som ser ut att vara gjorda med färg från Butterick. Njet njet njet.

1
Men i allt snack om fulhet, det vill säga dålighet också, så kan man ju visa något som är fint. Som mina små söta askar med blandat ursprung och material. Som gjorda för att gömma små roliga ting i. Vad jag nu kan tänkas ha i dem? Tripp trapp trull

Kommentarer
Postat av: Fani

haha, ja jag är inte så liten tydligen ;p yes i am, 1 och 76 för att va någorlunda exakt, kanske något mer. ja det var en klockren sommar :D haha, ja vi är ena riktiga goa jävlar må du tro xD ;) jo, vi små-gnabbar ibland, men aldrig något allvarligt sådär :) håller föresten verkligen med dej angående sex and the city filmen, de borde inte publicera bilder ifrån den helt o hållet innan den kommit ut, blir ju mkt mer spännande på det sättet. men vad var det mina ögon skådade, har du ALDRIG sett ett avsnitt? woman you are crazy! what the hell liksom, haha :D hade fint gumman puss

Postat av: alma

hahahaha jag älskar själv att gnälla så jag läste med intresse! och höll med om i princip allt :) så nu är jag en härmis och slänger beundran din väg ;)

2007-11-15 @ 17:02:35
URL: http://whatalmawears.blogspot.com
Postat av: Josefine

Fina askar! Trevlig kväll!

2007-11-15 @ 17:49:30
URL: http://pinkgrapefruit.blogg.se
Postat av: Nicole

I dag är jag irriterad på att mycket av det jag blev retad för när jag var bara några år yngre är sååå trendigt nu. Ugh.

2007-11-15 @ 18:04:30
URL: http://frauneumann.blogg.se
Postat av: Erika

Att tvillingarna Olsen har släppt en kollektion hade jag ingen aning om. Men det är nog kul för alla som hyllar dem i sina bloggar ;o)

Håller med om att Gina Tricot har blivit mycket sämre. Men jag minns även en tid när det inte var så. Får sju-åtta år sedan köpte jag en 3-pack bomullstoppar och jag har använt dem flitigt. Visst har färgerna mattats av men jäklar vad bra de har klarat sig. Men nu vet jag inte vad som hänt med den kedjan. =/

2007-11-15 @ 18:06:22
URL: http://www.morgondimma.blogg.se
Postat av: Linn

Bra tankegångar...håller med i mycket.

2007-11-15 @ 18:16:51
URL: http://www.linnsara.blogg.se
Postat av: Amanda

Håller med dig om princip allt.. utom Gina Tricot. Där kan man nästan alltid fynda, okej att det inte är någon vidare kvalitè men man får alltid pengarna tillbaka när det går sönder så =)

2007-11-15 @ 18:48:37
URL: http://amandavenczel.blogg.se
Postat av: Maria

Jag har också funderat på att göra nån sorts trend-hat-lista, men det har inte blivit av, min latmask. :P Skrinet i trä/ben(?) är förresten helt underbart! :)

2007-11-15 @ 18:49:56
URL: http://www.shoppoholic.blogg.se
Postat av: Lilla Fröken

Starkt inlägg! Alltid ett nöje att läsa dina tankar!

2007-11-15 @ 19:34:29
Postat av: Julia

Ja rista fallet hette det nog. det var super fint där! Jasså så du bor åt det hållet du! :) Björnrike e verkligen inte samma sak. blev stört sur som jag kan bli när dom sa att vi skulle dit istället :P

Va? spelade lassa i östersund och du missade? :(
fy vad synd. du hade diggat och sett honom live!
kramar

2007-11-15 @ 19:34:34
URL: http://minileaf.blogg.se
Postat av: Madde

Okej, ja...man blir heltnervös! Haha, men tack för den stöttande orden. Btw. älskar din stil!

2007-11-15 @ 19:35:04
URL: http://freshfashion.webblogg.se
Postat av: hanna

Håller med dig på en heldel punker...vissa inte. Jag är helt med på the Row hysterin och Marc Jaocbs är min favorit designer genom tiderna men något jag inte fattar är hur man kan köpa GT kläder, de är i grälla färger och det värsta (som du sa) materialet - usch!!

2007-11-15 @ 19:35:15
URL: http://hjartahanna.webblogg.se
Postat av: Annika

Nu inspirerade du verkligen mig till att klaga också! :) Ska se om jag orkar/hinner lista mina egna hatobjekt... Har lite för mycket att göra just nu. Suck. Mycket bra lista, precis som Hanna ovanför håller jag med om vissa punkter och andra inte. Det jag däremot är helt klar över är att du är en utmärkt skribent och bloggare och flicka/människa, och jag är glad att du finns i mitt (blogg)liv!

2007-11-15 @ 20:39:56
URL: http://beautifulones.blogg.se
Postat av: Cary

Åh, helt underbara askar. Jag älskar att ha massa små söta burkar och sådant! :)

2007-11-15 @ 23:43:50
URL: http://lovelii.blogg.se
Postat av: Smartasmia

Hehehehe....jag gillar ditt inlägg här! Skönt och befriande att läsa en blogg med en högst närvarande, ung men ändå klok tös betrakterlser. Så det så.

2007-11-16 @ 11:05:36
URL: http://monokel.blogspot.com
Postat av: Sandra

Tänkte på punkt 4 - alltså, Cavallis grejjer var väldigt simpla och inget man inte sett förut utan mest vanlig HMshit, dessutom så håller oftast designerkläderna på HM lägre kvalitet än de vanliga (Se på Viktor&Rolfkläderna) vilket är väldigt tråkigt :/

2007-11-16 @ 17:25:23
URL: http://vendelay.webblogg.se
Postat av: Geirtanja

Interesting site. Worth the visit!

2009-09-02 @ 09:23:58
URL: http://geirtanja.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback