I andra hand.

Å ena sidan så är det ju verkligen superbra att second hand har blivit så trendigt. Ur miljösynpunkt så är det ju betydligt bättre att vi köper plagg som inte är nyproducerade och alltså går in på ett "andra användningsvarv" istället för att köpa ännu en billig tröja från H&M där någon i ledet fram till dig (och tro mig, det är inte du eller H&Mkoncernen) fått lida för att det just är en sådan billig tröja. Där är det tummen upp för 2hand.

Men sen second hand blivit så trendigt så har också tillgängligheten ökat. Gå in på Weekday, som exempel, och väl utvalda andrahandsplagg hänger jämte Whyreds nya klänningar och Cheap Mondayjeans. Det i sig är väl inget fel, men en del av själva charmen försvinner ju och med att någon minituöst letat igenom en annan second handbutik och handplockat vissa plagg som passar dagens mode.

Grejen med second hand för mig är att leta igenom allt skrot, sunkiga gamla tröjor och fula 80-talsklänningar för att kanske kunna hitta ett guldkorn. Om jag har tur. Letar ihärdigt. Och har tålamod.
Sen är det kanske en bisak men till viss mån är det ju roligt också med saken hand att man kan hitta riktiga dyrgripar för en billig peng. Det är ju ett minna blott nästintill om man handlar i andrahand inne i en stad numera. För second hand är trendigt. Och trendigt är dyrt. Det är det jag tycker är synd med det hela.

Det är sånt här jag blir sådär nervkittlande lycklig när jag hittar på second hand! Jag vet inte riktigt vad det är, ett klänningsliv eller en blus, men bara sättet någon arbetat med plagget gör ju att det kliar i fingrarna att bära få äga den. Den känns som en mix mellan något som Michael Jackson kunde ha under sin storhetstid, en del av en gothisk Marie Antoinette dräkt och en matadorkostym. Kolla bara in detaljerna med rosorna på den tunna, höghalsade kragen, de olika lagerna och fransarna!

Denna fantastiska lilla blus/liv/klänningsöverdel rotade jag fram på second hand i Ängelholm för ett par veckor sedan. Tänk er så otroligt vacker den skulle göra sig i ett modereportage! Tyvärr tog tanten i butiken bara cash och jag hade endast kort men jag funderar starkt på att gå tillbaka och se om den finns kvar. Inte för att jag vet om jag skulle använda den. Men för att det är ett sådant stycke av klädkonst.

Och bara som ett litet inhopp. Hela modevärlden ylar ju om spets och bloggvärlden har ju fått någon sorts böldliknande överdos utav Monkis tighta spetströja. Men är det någonstans jag skulle leta efter spets så är det på second hand. Och som jag skrivit innan, den är ju som bäst när den är gammal, använd och sådär utsökt vacker som den var förr. Som dräkten med jacka och kjol jag hittade i samma second hand butik som blusen ovan. 
200 kronor och du kan vara trendig som någon av flickorna från Gossip Girl men inte se ut som 2/3 delar av den modeintresserade delen av Sverige.
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag handlade second hand i paris. Längtar verkligen tillbaka till Paris pga det. Små helt underbara affärer men MASSOR MASSOR med kläder guldkorn var det gott om och det var BILLIGT. Åh hela jag ler när jag tänker tillbaka på det :)

Postat av: Evelina

svar: du får mail säljare om du har frågor angånde annonsen, hans/hennes mail syns längst ner i inlägget. Det är inte säkert att han/hon läser kommentaren... Men jag skull inte tro att frakten går på så mycket, typ 20 kr

2008-09-03 @ 23:25:02
URL: http://buyorsell.blogg.se/
Postat av: Nathalie

wow vilken cool, är det en bolero kanske? vintagespets är såå mycket finare än monki eller pradaspets!

2008-09-03 @ 23:31:53
URL: http://nenneblogg.blogg.se/
Postat av: Larsed

It's a cool blog you've got. Believe me or ask me about it!

2008-09-03 @ 23:46:24
URL: http://jlarsed.blogspot.com
Postat av: Sigrid

jag instämmer.

2008-09-04 @ 10:01:28
URL: http://sigrids.se
Postat av: hjartesmil

på fint engelsk: ...word!

secondhandsecondhandsecondhand. det er ikkje alle som kan få secondhand til å sjå fint ut, men dei som klarar det har ei gåve.

2008-09-04 @ 10:19:29
URL: http://hjartesmil.blogg.no
Postat av: annapanna

Kajsa min lilla adoptivsyster!



Jag hoppas allt är fint med dig och att du kan andas ordentligt även när världen snurrar. Jag rensade ur min garderob (igen!) och tanken var att din stackars bror skulle ta med sig kassen (med saker jag inte behöver och inte förtjänar eftersom jag inte använder) upp till umeå när han flyttade upp. Det var mitt enda krav när jag lät mig övertalas till at bära alla hans tunga väskor med sklätterskrot till tåget. Men vi båda glömde kassen! Så nu står den här i mitt rum och väntar på dig. Så om du har vägarna förbi stocholmo så får du lova att ringa. Eller så gör jag ett nytt försök att få upp den norrut.



Jag har fösesten nästan fått jobb som mönsterkonstruktör på HM. Var där på intervju och nu vill dom träffa mig igen! Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Hade egentligen tänk lägga in mig på rehab för matvägrande knäppisar under hösten men det får nog vänta, jag måste ju ta över världen (ja, det gör man geneom att jobba på HM) först.



Återigen, hoppas att är fint och bra med dig. Tusen kramar, Anna

2008-09-04 @ 11:58:49
Postat av: Erik Keding

Förstår vad du menar, men ni second hand fantaster får fortsätta gå till små pittoreska second hand affärer som inte alla känner till och leta ordentligt efter fynd.

2008-09-04 @ 18:16:19
URL: http://theartist.blogg.se/
Postat av: Evis

Jga gissar sent 1800-tal, möjligen riktigt tidigt 1900-tal på den första, så det vore verkligen ett fynd - kanske inte att ha på sig, utan mera att bevara och dokumentera.

En tråkig sak med andrahand är att de coola äldre grejerna aldrig finns för folk med bystmått över 100 cm.



2008-09-04 @ 19:06:26
URL: http://omstil.blogg.se/
Postat av: nicole

vilka snygga kläder!! vill ha dem!

2008-09-05 @ 11:11:38
URL: http://needlesandpins.blogg.se/
Postat av: Sarah

hjälp vilket konstverk! tänk att fota någon i den hela dagarna, vilken dröm!

2008-09-09 @ 20:40:37
URL: http://lostdetective.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback