алкоголь

Det här med alkohol. Det är ett sånt ämne som berör de flesta på ett eller annat sätt allra minst. Jag vet inte hur statistiken ser ut med hur många barn det är som växer upp i Sverige med alkoliserade föräldrar och som själva alltså per automatik får risken att hamna i densamma träsk. Men jag tänkte inte skriva om alkolism direkt. Eller överhuvudtaget så pass djupt i ämnet. För jag har egentligen ingen som helst erfarenhet av det.
   Men jag dricker ytterst lite. Både för att jag äter mediciner som inte är bra att kombinera med alkoholhaltiga drycker. För att jag inte tycker att det är gott. För att jag inte har ett behov av att dricka men allra mest för att jag inte behöver alkohol för att ha roligt. Vilket verkar ha blivit den vanligaste förekommande orsaken till varför folk faktiskt dricker.
Hur många gånger har jag inte hört "men det blir roligare med sprit!" eller "jag kan inte ha lika kul om jag är nykter!". Och vad är det för sätt att se på saken om man tänker efter? Ett erkännande från sin egan sida om att man inte är en tillräckligt intressant person utan några promille i kroppen? Att man är oförmögen att ha roligt utan att vara minst salongsberusad? Det tycker jag är så jävla obehagligt att ens tänka på. Jag moralpredikar inte nu över att man inte bör dricka alkohol. Det är upp till var och en vad de väljer att hälla i sig på en fredagskväll. (eller lördag. Söndag. Tisdag.)
Men är det egentligen ett sunt beteende att tänka "jag måste dricka alkohol. Annars kan jag inte ha kul. Annars kan JAG inte vara kul."? Det är så jag ofta ser tankegångarna gå bland folk i min omgivning. De där i mina ögon destruktiva sättet att se på något som man ju ska dricka för att det är gott, inte för att få en sinnesstämning där man är lite avtrubbad på olika sätt.

Jag har ofta tänkt på detta med alkohol just i sammanhang med bloggar som jag läser. För som sagt, jag menar inte att man inte bör dricka, men att man ska göra det av rätt skäl och i en rimlig mängd. Till viss del är det av egoistiska skäl som jag inte vill att de som står mig närmast inte är plakat när jag är med. Både för att jag tycker att det är väldigt obehagligt med folk som är berusade och för att jag vet hur mycket illa som kan hända. Men på samma sätt som att otaliga spaltmeter har skrivits om smalidealen och vad de stora bloggarna har för inverkan på alla dessa unga tjejer tycker jag att det borde lyftas upp mer om alkohol. För visst, låt alla Stureplanssvirande tjejer hälla i sig jellyshots och vodkadrinkar på tre gånger i veckan basis. Men att framställa det så glamouröst? Få det att kännas som en naturlig del av att växa upp. Fylla på fylla. Bakismorgon efter bakismorgon. Vad visar det för bild till tiotusentals tjejer i olika åldrar som så jävla gärna vill vara som de Stureplanssvirande? Det känns inte bra i magen när jag läser sånt. Både för att dessa tjejer sällan är mer än en just krogfyllda och för att det sänder ut så otroligt snedvridna signaler.
   På samma sätt som jag tycker att det är fel att använda ord som "thinspiration" i bloggsammanhang och visa upp bilder på Bergen-Belsensmala modeller med undertext som "vackrast i världen!" så tycker jag att det är fel att glamourisera alkohol och dess inverkan på vem vi är som person.

En annan sak som jag blir rent ut av förbannad på är den pinsamma tillställning fester som Grammisgalan verkar ha blivit. Är det meningen att man som artist går dit med tanken att få sig en rejäl gratisfylla och sen visa upp den på scen vid mottagning av priser som man jobbat hårt  för att få? Är det tacken till bolaget som satsat på en, media som hyllat ens musik och folket som gett dem framgången med sitt stöd? Att sluddra fram några berusade ord på scen och vingla av för att göra en fruktansvärt pinsam intervju med radio eller TV? Jag klarade inte ens av att titta en liten stund på programmet efter att ha sett artist efter artist mer än bara salongsberusade. Klart att man får fira men i mina ögon är det en skymf mot både sig själv, folket runt sig och speciellt ens fans att bete sig så i direktsänd TV och i sådana sammanhang.

Kommentarer
Postat av: Vicky

Bra Kajsa! Håller verkligen med dig i allt till fullo!

Postat av: ida

j´Jag håller också med dig! Själv kan inte jag vara full för jag verkligen HATAR att inte själv ha kontroll över vad jag gör. Något glas för att det är gott då och då absolut, men jag har gått vidare från att alltid behöva dricka alkohol på fester, vilket jag tidigare såg som en självklarhet. Bilden av alkoholkonsumtion måste verkligen förbättras och realiseras. Bra att du lyfter upp det!

2009-01-09 @ 17:13:05
URL: http://http:/isaksdotter.blogg.se
Postat av: Maija

Det blev lite av en moralpredikan kan jag tycka, kände inte ens för att läsa hela. Jag dricker några gånger i månaden. Men inte för att jag skulle anser mig vara tråkig utan alkohol. Utan för att jag tycker att det blir ännu roligare med. Men jag har kontroll och det är väl huvudsaken. Jag har aldrig gjort något som jag verkligen ångrat dagen efter. Som högst kanske skämt ut mig lite, men det gör jag nästan dagligen ändå.

2009-01-09 @ 17:38:46
Postat av: Julia

Jättebra skrivet! Jag håller med dig på väldigt många sätt, det är så tragiskt med folk som måste dricka alkohol för att ha kul. Och så denna ständiga glamourisering som sker, visst alkohol kan vara fint och gott men man måste se den andra sidan. Jag har hållit undan mina vänners hår när de har spytt, stöttat upp dem när de varit för berusade för att ens kunna stå och följt dem hem när de mått dåligt. Det är inte glamouröst någonstans och det är en baksida som jag tror det är viktigt att folk är medvetna om. Det är klart att bara för att man dricker så måste man inte bli aspackad och halvt medvetslös, men jag tror många skulle behöva ha lite mer kontroll över sitt drickande.

Det är jättebra att du tar upp det här ämnet för det är så viktigt! Ska bli kul att följa en eventuell debatt i kommentarerna. Kram!

2009-01-09 @ 17:40:40
URL: http://prick.blogg.se/
Postat av: Nathalie

de stora bloggarna som drivs av stureplanstjejer borde verkligen tänka sig för när de skriver om alkohol! tänk alla 13 åriga tjejer som läser dessa bloggar och tror att de måste göra likadant.. usch.

2009-01-09 @ 17:42:41
URL: http://nenneblogg.blogg.se/
Postat av: Ellinor

Som du säkert redan vet, läser jag allt du skriver med största glädje. Men när inlägg likt detta, de lite mera djupgående, dyker upp så sätter jag mig tillrätta här framför datorn och läser vartenda ord med stor eftertanke. Du har så rätt i det du skriver och det är viktigt att belysa detta ämne som så ofta glamouriseras och därmed också faller i glömska.

Hoppas att flera stora bloggare följer ditt exempel och står upp för att det faktiskt är okej att inte dricka- att man kan ha precis lika roligt efter några glas cola (eller vad man nu gillar).

Tack så mycket för ett ytterst läsvärt inlägg!

Kram

2009-01-09 @ 18:19:28
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag dricker knappt heller och har väldigt svårt för alla stureplansbloggar som enbart köper svindyra skor, tycker att klimatdebatten är överdriven och som glamifierar bakfyllan.



Föresten. Det här med pengar. Det är inte att jag inte tänker på att folk klarar sig på 5 spänn dagen. Utan mera att jag egentligen bara har 800 spänn att leva på varje månad. Dessa 800 kronor är de som jag måste köpa mat för, och göra allt för.



Tur att jag inte går på krogen varje vecka iallafall.

2009-01-09 @ 18:30:58
URL: http://hannahkarolina.blogg.se/
Postat av: Kalle

vad betyder rubriken, är det ryska?

2009-01-09 @ 19:18:45
URL: http://elviskalmar.blogg.se/
Postat av: Kontorsråttan

Fan vad du är bra Kajsa.

2009-01-09 @ 20:20:09
URL: http://kommunhuset.blogg.se/
Postat av: Kia

Jag håller med dig fullständigt.



Jag lovar att framföra vidare information angående frisyr-mysteriet.



Ha en trevlig helg!

2009-01-09 @ 20:33:31
URL: http://kiaomlivet.blogg.se/
Postat av: Johanna - SHOEBOX

Jag har också tänkt på det där med att många stora bloggar får festandet att se så glamoröst ut. Det är det verkligen inte jämt. Att dricka så ofta kan medföra stora problem och jag tror inte alla förstår det. Visst, jag dricker också och jag upplever att jag blir mer avslappnad och det känns roligare då, men jag dricker inte ofta och jag kan ha minst lika roligt utan. Att dricka känns numera aldrig nödvändigt även om jag kan tycka att ett par glas vin kan vara gott.



2009-01-09 @ 20:58:32
URL: http://myshoebox.se
Postat av: Ingrid

Lustigt, alldeles innan jag läste det här hade jag tänkt att jag skulle vilja skriva något om samma grej. Jag ska klura på det. Väldigt bra skrivet.

2009-01-09 @ 21:36:38
URL: http://enoughisenough.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag håller med om att glamorifieringen kan vara farlig men personligen har jag funderat mer på alla j*vla cigarreter som verkar vara parkerade mellan fingrarna på alla bilder med de knappt myndiga tjejerna. Att modebranschen och cigarettföretagen är kompisar vet man ju men att det blir ett så självklart attribut känns farligt.

2009-01-09 @ 22:20:37
Postat av: Erika

Mycket bra skrivet Kajsa.



Jag dricker väldigt sällan, och aldrig för att bli full. En drink eller två för att de är goda kan det bli när jag går ut och inte så mycket mer.

2009-01-09 @ 22:34:55
URL: http://morgondimma.blogg.se/
Postat av: Anonym

Mycket bra skrivet. Självklart ska man dricka för att det är gott och inte för att bli roligare

2009-01-09 @ 23:00:47
URL: http://noircommedujais.blogspot.com
Postat av: Sussi

Ruskigt bra skrivet!

2009-01-09 @ 23:24:28
URL: http://lavica.blogg.se/
Postat av: Frida

Instämmer till fullo. Jag är rolig utan alkohol, jag vill ha lite koll på vad jag gör och uppföra mig någorlunda, jag kan lägga pengarna på bättre saker än sprit, alltså dricker jag inte så mycket och jag saknar det inte!

2009-01-10 @ 00:16:20
URL: http://madeinhagn.se
Postat av: Jenny

Intressant och bra skrivet, håller med. Det där med att man inte kan ha kul om man inte dricker känns så onödigt. Då bör man ju byta sällskap kanske om de man umgås med nu är så tråkiga. För jag har som oftast mest roligt med folk jag tycker om nykter. Men att dricka i måttlig mängd och för att det smakar bra känns mer okej och om man då har kul är det ju inte fel :)

2009-01-10 @ 09:52:10
URL: http://pygmeestyle.blogg.se/
Postat av: S as in Sofia

klart att jag gör!!

håller helt med dig om grammisgalan, förfärligt!

2009-01-10 @ 11:21:42
URL: http://sasinsofia.blogspot.com/
Postat av: alma

oavsett om man håller med dig eller inte så tycker jag om att du står för dina åsikter! det behövs unga snygga smarta tjejer som står för att de inte vill bli fulla varje helg. Som har självförtroendet att inte dricka tills man inte längre vet vart man är. jag hade inte det när jag var 20 och har gjort många dumma saker som jag ångrar pga det.

nu när jag är gravid och inte kan dricka så kan jag ibland känna att det vore kul med ett glas rött eller skönt med en salongsberusad kväll hemma med min bästis. men jag har oxå upptäckt att det går ganska bra utan vinet, ölet, drinken och berusningen som kommer av lite överkonsumtion.

heja dig gumman.

kram

2009-01-10 @ 11:30:13
URL: http://whatalmawears.blogspot.com
Postat av: Ida

Du är så otroligt klok Kajsa. För man behöver ju faktiskt inte hälla i sig massvis med dricka för att ha roligt. Fniss och naturligt bubbel i magen fungerar minst lika bra, och då slipper man alla otrevligheter som kommer med alkoholen. Jag har väl varit ordentligt full en, två eller tre gånger. När jag var ung och arg och så. Men sen insåg jag att det gick bra ändå. Om inte bättre. Dricker gör jag ju fortfarande. Ett glas vin eller två ibland. Men inte för att bli full, utan för att jag faktiskt tycker att det är gott. För det är bara obehagligt med riktigt fulla människor. Jag tror jag insåg det någon gång när jag var femton, och jag var på väg hem en kväll och stötte på ett gäng fulla 20-åringar som skulle åka samma buss som jag. Och jag tänkte, sådär vill jag inte bete mig. Så, om man någon gång måste använda ordet lagom, så är det när man pratar om alkohol. För då är lagom faktiskt bäst.

2009-01-10 @ 12:26:30
URL: http://sugartime.blogg.se/
Postat av: Katinka

Jag är inte heller vidare förtjust i alkohol måste jag säga - även om jag råkar tipsa om en drink idag. Det blir sällan liksom. Det ska ju inte behövas heller.

Bra skrivet!

2009-01-10 @ 14:28:50
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Anonym

jag har aldrig varit särskilt nära alkohol. mina föräldrar dricker inte. så det har bara fallit naturligt att jag inte dricker. jag vet inte hur min framtid kommer se ut. om jag kommer dricka då, men som det ser ut nu känner jag inget sug alls. jag känner inget för alkohol. det är bara något som finns och som jag inte tycker om.



men framtiden är oviss.

2009-01-10 @ 15:18:35
URL: http://tvillingsjal.blogg.se/
Postat av: Paulina

Jag tycker om att dricka ibland, men hatar att vara full... så där så att man sluddrar och inte riktigt vet var, hur eller när, man tappar kontrollen liksom. Men att ta några glas med sina vänner, det är inte överskattat. Däremot håller jag med dig om de där så kallade stureplansbloggarna, eller vad man ska kalla dem... de där tjejerna som dricker och dricker och dricker och försöker få bakfyllan att framstå som mysig/lyxig eller helt okej. Att vara bakis är bara jobbigt och att dricka flera dagar i veckan är enormt krävande! Jag gissar inte bara, utan när jag gick folkhögskola för ett par år sedan drack jag alldeles för ofta. Till på köpet får man i sig massvis av tomma kolhydrater! Tror jag gick upp 8-9 kilo på ett år, enbart på grund av all öl, cider och vodka :( Usch, jäkligt onödigt!



Något annat som man bör ta upp när man pratar om alkohol och de negativa sidorna med det.. det är det där grupptrycket som skapas. Känner en del människor som försöker pressa en till att dricka mer! Irriterande är det. Eller om man vill ta ett glas vatten mellan de alholrika glasen...och de undrar Varför man ska göra det... Suck!

2009-01-10 @ 17:14:56
URL: http://bryno.blogg.se/
Postat av: Josefin

Jag håller med dig. Jag tycker det kan vara okej att dricka alkohol, men inte hur mycket som helst. Jag försår inte alls poängen med att dricka så mycket så man gör sånt som inte är ens naturliga jag, eller knappt ens vet vad man gör.

Jag dricker inte särskilt mycket alkohol. Dels kanske för att jag bara är sjutton och inte vill ha onödiga bråk med mina föräldrar, men också för att jag helt enkelt inte ser någon anledning till att dricka. Jag tror man kan ha det minst lika kul utan alkohol i kroppen.

Jag och min syster är nära varann i ålder och brukar umgås mycket med varann, och har många gemensamma vänner. Innan jul skulle vi ha en julfest (med alkohol, såklart) och eftersom de vet att jag inte gärna dricker så jag blir särskilt påverkad säger en kompis (eller vad man nu kan kalla henne) till min syster att jag får komma, men att jag inte brukar vara så kul. (med det antar jag att hon menade att jag inte vill dricka så mycket). Jag ville dö när jag hörde det och har inte riktigt kunnat umgås med den tjejen sen dess. Om man inte kan vara rolig bara för att man inte är full så känns det väldigt, väldigt fel.

2009-01-10 @ 17:16:29
URL: http://lillabrun.blogg.se/
Postat av: Fatima

Ett viktigt ämne som jag tycker det är bra att du tar upp. Själv dricker jag alkohol för att jag tycker att det är gott och ibland festligt.Ibland dricker jag bara ett glas vin för att jag älskar vin och skulle kunna dricka det varje dag om det vore hälsosamt (men det är det ju inte så det gör jag inte). Jag dricker också mer ibland när jag går ut på galej för att det är festligt och fnissigt. Men jag måste inte dricka för att ha kul. Jag är en kul tjej både med och utan alkohol.



Jag vet inte vilken ålder det är på "folk i din omgivning" men min erfarenhet är att mycket händer mellan 20 och 25. De kommer förhoppningsvis mogna ikapp (inte alla tyvärr men de flesta).



Bra är att det på senare år poppat upp en del unga hippa förebilder som uttalat inte dricker t ex Adam Tensta och Björn Gustavsson för att nämna två. Det tror jag kan bidra till att skjuta upp debuten. De bloggar du nämner gör ju tyvärr motsatsen.



2009-01-10 @ 18:05:59
URL: http://www.fatimaslillablogg.blogspot.com
Postat av: Julia

Jag tror aldrig att jag har hållt med dig mer. Jag har börjat ettan i gymnasiet och det har blivit ett par fester. Men jag har inte druckit och förstår verkligen inte anledningen till det.. Det är bara sorgligt när folk blir överförfriskade, fy fan. Igår var jag på en väldigt fin fest, dock var vissa alldeles för fulla för sitt eget bästa. Att förstöra sin kropp på det viset. Visst, dom är arton och får bestämma över sig själva, men hela romantiseringen av alkohol är förfärlig. Grammisgalan gjorde mig förresten äckligt upprörd, Kleerup var långt över gränsen till acceptabelt "lullig". Han var stupfull och borde skämmas å sina vägnar, men även å hans musik, skivbolg och Kerstin/Kristine(?) Dellert. Det var förfärligt. Det blev visst inte så mycket sammanhang i den här texten, men iallafall. Jag håller med dig.

2009-01-11 @ 00:01:17
URL: http://ohhboy.blogg.se/
Postat av: Linnea

(för det första: det heter alkoHolism, alkoHolister, alkoHol.)



Jag känner inte igen mitt ett dugg i vad du skriver, faktiskt. Jag känner ingen som har behovet av att MÅSTA dricka för att framstå som en rolig person. När jag och mina vänner festar, så gör vi det för att det blir oftast skitkul med alkohol i kroppen! Man släpper lös mer! Vi brukar ha nyktra fester också. Det är också skitkul. Det blir alltid vad man gör det till, med eller utan alkohol.



Att man går ut ofta innebär inte att man alltid att det kostar massa pengar, att man anser sig vara tråkig nykter och avslutar kvällarna liggandes i ett dike och spy, för att sedan vara bakis och ha ångest. Det kan lika gärna vara 2 glas vin och ha kul hela kvällen ändå. Det kan innebära en väldig massa öl men varannat glas vatten och en trevlig morgondag dessutom.



Du vet ju som inte hur mycket folk dricker när de är ute eller vad deras förhållande till alkohol är mer än dina erfarenheter. Visst är det bra att du tar upp ämnet men ja som du skrev, du verkar inte ha riktigt koll på ämnet...

2009-01-11 @ 00:24:47
URL: http://linneah.devote.se/
Postat av: Sica

Svår fråga, tycker jag. Att hitta något rätt eller fel på när de kommer till folk som dricker "bara för att det blir roligare då". Men ja, om folk säger så rätt ut är det de mest idiotiska argument som jag har hört. Men det är svårt att säga att folk gör det efter att man bara fått det intrycket av dom, som man inte känner. Det kan möjligen vara att de tycker att de är minst lika kul utan alkohol men att de blir lite roligare med? Eller att det bara tagit några glas, mängden alkohol som hamnar i deras kroppar vet vi inget om såvida vi inte är på plats och ser med våra egna ögon hur många glas drinkar eller öl som dom slukar i sig. Vi vet heller inte hur mycket deras kroppar tål då vi alla är olika och vi vet heller inte på riktigt hur de mår eller inte mår dagen efter. En hård utekväll betyder inte alltid en hård morgondag (talar bland annat för mig själv). Men. Därmed säger jag inte att alkohol är någonting som bör lyftas fram som glamoröst, nej. Det som bör lyftas fram som glamoröst är dansen. Det är den jag är ute efter när jag går ut, varje gång. Med eller utan alkohol i kroppen. Dansar man så har man jäkligt kul. Oavsett.

2009-01-12 @ 11:58:49
URL: http://sicastyle.se
Postat av: Mothersvea

det ar en utav de basta sakerna med att bo i italien, man slipper den dar "supa mentaliteten" som finns i sverige! Nu nar jag kommer hem sa brukar mina kompisar fraga om jag ar gravid (jag ar ju trots allt 27) om jag inte vill dricka en kvall...det kanns liksom som den enda "godkanda" anledningen till att inte dricka.

2009-01-13 @ 17:31:56
URL: http://mothersvea.wordpress.com
Postat av: Anonym

Ja och jag är ju lite som du, har inte riktigt kommit på exakt varför jag aldrig varit full, men stora delen är nog att jag har kul ändå! DANS säger jag, det är min berusning :)



Sen gillar jag inte att inte känna mig helt med, heller.



Kul och bra att du skriver om detta tycker jag, heja heja! Behövs mer balans.



STOR KRAM

(kär, läser jag, och blir himla glad)

2009-01-14 @ 18:30:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback