Linoleumlattjande!

Jag vill hemskt gärna pyssla men inspirationen tryter när jag funderar utanför ritaramarna. Så jag bläddrar igenom mitt arkiv med namnet "pyssel & knåp". För jag har ju faktiskt både knåpat och pysslat en hel del.
Så hittade jag min guide till hur man gör linoleumtryck!
Blev inte alls så himlans bra och jag fick mest mitt eget blod att rinna friskt både på handen och till huvudet.
Men det är roligt och jag tycker ändå att det var ganska fiffigt och lite annorlunda.
Så jag postar det igen. Från när jag gick tredje året på gymnasiet.

61. Man börjar med att hitta något som man vill ha till "mönster". Eftersom jag tryckt innan så ville jag göra någonting annorlunda den här gången och hittade då en bunt med serietidningar. Framsidan såg ut på detta sätt och är ju, enligt mig, hur fräsigt som helst. Älskar hennes dramatiska pose, det svängande halsbandet, minen och glittret i håret. Dessutom såg det ut som mig enligt klasskamraterna så det passade ju med lite egocentriskhet.




52. Sedan använder man sig av ett skärverktyg där man kan byta ut de små "knivarna" mot olika former och storlekar för effektens skull och karvar sedan ut det mönster man vill ha. Jag skissade den dramatiska flickan på plattan och bestämde mig för att göra en tolkning av henne så att den skulle bli ganska grov med konturer och skuggeffekter. Så antingen skulle det bli bra, eller riktigt dålig...



 

23. Det tar lång tid att göra ett linoleumtryck med mycket fina, små detaljer och tunna linjer så tålamod är guld värt. Jag har inget tålamod alls men bestämde mig ändå för att göra ett tryck med en bit från ett japanskt körsbärsträd första gången. Det var pilligt och supersvårt men resultatet blev detta mönster som jag sedermera tryckte på en tröja.





34. Om man då, som jag, inte har något tålamod händer det ganska ofta små olyckor. Och det gör ondare än vad man tror att karva i en hård plastplatta med ren muskelstyrka för att sedan slinta och inse att man har en minikniv intryck i handen. Ger dock små, söta ärr bara eftersom snittytan liksom är så ren. :) 





 
15. Kunde inte för allt i världen hitta plattan som jag karvade ut dramatiska flickan ur idag men detta blev resultatet efter första provtryckningen på ett vanligt papper. Blev bättre än vad jag trodde efter att jag mitt i processen förstod att jag gjort ett fatalt och stort misstag gällande planeringen över hennes ansikte. Men vi bestämde oss för att det var coolt med de grova linjerna i ansiktsdragen och skuggmönstret. Och handen blev oväntat bra.

Kommentarer
Postat av: SensationalDesign

Sugen på ny design till bloggen? Bloggdesign-auktionen pågår fortfarande och nuvarande bud ligger på endast 20 kronor! Om du vill ha en unikt stylad design enligt DINA instruktioner kostar det bara 50 kronor!

Postat av: Sussi

Det där såg skit kul ut! Måste testas.



Förstår fortfarande inte hur du klarar av att klippa bort blåsor. ^^

2008-11-04 @ 15:19:12
URL: http://lavica.blogg.se/
Postat av: Shirin

åh va roligt! men pillrigt.

2008-11-04 @ 15:23:23
URL: http://shirin.devote.se
Postat av: SHOEBOX

Det såg ut som ett roligt projekt. Blev slutresultatet som den sista bilden?

2008-11-04 @ 16:02:45
URL: http://myshoebox.se
Postat av: Anna

Det där var snyggt!



Jag åker sent på torsdag natt... det börjar närma sig :)

2008-11-04 @ 18:09:55
URL: http://fashionandphoto.blogg.se/
Postat av: Towa

Vart ska man börja med dig kvinna? Skäms du över att jag är från din hemstad? Jag skäms över att du är kvinna och inte kan bete dig som en

2008-11-04 @ 18:11:46
URL: http://www.towalindberg.se
Postat av: anna

Verkar roligt,om man bara har tålamod. Du var ju duktig på detta!

Postat av: Victoria

Jag kommer vara här i minst 3 år till så jag är absolut här då! En bloggfika tycker jag vi borde kunna ordna, skulle vara mysigt :)

2008-11-04 @ 19:15:38
URL: http://victoria.blogg.se/
Postat av: S as in Sofia

Jag är ingen pysslare men det är mysigt när andra gör det!! Du har så mkt inspiration till allt, du kommer hitta den, I promise!

2008-11-04 @ 19:26:11
URL: http://sasinsofia.blogspot.com/
Postat av: Emma

vad fint det blev.

2008-11-04 @ 19:31:37
URL: http://ohglory.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback