Nam et ipsa scienta potestas est

Igår var jag förfärad över modebloggvärldens blekhet och mainstreamformat men snacka om att det var roligt att läsa folks kommentarer som visade att hoppet ännu inte riktigt är ute!
Jag menade ju inte igår att just "alla" modebloggar är densamma men att det finns otroligt många och att det är helt sjukt hur dåliga de faktiskt ofta är. Men det finns ju självklart helt fantastiska bloggar där ute. Och ja, man får ju tycka att SATC och Gossip Girl är bra men det är ju ännu intressantare då med folk som även tycker om lite Exodus och renässanskonst jämte systrarna Olsen och Carrie Bradshaws Jimmy Choos. Mångfacetterade personer gör ofta de mest läsvärda bloggarna har jag nämligen märkt!

Så istället för att fråga om jag ska beställa H&Ms fantastiska paljettkjol eller inte, så undrar jag vad era favoritböcker är och om ni har bra tips på litteratur med vad jag kallar riktigt innehåll?! Själv älskar jag att läsa, gör det ständigt och jämt, helst två tre böcker samtidigt och smaken är otroligt bred. Men framförallt så tycker jag att böcker ska ha ett djup, en mening, en teori/filosofi, behandla riktiga ämnen osv. Den kan vara surrealistisk och drömsk och handla om kärlek men jag läser lika gärna gamla klassiker, ryskt som svenskt, framtidsskådande eller bakåtblickande. Enligt min mening så är böcker en av de absolut bästa källorna till kunskap.
Så tipsa om besynnerliga, vackra, vidunderliga, märkliga, söta, horribla, förfärande, hjärtknipande historier till böcker. Och vill någon i sin tur ha lite tips tillbaka så fråga gärna, jag har läst mycket utav allt.
Detta är vad jag håller på att läsa just nu;
Lite Karin Boyes, ja ni vet "det gör ont när knoppar brister", Kallocain som faktiskt behandlar samma ämne som George Orwells 1984 men som skrevs innan den världskända boken. Copycat?
Doris Lessing är årets litteraturpristagare och jag ger mig på Vanan att älska som förstabok.
Sen blir det en John Steinbeck med ett mindre känt verk, Missnöjets vinter.
Hundra år av ensamhet måste vara en av de finaste titlar jag läst på en bok. Vet inte vad den handlar om men av alla våra tusentals böcker i huset så var jag tvungen att plocka ut den ur bokhyllan då titeln var så vacker.
Skriven av Gabriel Garcia Márguez
2
1
Just nu är det mycket som spinner i huvudet. Allt från mitt jobb på tidningen som känns otroligt kul men också nervöst, körkortet som jag hoppas snart ska vara i hamn (körläraren och jag kom idag fram till att när man kör bil ska man vara en halvdöd fisk..), vänner som försvinner i fjärran på nya äventyr och resor som jag själv hoppas och ska göra i år och nästa år. Jorden och stor och rund och min nyfikenhet är oändlig. Härnest tillbaka till mitt paradis, Oman, och sen? Ja, jorden är som sagt stor och rund.

Kommentarer
Postat av: du

hej. ja jag vet att jag ser ganska snäll ut när jag ler. och jag är väl rätt snäll ibland också. men när jag ler stort så ser jag ut som en galning för att mina tänder är så roliga så ibland försöker jag le försiktigare för att folk inte ska bli rädda haha. och då kan jag se snäll ut när jag ler sådär lite mindre.
mysigt att stå å spionera på rådjuren när dom käkar äpplen. det är skitkul att studera och titta på djur i deras naturliga miljö..det är så roligt att se hur dom beter sej och man kan se och förstå mönstret dom rör sej efter. jag och en kompis har en fetisch på änder. dom är hur roliga som helst att studera, och dom har ett riktigt häftigt mönster dom rör sej efter.

tråkigt när alla vänner försvinner utomlands och man själv är kvar hemma. fast jag tänkte igår att vafan man behöver inte sticka utomlanmds det första man gör, vi har ju ett jättevackert land som man inte har utforskat alls. tänk dej bara att åka till lappland, på en vandringssemester och sup på nån liten bar i en stuga mitt i ingenstans. hur underbart som helst. då kan spanien och grekland ta sej i rövva.

hej!

Postat av: popbejb

åh, vad glad jag blir av detta inlägget! Jag försöker göra en mångfacetterad blogg, vet inte hur pass jag lyckas dock..
Mina lästips, mina absoluta bästa lästips är:
1. extremly loud and incredibly close av Jonathan Safran Foer. finns även på svenska.
2.Hjärtans fröjd av Per Nilsson. Det kom nyss också en uppföljare som heter The return of hjärtans fröjd. Den ska bli mitt nästa läsprojekt.
3. det är egentligen ingen bok, utan en diktsamling av min landsman pablo neruda, nobelpristagare i litteratur. Den jag precis läst ut heter "20 poems of love and a song of desperation" Finns på alla möjliga språk.

sen undrar jag en annan grej, du är från skåne? pratar du skånska? vet inte varför men blev nyfiken på om du pratar norrlänska eller skånska. Det är ju en väldigt skillnad.
kram!

2007-11-14 @ 14:12:51
URL: http://www.cookiesforbreakfast.webblogg.se
Postat av: Emelie

haha :) jag såg dig på donken i måndags vid lunchtid.. jag kände igen dig från bilderna såklart :) haha nej det vågade jag inte, hade varit kul och gjort det men jag fegade ur :P

2007-11-14 @ 14:47:59
URL: http://emmylee.blogg.se
Postat av: Anna

Om man bara kunde komma på nån bra bok, hela mitt huvud är sprängfyllt med kursmaterial nu så hjärnan är lite trögjobbad. Men det finns ju andra som verkar ha huvudet på skaft.
Jag vill också ut och resa, många turer som flyger förbi i tankarna dagligen. Men New York börjar locka mer och mer
och sydamerika

o asien igen kanske

o resten av världen...suck

2007-11-14 @ 14:48:04
URL: http://annaoting.blogg.se
Postat av: Fani

haha, men jag älskar faktiskt jul-musik! :) det är så mysigt tycker jag, man liksom really gets in the mood you know, haha ;p ne men tiden går så fort o man vill ju inte att julen ska va över bara sådär, så det är bara å sätta igång med jul-musik o allt vad det är redan nu tycker jag (y) du får pumpa lite julmusik i en mp3 då du ligger på stranden o steker, haha ;D puss o kram!

2007-11-14 @ 14:53:10
URL: http://glikia.blogg.se
Postat av: Carolina

Haha, I hear you to sister. Modebloggarna suger bajs emellanåt. DÄR kan man snacka om kåta små fjortisar som inbillar sig vara värsta Carrie Bradshaw bara för att andra små idiotfjortisar sitter och kommenterar deras kläder som egentligen ingen av dom har råd att köpa utan att tigga ihjäl sina föräldrar som redan är så jävla trötta på dom. Öh, rörig mening, men jag tror jag förstår den själv HAHA.


Och fadderbarn är för jäkla söta. Kan din sjunga? Shit, du får be om en demo och skicka in den till Idol. Då kanske ditt fadderbarn blir värsta kändisen och miljonären, tack vare dig ;D

2007-11-14 @ 15:07:05
URL: http://melikey.blogg.se
Postat av: Nanó

Snälla söta du, tack för din omtänksamma kommentar på min blogg förresten... Kändes verkligen som att du är en otroligt omtänksam människa som vill andra deras bästa. Sådan har du alltid varit mot mig. Och att du tänkte på mig när du fick höra om massakern. Du är en sån fin människa! Tur att Jokela ligger ganska långt ifrån Åbo, men inte tillräckligt långt ifrån för att möta vilt främmande tårögda människor i gatans dimma påväg till skola. Hela Åbos tempo var försvunnet. Alla flaggor på halvstång, alla hade ledsna miner. Jag grät den dagen hela vägen till skolan. Att sådant kan hända. Och dessutom i världens tryggaste land, Finland. Här mördas folk väldigt sällan. Och att det skulle kunna hända var som helst. Usch usch,
Tar för att du finns vännen min. Du förtjänar att koppla av ordentligt i Oman, hoppas du har en fin vistelse där. Pussar och kramar!
(och inlägget om modebloggarnas ytliga värld, bra skrivet! jag vill kalla mig själv intellektuell trots mitt "modebloggande" eftersom jag engagerar mig mycket i samhället och politik, men skriver knappast om det på bloggen lika mycket som jag faktiskt bryr mig. Dessutom har jag aldrig läst en enda gossipgirl-bok. Jag står inte ut med sådan snabbmatslitteratur. Nej, tunga klassiker skall det vara! Det är synd att vi lever i denna förhatliga mainstreamkultur, där även nu de flesta "modebloggar" hör hemma. Let's fight the mainstream, sister!)

2007-11-14 @ 15:08:41
URL: http://getnanoismed.blogspot.com
Postat av: Matilda

Den höjden låter lite mer fotvänlig :) Nej, faktiskt inte, är hemma pågrund av fökyldning, sj? :D

2007-11-14 @ 15:27:10
URL: http://www.matildafiona.webblogg.se
Postat av: Elisabet

Jag ska precis börja med Lessings "Martha", recension kommer framöver, vore kul att veta vad du tycker om den du håller på med! Ha en bra kväll!

2007-11-14 @ 15:33:25
URL: http://stenvreten.blogg.se
Postat av: underbaraclara

hundra år av ensamhet är fantastisk. de sydamerikanska författarna har gemensamt övernaturliga inslag i sina böcker. gillar du isabell allende, gillar du den där!

2007-11-14 @ 15:37:30
URL: http://underbaraclara.webblogg.se
Postat av: ina

håller med dig helt!
jag kan tipsa om kerstin thorvall, de jag läst har varit underbara. framförallt de tre böckerna om hennes egen uppväxt, böckerna handlar om signe och hennes familj.

2007-11-14 @ 16:12:34
URL: http://www.winterbarn.blogg.se
Postat av: Emelie

haha men jag var också less då.. hade lite pengar och köpte cheese och strips och hoppades på att få gratis vatten till det men nee DÅ SKULLE DOM HA 5 KRONOR FÖR KRANVATTEN. Suck

2007-11-14 @ 16:21:05
URL: http://emmylee.blogg.se
Postat av: Viktor

Det låter kanon! :)

2007-11-14 @ 16:46:50
URL: http://drunkenlullaby.blogg.se
Postat av: becky!

Gillar verkligen din blogg. Mina favoritböcker för tillfället är Silke av Alessandra Barroco, Försoning av Ian Mc Ewan och sen funkar ju alltid Svindlande Höjder av Emily Brontë...:)

2007-11-14 @ 16:47:39
URL: http://beccolita.blogspot.com
Postat av: Julia

Haha, för att börja med. Jag beställde paljettkjolen, utan att fråga om lov och utan att ta hänsyn till alla de människor som kommer att få se den på mig. Sedan har jag läst en bra bok ganska nyligen, och jag vill lova, det hör till ovanligheterna att jag lyckas pressa in en bok i mitt schema)! Den heter i alal fall busters öron. Jag vet inte om det är något för dig eftersom du verkar ha landat på de lite tyngre grejerna, men den boken kändes faktiskt lite fräsch. Kasnke för att jag inte läst på länge, men vem vet? Kram

2007-11-14 @ 17:04:35
URL: http://bagladies.webblogg.se
Postat av: Hanna

Yey! Du ska hälsa på mig! Grodan behöver en påhälsning. Quack.

2007-11-14 @ 17:08:03
URL: http://vacillating.blogg.se
Postat av: Erika

Just den låten hörde jag för första gången igår, jag lyssnar inte på radio så ofta så nya låtar hittar jag lite varstans på nätet om någon skriver om dem =)

Böcker...jag älskar böcker. Jag läser inte lika mycket nu som förr, men jag har oftast en bok på g.
Jag läser allt möjligt. Ska anteckna några av de böcker du skrivit om här och se om jag hittar dem nästa gång jag besöker ett bibliotek.
För tillfället är jag inne på personlig utveckling och fick hem ett bokpaket idag med fem stycken böcker om just det.
Nu ska jag bli en bättre människa ;o)
Kram!

2007-11-14 @ 17:23:33
URL: http://www.morgondimma.blogg.se
Postat av: Amanda

En bok som fullkomligt tog mig med storm är Paulo Coelho's Alkemisten.

Alla har väl hört talas om boken, och den var inte alls vad jag trodde att den skulle vara. Den var verkligen spirituell och fick mig att komma till insikt.
Paulo Coelho är förövrigt en av mina favoritförfattare och man bör läsa hans andra böcker också, t ex 11 minuter.

Ett litet tips bara... men kanske har du redan läst dem.

2007-11-14 @ 17:40:05
URL: http://amandaelinmaria.blogspot.com
Postat av: Petra

Tjohej! Det är så kul att läsa din blogg, speciellt som du delger så fina illustrationer och ord. Vaninnigt trevligt med någon som ställer en litterär fråga och jag måste säga att du läser riktigt, riktigt bra verk just nu! Tänkte tipsa om min egen absoluta favorit i genren filosofi ; "Sofies värld" av Jostein Gaarder, eller möjligtvis "Spelkortsmysteriet" av densamme. Kanske skulle serien om den unga Lea Delmas liv under andra världskriget i "Den blå cykeln" och fyra titlar efter den av Reginé Deforgés passa dig? Fängslande och väldigt fängslande (intressant att få ett franskt perspektiv dessutom!) Kramar från Petra, också från norrland

2007-11-14 @ 17:44:19
URL: http://petrap.blogg.se
Postat av: Linn

tänkte bara skicka en liten kommentar berömma ditt sätta att skriva, gillar det skarpt. ha en trevlig kväll :) kram Linn

2007-11-14 @ 18:00:44
URL: http://linnsstyle.webblogg.se
Postat av: Sofia

ja precis, man vill kunna leva med sig själv utan att vara rädd för ångest och panik. Känna att man kan vara trygg i sig själv och inte behöver massa andra runt sig för att ta hand om en. Så känner jag åtminstone. Men det som känns bra är att man vet att om jag får hjälp så kommer jag klara av att ta hand om mig själv sedan! Känner du att du snart lyckats? åhh körkort, VILL HAAA! har du långt kvar? =)

2007-11-14 @ 18:15:02
URL: http://sofialandstrom.blogg.se
Postat av: anna

Mmm Karin Boye är så bra! Ha en trevlig kväll :)Min bästa bok... jätte svårt att välja ut en. Men rekomenderar doktor Glas (läste om den i inlägget under), man kan verkligen analysera och diskutera i all oändlighet gällande den boken!

2007-11-14 @ 18:54:15
URL: http://declaar.blogg.se
Postat av: Viktor

Håller dock med dig lite om fashionmodebloggarnas mainstreamkoncept. Man blir lite less ibland när man läser samma sak om och om igen..

2007-11-14 @ 18:56:09
URL: http://drunkenlullaby.blogg.se
Postat av: Anonym

"Flickan från Ovan" av Alice Sebold. bättre blandning av känslor finns inte, fantastisk.
Själv ska jag börja på "Honungsvargar" av Sun Axelsson, gillar hennes dikter och har hört att den ska vara bra!

2007-11-14 @ 19:07:18
Postat av: Amanda

"Flickan från Ovan" av Alice Sebold. bättre blandning av känslor finns inte, fantastisk.
Själv ska jag börja på "Honungsvargar" av Sun Axelsson, gillar hennes dikter och har hört att den ska vara bra!

2007-11-14 @ 19:07:48
URL: http://amas.blogg.se
Postat av: AMANDA

Jag läser Bridget Jones 2 just nu, jag valde den eftersom den är lättsam o läsa eftersom jag läser den pâ franska
;)

2007-11-14 @ 19:26:20
URL: http://snowboarding.blogg.se
Postat av: Ellis

Du måste måste måste bara läsa Den andra systern boleyn av Philippa gregory, om du gillar historia vill säga! Handlar om 1500-talets england om en psykopat till kung och hans älskarinnor, och ah jag älskar den:)Den är bättre än vad den låter som haha!Och sedan är det ju inget fel att läsa ytliga böker som gossip girl, men det blir ju enformigt i längden och väldigt tråkigt...)

2007-11-14 @ 22:11:29
URL: http://ellisellis.webblogg.se
Postat av: Mikaela

Å, boktips! Jag älskar böcker lite bortom mitt förstånd och ska bli bibliotikarie. Jag vill med tipsa.

1. Kvinnogatan av agnes von krusenstjerna. Systerskap på 20talet! Bok som jag gillar så mycket att jag döpt min blogg efter den. Dock har jag aldrig läst ut den. Mycket konstigt. Jag har inte haft tid sedan min nya kurs började.

2. Sylvia Plaths diktsamling Ariel. Helt fantastisk. Sylvia Plath är min vän och lite precis som jag upptäckte jag när jag läste hennes dagböcker.:)

3. Linas kvällsbok 1 och 2. Ungdomsböcker har alltid varit en svaghet hos mig. Dessa två är några av de bästa böcker jag läst, överhuvudtaget. Jättefina, igenkänningsfaktor, feministiska.

4. The wrong boy av Willy Russell (eller "den andra pojken" på svenska). Min favoritbok i hela världen. Innehåller balettdansande pojkar, brev till Morrissey, en pappa som en mamma kastar ut för att han är besatt av intrument och så mycket ensamhet och glädje att jag blir alldeles tårögd och lycklig varje gång jag läser den.

Hej, hej, för idag. Och tack för den fina kommentaren i min blogg.

2007-11-15 @ 08:57:43
URL: http://www.kvinnogatan.blogg.se
Postat av: miri

när man säger boktips går jag igång, men jag ska försöka tipsa lite kort :)
om du vill läsa fantastiska böcker ska du läsa haruki murakamis böcker, helt otroligt fantastiska är de och honom tipsar jag om så fort jag får chans. annars tycker jag du ska läsa nicole krauss kärlekens historia, huga vad jag bölade när jag läste den. DEn är magisk :)

2007-11-15 @ 12:03:46
URL: http://bookofmiri.blogg.se
Postat av: Lisa

Hej, tycker verkligen att din blogg är läsvärd, bara så att du vet!

Iaf, boktips. Haruki Murakami är helt enklet nr.1 Japansk författare som skriver så vackert att man får ont i magen, oftast i jag form. Just nu håller jag på och läser en novellsamling av Murakami, finfina noveller som man kan läsa nån då och då. Sen är de ofta fyllda av dolda undermeningar, man kan få en bok i huvudet och fundera på vad som egentligen hände i flera dagar efteråt. Något som jag tycker är viktigt för en bra bok ^^

2007-11-15 @ 14:00:20
Postat av: Maria

Pappa Pralin av Anna Jörgensdotter tycker jag är en fantastisk bok. Den gör så ont att man går i sönder, samtidigt är den brutalt vacker.

2007-11-17 @ 18:27:12
URL: http://www.collective.se/
Postat av: katrín

Det finns två böcker som är underbara. Inte långa, men djupa.
"Kamrater på en irrande planet" skriven av Antoine De Saint-Exupery
"Främlingen" skriven av Albert Camus. Så spring & läs dessa böcker nu!

2007-11-19 @ 09:04:33
URL: http://katla.tjejsajten.se
Postat av: mathsmartinez

jaha, du har glömt att skriva Grevie på tecknigen. viktig metropol.

2007-11-19 @ 21:02:43
Postat av: Scobbydoo

Great site! Lots of useful information!

2010-11-08 @ 14:41:47
URL: http://scobbydoo.blog.ca
Postat av: Scobbydoo

Great site! Lots of useful information!

2010-11-08 @ 14:42:01
URL: http://scobbydoo.blog.ca

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback