Blogguppgift A - nyhetsvärdering

Detta blogginlägget är en utav de uppgifter som ligger som del i vår utbildning på journalistikkursen via Karlstads universitet. I målet att lära oss om jorunalistik ur olika perspektiv är bloggen, som nytt subkulturellt fenomen, ett forum vi också ska använda oss utav och en idé som jag tycker är utmärkt! För vad är inte bättre att låta er läsare ta del av några av uppgifterna och ge sin åsikt i diskussionen?
Veckans ämne är nyhetsvärdering.

Jag tycker att journalistik som är såkallad "sensationsjournalistik" är väldigt intressant. Just för att den ofta egentligen inte alls är särskilt relevant, viktig eller nödvändig för allmänheten. Men den får allt som oftast de riktigt stora rubrikerna och fettextade löpsedlarna. 
Sådan typ av sensationsjournalistik har ofta fokus på kända människor och skandaler, vilket man nog kan förstå utifrån namnet.
Ett bra exempel är ju när de i veckan skrevs om i otaliga tidningar, såväl notiser som artiklar, och sändes om på radio att Isabella, Blondinbella, Löwengrip blivit attackerad av djurättsaktivister och fått en flådd mink kastad på sig.
   Ett antal olika medier såväl som tidningar och radiokanaler  över landet lade snabbt upp nyheten som en stor grej där ofta själva övergreppet i sig, att hon fått ett djuret kastat på sig oprovocerat, var större än själva faktumet att det var djurättsaktivister som gjorde det i protest mot att hon sålde pälsar på en bloppis. 
Medierna valde alltsdå att fokusera på Blondinbella som person istället för att ta upp den ständigt aktuella frågan med päls och vad djurättsaktivister tar sig till i sin kamp mot att propagera vad de står för. 
   Att tidningarna gör detta är dock ingenting jag förvånar mig över. Jag har läst på ett antal olika tidningars hemsidor på nätet och kommit fram till att det, natutligt nog, oftast är de mer sensationsjournalistiskt inriktade tidningarnas som Aftonbladet och Expressen som gjorde denna vinklingen. Och gav artikeln sådant pass utrymme.
Andra tidningar baserade mer på nyheter, såsom aktuella hänselser i världen utav vikt för det allmänna intresset på områden som politik, sport och läget i världen, gav ofta en annan syn på det hela och inte alls lika stort utrymme.
Detta är ju såklart därför att Aftonbladet och Expressen sysslar just med sensationsjournalistik då det är de stora rubrikerna och kändisarnas liv och leverne som används för att locka läsare. Då är det i deras ögon, och de flesta som läser just deras tidningar, mer viktigt att ta upp Blondinbella som nyhet, än djurättsaktivisternas dåd.

Det känns som om många fokuserat på bränderna i Australien och påpekat att veckan varit i övrigt ganska fattig när det kommer till "storslagna" nyheter. Tvärtom tycker jag!
Tänkte också egentligen skriva om Australien och bränderna som härjat där och tagit så många liv, hus och hem för många, men tycker att det som händer i Israel just nu är intressant på ett annat sätt.
I landet down under pågår en naturkatastrof vilket alltid gör oss människor, av naturen för de flesta, engagerade då vi påverkas utav fruktansvärda bilder av offer och det som sker. Vi får medlidande, tänker oss in i situationen, oroar oss kanske för släktingar/vänner där och får en stark direkt kontakt.
 Under exakt densamma tid har ett val som påverkar otroligt många människor pågått i Israel. Media har naturligtvis bevakat. Men artiklarna blir inte densamma. För vi ser inte bilderna med flammande eldhav och förtvivlade ansikten hos medmänniskor. Bilden som kablas över från Israel är vallokaler, bistra män i fejd och mer lågmält. Trots att det bubblar under ytan och är allt annat än lugnt. Men det är lättare att ta till sig en nyhet som är så pass påtaglig som en naturkatastrof och enkel att relatera till, tror jag.
 Svenska dagbladet gav i onsdags en analys över valet som trots att själva valet är avslutat inte är över på långa vägar än där man får sig en rejäl nyhetssamanfattning över vad som pågår och kommer att hända framöver. 
Men när man kollar på deras väluppdaterade hemsida är det enda intet direkt ord om valet i Israel som publiceras på startsidan. Går man sedan vidare till utrikesnyheterna så får jag scrolla ned en bra bit innan ämnet tas upp igen och jag har fått läsa åtskildiga rader om branden i Australien återigen, en plankrasch och andra nyheter. Förvisso relevanta men står de sig i kontrast mot ett så viktigt val som det i Israel?
Naturligtvis publicerar media spaltmeter om valet i Israel! Det är ingen snack om saken. Men att andra ämnen ändå ofta anses mer viktiga för oss nordbor är ganska tydligt och klart ofta. Varför? Antagligen för att vi inte lika mycket kan relatera till landet Israel då de flesta av oss boende i Sverige har lite koppling dit, för att det är oss fjärran och en så långdragen process med alla intriger som pågår att många helt enkelt inte anser det lika akut aktuellt och sensationsartat.

Mycket text, jag ber om ursäkt, men jag blev så engagerad ju mer jag skrev!
 

Kommentarer
Postat av: Ida

Haj min vän! Jag fick inte vara "Ida på Wardrobe" på Modettes mingelbilder. =) Utan blev istället din syster. (Eller möjligen din fru? Låt oss byta status på fejsbok!) Either way känner jag mig hedrad. Hoppas du inte känner motsatsen...



Nu kom ju den här kommentaren under helt fel typ av inlägg... hav överseende.

Postat av: tara diana

Tja checka gärna in vår blogg;)

2009-02-13 @ 20:25:30
URL: http://malkysoltani.blogg.se/
Postat av: bea

kajsa skirver så bra så ju mer text desto bättre. tomt i snigelskalet nu. när ja äntligen är lite ledig. tack för den fina lappen du lämna. jag ska göra som du skrev för du är äldre och klokare.

jag sitter här och håller en tumme för er lägenhet. leta på! <3

2009-02-13 @ 20:56:42
URL: http://beatasbilder.blogg.se/
Postat av: bea

hahah ja skrev nyss så går ja till min blogg så skrev du! ahaha exakt samtidigt! <3

2009-02-13 @ 20:57:53
URL: http://beatasbilder.blogg.se/
Postat av: Ida

Hey sis! (Vi bestämmer systrar ändå va?!)Det är du om alltid är glad och fin ju. Mig har du bara träffat vid rätt tillfällen hahaha. Jag tycker det var urtrist att jag inte kunde hänga med er girls hela kvällen. Men jag fyllde ju iaf på min goodiebag innan jag åkte hem som sagt, med ett par skooooor!!! De stod och väntade på mig i Hannas showroom, jag beställde dem i augusti =D Ska fota dem snart...

2009-02-13 @ 21:12:57
URL: http://shopblogg.webblogg.se/
Postat av: vicky

Tycker om när du skriver mycket! Vad spännande att det blir sthlm för dig sen!

2009-02-14 @ 07:44:47
URL: http://trickyvicky.blogg.se/
Postat av: Annika

Hej Kajsa,

jag kan bara hålla med dig om dina synpunkter på nyhetsvärderingen av djurättsaktivisternas påhopp på Blondinbella.

Jag tror att kändispressen lever på människors behov av verklighetsflykt: någon ser en film för att koppla av medan en annan drömmer sig bort i kändisarnas sagovärld. Det är bara synd att medierna i det här fallet inte tagit tillfället i akt och uppmärksammat djurrättsaktivisternas budskap, istället för att förmedla att Blondinbella ”råkat ut för” något. Och så börjar teatern… många gånger iscensatt/orsakad av kändisarna själva. Men det är ju det tillräckligt många läsare vill ha, annars skulle inte kändispressen överleva. Själv hör jag inte till den publiken men jag tror nog att den även engagerar sig i verkligheten.

Precis som du, tror jag också att det är de dramatiska bilderna av de värsta bränderna i Australien på 110 år som gör nyheten lättare för vilken publik som helst att ta till sig, än valet i Israel. Att vi är många i Sverige som har både släktingar och resor i Australien att relatera till gör nog också sitt till. Så även om Australien ligger längre bort än Israel finns det sannolikt mer som berör svenskarna av det som händer i Australien än det som händer i Israel just nu.



Annika

2009-02-15 @ 17:53:15
Postat av: Victoria

Mycket intressant läsning! Jag diggar det, och gillar att du skriver om nåt du liksom brinner för. (Brinner blev ju lite ironiskt när du nu nämnde bränderna i Australien...men det var inte menat så) :)

2009-02-15 @ 23:31:23
URL: http://victoria.blogg.se/
Postat av: Sanna Bodemyr

Hej!

Tack för din kommentar! 

Ditt inlägg är mycket intressant – jag kom fram till liknande slutsatser om lösnummersbaserade kvällstidningar som t.ex. Aftonbladet (vilket jag antar att du redan har märkt). Målgruppen är också en viktig aspekt – vilka läser egentligen Aftonbladet? Detta omnämns i inlägget och är, enligt mig, en mycket viktig fråga.

Spännande att du valt att jämföra nyhetsrapporteringen från Israel resp. Australien. Jag tror, precis som du, att det är relationen det handlar om. Dessutom, kan jag själv känna, att jag (förmodligen pga. hur Israel presenterats tidigare i media) inte ”orkar” läsa om det + att jag har för dåliga förkunskaper. Det är hemskt, jag vet! Om det stämmer för fler människor än mig själv kan jag dock inte svara på..

Med vänlig hälsning

Sanna

2009-02-16 @ 08:54:29
URL: http://sannasspot.blogg.se/
Postat av: Calle

Hej Kajsa!

Intressata tankar. Håller med dig om det mesta. Ledsen att jag skriver så här sent men jag missade att man skulle kommentera redan nu. Jag funderar också mycket på det här med vilka nyheter som serveras oss. Vill vi läsa om bonde-söker-fru-Mats och Blondinbella eller gör vi det bara för att det är de nyheterna som tar störst plats? Jag tänker tillgång och efterfrågan; vill folk läsa om Israel så borde det ju finnas en marknad för det också. Men varför vill vi inte läsa då? Själv tycker jag val är ointressanta tills de är avgjorda. Jag bryr mig dock mer om valet i Israel än i Australien. skogsbränder är ju bra nyheter pga bilderna. Eld är fräckare än valurnor. Hinner inte skriva så mycket mer men du verkar ju vara proffsbloggare redan så... ha det bra och trevlig helg!!

2009-02-20 @ 15:47:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback