Bullshit.


Igår när jag skulle ta tåget hem från Malmö så var jag så törstig att jag sprang in på Pressbyrån för att köpa en cola. Lite smågodis trillade med när jag var i farten och eftersom kön var så lång hann jag ju kolla på utbudet av  tidningar.
En Cosmopolitan slank med och efter att jag knaprat mig mätt på sura blå flaskor började jag bläddra.
Comso är inte en tidning jag läser vanligen. ELLE har jag haft prenumeration på sen jag var 15 tror jag och då och då köper jag Vogue eller något annat utländsk modemagasin.
Så hamnar jag på en en del av tidningen som heter Manual där en snubbe vid namn Jonas Cramby gör olika artiklar om män. I detta nummret (oktober) har en killpanel fått svara på tjejers frågor.
Till en början är det lugnt. Trivialt snack om höra av sig osv. Men sen kommer den här frågan:
Jag har varit tillsammans med både en kille från landet och en kille från storstan, och min fråga är: varför är det så annorlunda? (Killpanelen svarar) "Det finns för och nackdelar med båda sorter: Stadskillar klär sig bättre, tjänar mer och har ofta en lite mer uppdaterad kvinnosyn. Tyvärr kan de inte köra bil ordentligt, skruva i en glödlampa och är alldeles för klena för att hjälpa dig att flytta. Lantiskillar, däremot, är hjälpsamma, okomplicerade och har inte lika mycket issues när det kommer till att flytta ihop och skaffa barn.Tyvärr pratar de ofta otydligt och klär sig som Gregory i andra säsongen av Paradise Hotel."
 
Ursäkta, men vad i helvete menar man med detta? För det första är jag så innerligt less på hela grejen med att man ska sätta folk i olika fack för att de kommer från olika delar av ett och samma jäkla land. Bara för att man bor på "landet" är man inte en surmulen, tyst, snusmumrik. Och bara för att man är göteborgare är man inte en jovialisk skit som ständigt drar dåliga skämt. Men vad fasen har detta för någon som helst relevans? Det är ju en förolämpning mot såväl killar från stan som killar från landet och är så patetiskt skrivet att jag blir förbannad bara jag läser det som respektive ska "vara bra på".
Varför är vi så fortfarande idag så otroligt besatta av att placera folk i fack, berätta hur stereotypiska de är och göra folk till roller i ett spel? När det i själva verket knappt finns någon som helst grund för det.
Allt det som är skrivet i detta såkallade svar är ju som taget ur tomma luften. Exempelvis; Hur killar från landet klär sig skiljer sig inte mer från hur en stadskille klär sig annat än att han från landet möjligen har mer praktiska kläder. För han åker inte tunnelbana till jobbet utan ska ut och skotta fram sin bil i snön. Då funkar inte en Hugo Bosskappa i cashmere. Men det är ju också en ren generalisering! Ett faktum dock är att jag känner betydligt fler bratiga killar som klär sig i Armani och Versace  på landsbygden än i städer.
Så jag tvivlar inte en sekund på att om det nu är en skillnad mellan killarna från stan och landet så är den marginel. Och verkligen inte en skev, skruvad helt patetisk variant såsom en snubbe vid namn Jonas Cramby säger.
Sånt här gör mig så jävla less. Men framförallt förbannad.

Kommentarer
Postat av: Little Peaché

Sv: Åh tack hjärtat! vilken fin komplimang!

Och mycket bra inlägg du skrev här!



kram på dig

Postat av: Maria

Ja nu blev jag just inte avis på dig ;) Köpte du kanske ett par Steve Madden skor? =P

2008-09-26 @ 23:18:03
URL: http://catwalkqueen.blogg.se/
Postat av: Sandra

Håller med dig.Men tyvärr kommer det nog alltid vara så,mer eller mindre.

2008-09-27 @ 07:43:51
URL: http://lovemusicandlyrics.blogg.se/
Postat av: Greta

Men läs. inte. skiten.

2008-09-27 @ 09:24:09
Postat av: Emma

he he...ja jag kan bara le åt skiten för det här är ingen ny livssyn. Det kallas trångsynthet och smalt livsperspektiv. Läs nåt annat istället vetja

Ha en fin dag

/Emma

2008-09-27 @ 09:42:58
URL: http://livskrafter.blogg.se/
Postat av: sheima

svar: jag har sett såna uggs på h&m men vilken storlek finns det på barnavdelningen? och hur mkt kostar dom:-)<3

2008-09-27 @ 11:17:22
URL: http://modemix.blogg.se/
Postat av: Jenny W

Ja, verkligen. Det finns så mycket fördommar, och det är trist att det ska tryckas och nå ut till en massa människor i en ålder där de är väldigt lätta att påverka. /Jenny

2008-09-27 @ 12:29:22
URL: http://jennyolivia.blogg.se/
Postat av: Paulina

Köper Cosmopolitan då och då och tycker att den där snubben som skriver de artiklarna verkar allmänt dum i huvudet.



Så stor skillnad är det väl inte mellan killar från landet och storstäder... finns både dåliga och bra killar, från båda ställen.

2008-09-27 @ 13:16:18
URL: http://bryno.blogg.se/
Postat av: Katarina

Tack, söta, söta Kajsa, jag blir så glad av dina kommentarer! Av att någon uppskattar annat än Miumiuvipp och doc martens.

Vilket bra inlägg och vilken otroligt idiotisk artikel.

2008-09-27 @ 15:27:12
URL: http://pleur.blogg.se/
Postat av: Garderobsgrubbel&Byråbekymmer

bra rutet Kajsa!



det är därför jag älskar elle, och de utländska tjockare modemagasinen - man slipper kill-sex-och andra sorters dummasåkalladeexpertpaneler.



jag hoppas du har en finfin lördagskväll! massa kram!

2008-09-27 @ 19:34:52
URL: http://pyttis.blogg.se/
Postat av: Linnéa

jag spanade efter dig och ditt blonda hårsvall också, men icke! lite synd, en kajsa-kram hade suttit fint. men det får bli en annan gång! vilken skit-artikel den där snubben verkar ha skrivit förresten! PUSS

2008-09-27 @ 21:21:47
URL: http://linneahansson.blogg.se/
Postat av: Lilla Fröken

Gillar alltid dina långa inlägg.

Dina tankar är intressanta. Jag håller med dig till stor del. Ibland stämmer inte fördomarna, men ibland gör de ändå det.



Cosmo har väldigt många dumma artiklar tycker jag.

De kan bland annat skriva saker som att tjejen ska låtsas att hon inte kan med sin dator så att hennes kille får hjälpa henne och därmed känna sig typ mer intresserad av henne. Befängt!



Men samtidigt kan jag vara lite road av att läsa kommentarer som den du skrev om (killpanelens), bara för att tankegångarna skär sig lite mot mina egna...Förstår du hur jag menar då?

Trevlig söndag. KRAM

2008-09-28 @ 14:25:59
URL: http://ellikaramelli.blogg.se/
Postat av: bokmald

"Hej Cosmopolitan! Jag har varit tillsammans med både en kille som var ett otroget svin och en kille som var jättesnäll. Varför är det så annorlunda?"



Jag tyckte att även frågan var dum. Den har de säkert hittat på själv på Cosmopolitans redaktion just för att kunna få in den här finfina tankegången...

2008-09-28 @ 23:08:16
URL: http://www.metrobloggen.se/bokmald

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback