idioti utav en industri

Jag har på senare dagar (läs: den senaste månaden) börjat kolla så smått på Top Model. Antagligen sist i världen och så vidare. Anledningen att jag kollar mestadels är att jag diggar Tyra Banks. Kanske är hennes sätt att vara en produkt, ett skådespel och helt fake. Men på något sätt vill jag tro att det är äkta. Att det är sprudlande energi, oinövade skämt och en härligt lättsam attityd på riktigt. Saken är den att jag tittat på de gamla säsongerna som visas på eftermiddagarna. Det passar bra som en sen lunchpaus då jag kan äta och ta ett break från mitt skrivande. Jag gillar att Tyra Banks känns som en stark kvinna. En person med skinn på näsan som står för vad hon är. Uppenbarligen är hon ju inte bara en snygg nickedocka, en marionett, man satt in, eftersom hon är producent bakom programmet också. Jag älskar det faktum att hon efter modellkarriären har mer former än någonsin och är vackrare än någonsin. Och verkar stolt över det.
Så råkade jag slå på trean häromkvällen när de visade det nyaste programmet. Det tog mig, på fullaste allvar, flera sekunder att förstå att kvinnan i svarta högmidjade byxor och en kort magtröja var densamma Tyra. Hela kroppen tycktes nedbantad, ansiktet avsmalnat och hälften av alla kurvor borta.

I andras ögon kanske det bara är en petitess. Något som man inte ens lagt märke till. Ännu en i raden av kändisar som gett vika för idealen efter att ha stolt sagt att de är nöjda med sin existerade rumpa. Och det är det för mig med. Men på något sätt så fann jag Tyra Banks som en av de där kvinnorna jag tänkte högt om. En förebild att inspireras utav eftersom hon var en kvinna med stil, makt, skönhet och en kropp att dö för trots att den inte var närheten av size zero. Jag blev på riktigt ledsen häromkvällen. Ledsen, besviken och arg. Jag vet ju inte om det är ett medvetet val, en fas i livet eller helt enkelt en stundande comeback för hennes skull som gäller. Men jag kände mig så jävla blåst. Om inte Tyra Banks kan vara storlek 38 och nöjd med det, vem fan kan det då?

Jag har alltid haft en kropp som speglar att jag större delen av mitt liv tränat mycket och rört på mig. När jag var yngre googlade jag på om man kunde förminska eller karva bort bitar av höftbenen. Jag tyckte att jag var det bredaste som gått i ett par skor. Ju äldre jag blir ju mer förlikad är jag med min kropp. Den är inte perfekt men den kan åka skidor en hel dag, traska uppför ett fjäll, promenera över hela New York och bära tunga grejer. Magen är inte platt och min rumpa känns ibland som en andra liten person. Men midjan är smal på det sättet att vippiga kjolar passar perfekt och Mikael tycker att jag är finast i världen i tighta jeans. Jag mår bättre när jag tänker på det. Men å andra sidan, ska jag varje gång jag tittar på mig själv i spegeln behöva övertyga mig själv om att jag är fin som jag är? Fast jag inte är size zero eller ens i närheten.  Att tänka på sig själv som fin men alltid lägga in ett "fast" i meningen. Är det på riktigt? Är det såsom det ska vara, borde vara i en sund värld?


Kommentarer
Postat av: Rosida

Bra skrivet!



Du är jättefin tycker jag. :)

Postat av: ellen

åh du är så klok och smart och bra! du är hur vacker som helst och du är stark också!! det hjälpte mig lite nu, jag är inne i en period då jag inte vet vad jag ska tycka och tänka om min kropp, och mat och träning. så tack!

2010-04-08 @ 15:10:12
URL: http://ellenfilippamaria.blogg.se/
Postat av: Rebecka

Det är så himla bra att du tar upp sånt här Kajsa. Jag är inte heller helt nöjd med min kropp alla dagar, men ju äldre jag blir desto mindre bryr jag mig. På med eyeliner, fin klänning och föna hårtopparna inåt. Fake it 'til you make it typ (det funkar faktiskt rätt bra).

2010-04-08 @ 15:41:57
URL: http://stormsvala.blogspot.com
Postat av: anna

Alla kroppar är fina både smala och kurviga! Vi föds ju med en unik kropp och den bör vi vara rädd om och stolt över!

Fin röd topp!

Postat av: Camilla

Så sant, så sant! Det är så fint och skönt att vara nöjd med sig själv.

2010-04-08 @ 16:27:52
URL: http://cmtk.blogspot.com
Postat av: Bodil

Du har en absolut perfekt kropp tycker jag!!

2010-04-08 @ 17:08:38
URL: http://farggladaflygsmurfen.devote.se
Postat av: Moa

jo jag är 17. Men hon som fått barn är 21, så ganska tidigt men inte så extremt! Hur gammal är du egentligen?



Jag kan verkligen hålla med dig i det du säger. Jag är inte tjock men inte heller supersmal, men varje gång jag tittar mig i spegeln så måste jag försöka övertyga mig om att jag ser bra ut. För något år sen brydde jag mig inte egentligen, men nu när jag blivit mer intresserad av kläder och mode så har det blivit allt svårare att acceptera att jag ser ut som jag gör... Det är skrämmande hur påverkad jag märker att jag har blivit av hela modebranchen och idealet som råder...

2010-04-08 @ 17:18:49
URL: http://alfapet.blogg.sea
Postat av: Anna

du! <3

2010-04-08 @ 17:36:20
URL: http://kreativitet.webblogg.se/
Postat av: Anonym

så sant, kajsa. och det här med "perfekt" är så otroligt överskattat och suddigt. sen gillar jag fanimig skavanker.



fast jag måste flika in att jag inte gillar sista bilden sådär överdrivet mycket. vet inte om du läst inlägget jag skrev om vikt för några dagar sen? om inte - där har du förklaringen till min sista-bilden-ogillelse. haha.



ps. du är hetaste bruden i stan.

2010-04-08 @ 17:49:59
URL: http://requiempouruncon.blogg.se/
Postat av: emelie

Eller hur. Och aldrig får folk (kvinnor) i ens omgivning så mycket beröm av andra som när det lyckats banta så det märks! Vad man än gör bra, uppmuntras ingenting som det.

2010-04-08 @ 18:02:29
URL: http://gsystrar.blogg.se/
Postat av: Natasha

Har du sett den här bloggen http://kroppsbild.wordpress.com/?

2010-04-08 @ 18:44:13
URL: http://www.natashasblogg.se/
Postat av: Sooz Photography

Jag kan inte annat än hålla med om det du skriver, och har tänkt på samma sätt själv många gånger. Det var inte så längesen som Tyra stod i sin talkshow med tårar rinnandes nerför kinderna och pratade om hur stolt hon var över sin kurviga kropp och gav kängan åt alla som inte tyckte hon dög som hon var.

2010-04-08 @ 18:53:47
URL: http://chiliad.blogg.se/
Postat av: Little Peaché

Jag förstår vad du menar men samtidigt kanske du inte ska vara så hård mot just Tyra Banks. Jag tycker hon ser superhälsosam ut i den senaste säsongen. Smalare än innan men större än under modellkarriären. Hon kanske (som alla människor bör) tänker på vad hon äter och att hon motionerar.

Bara för att hon pendlat från "liten-stor-mellan" så gör det henne inte en dålig förebild.



Man måste inte vara de tjockas talesperson för att få vara en bra förebild.



Sen om hon nu har bantat för smalhetens skull så är det ju självfallet olyckligt men om hon återigen gått ner i vikt för att hon äter rätt och tränar, ja då tycker jag hon är en kanonbra förebild.



Kram på dig

2010-04-08 @ 19:12:40
URL: http://littlepeache.webblogg.se/
Postat av: Karolin

Jag brukar också se på topmodel, det har blivit mitt riktmärke att ta lunch. Till skillnad från dig så stör jag mig något enormt på Tyra, det känns mer som hennes

show än modellernas som om hon skapade den för att själv inte försvinna från rampljuset. Jag vet inte. Ganska smart gjort antar jag. Känner bara att hon stundvis är lite för mycket.



Beträffande hur man ser på sig själv så drababs väl alla av hjärnspöken ibland. Vissa dagar känner jag mig fulast i världen, andra dagar känner jag mig helt tillfreds med mig själv. Jag försöker dock att publicera både fula och fina dagar på bloggen, mest för att jag ogillar perfektion och man inte kan visa sig utan att få den perfekta bilden av sig själv.

2010-04-08 @ 19:16:15
URL: http://cutethoughts.blogg.se/
Postat av: Requiem pour un con.

sv; ja jag förstår verkligen vad du menar och jag håller med om att det finns sjuka ideal och allt det där. det går liksom inte att förneka. men att få h&m att sluta sälja storlek 32 hade bara varit väldigt dumt tycker jag. minns när jag gick och prövade kläder i varenda affär men hur allt satt löst lite här och var. nu har jag inte storlek 32 längre men ett tag var det allt som passade på min lilla kropp! vad jag vill ha sagt är att man varken ska dissa storlek 32 eller storlek 42. man kan vara stört snygg oavsett.



puss finis!

2010-04-08 @ 19:31:32
URL: http://requiempouruncon.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Jag har ingen TV hemma, så jag har inte följt med så bra i vad som hänt i den världen. Men jag var hemma hos mamma häromdagen och tittade på just Top Model - och reagerade på precis samma sätt. Jag har också alltid gillat Tyra av den anledningen till att hon alltid verkat så stolt över sin kropp, trots den industri hon kommer ifrån. Och så nu detta. Det har tagit lång tid för mig att acceptera hur jag ser ut. Alla dessa "fast". Det var synd på Tyra tycker jag.

2010-04-08 @ 19:37:53
URL: http://ruejaas.blogg.se/
Postat av: frida

Tack så hemskt mycket för gratulationen, söta Kajsa. 22 är dock ingenting att vara rädd för, jag lovar. Det kommer att bli ett galet bra år för dig som tjugotvå-åring, im sure :)



Det är väldigt, väldigt bra skrivet. Och lite sorgligt på samma gång. För man ska ju såklart älska sig själv, oavsett om man har en putrumpa eller ej. Att man värderas utifrån vilken storlek man har är så snett och galet och förfärligt. Att ha muskler är fint, och hälsosamt. Att vara skin and bones aint. Hälsosamt alltså.



Du är i alla fall alldeles galet perfekt precis som du är. Det är alla andra också! :)



2010-04-09 @ 09:55:08
URL: http://hellomiami.blogg.se/
Postat av: Elina

jag har tänkt lite på det här senaste veckan (efter att ha läst och kommenterat en massa inlägg om det) och jag tycker det är så himla tråkigt att det finns så få accepterade ideal. för det pinnsmala idealet är rent ut sagt.. tråkigt. och det är tråkigt att alla som trivs med sina kroppsformer trots att dom inte är stöpta i mallen måste ursäkta sig och att detta ursäktande gör att så många inte trivs med sina kroppsformer.



jag är född in i mallen och har i hela mitt liv fått höra hur fin min kropp är, kombinerat med en avundsjuka och irritation. vilket rent ut sagt är skit det med. för jag tycker inte att man borde vilja se ut såhär. platt. det utstrålar absolut ingenting. efter att jag börjat träna är första gången i hela mitt liv som jag kan vara stolt över min kropp.



jag har sagt det här till någon annan också, men det gäller dig med, och det är att du lyser! du lyser igenom din kropp och skulle göra det även om du hade karvat bort din kropp till en storlek som man ser i tidningarna. men det skulle väl vara himla onödigt att göra det? det ligger väl i vår generations händer att inte göra som tyra banks.

2010-04-09 @ 12:33:51
URL: http://elinani.blogg.se/
Postat av: P

Efter att jag sett några avsnitt av hennes show och många säsonger av Top Model så har jag fått ett intryck av att hon är ganska falsk... Vänder kappan efter vinden. I det sista avsnittet jag såg av hennes show tog hon upp problemet med flickor med afrohår (i USA) som tvingas platta det för att passa bättre in i det västerländska samhället. Dagen till ära hade hon skaffat "breads". Känns lite uppenbart falsk, när hon alltid har utplattat hår annars. Kom kanske lite långt ifrån ditt ämne nu, men jag tror hon gör det som passar bäst för stunden. Det var bra för hennes varumärke att vara naturligt fyllig innan, men sen var det väl inte så kul längre...

2010-04-09 @ 12:46:25
URL: http://fakeitmakeitbreakit.blogg.se/
Postat av: Victoria

Mycket klokt skrivet. Det här med storlekar och hur man ser ut är så sjukt individuellt därför tycker jag det är läskigt med alla dessa ideal som säger att man ska se ut på ett visst sätt eller ha ett speciellt midjemått.

2010-04-09 @ 15:11:23
URL: http://victoria.blogg.se/
Postat av: cary

Vad du är klok Kajsa.

2010-04-09 @ 21:37:34
URL: http://caryw.blogg.se/
Postat av: Vicky

En fin kropp är för mig när personen i fråga bär upp den med tacksamhet och respekt. När det syns att kroppen är stark. Det sträcker sig faktiskt bortom alla former och storlekar.



Du Kajsa har en kropp som är fin.

Puss o kram.

2010-04-11 @ 14:56:21
URL: http://vivresavie.blogg.se/
Postat av: Jonas

Jag gillar inte Tyra Banks alls. Hon hade ett program (vet inte om det går fortfarande) där sa hon till tjejer som var 17 år som hade sex att dom var "like prostitute".



Vad är dealen med det?



Nä tacka vetja brädkulturen där har vi idealmänniskor! haha!

2010-04-11 @ 18:03:03
URL: http://schodda.webblogg.se/
Postat av: jennifer,

jag är lite av en top model-fanatiker. kan alla säsongerna utan & innan, tittar på det varje vecka & lever mig in i brudarnas nya liv, hah. men tyra banks har jag alltid haft himla svårt för. hon känns konstgjord, motsäger hela tiden sig själv & sliter sig själv dit rampljuset strålar. men jag respekterade henne för att hon hade kurvor. att hon vågade representera en kvinna som inte skäms över att ha gått upp i vikt då hon tidigare haft en 'perfekt' kropp, i alla fall i modevärlden.

jag betvivlar att hon tappat all den vikten hon gjort på grund av att hon en dag bestämde sig för att äta nyttigt & träna som tusan. det bör vara medveten bantning. & varför? hon jobbar ju inte som modell längre? nu står hon istället & motsäger sig själv bortom sunt förnuft. jag greppar inte, men det har jag ju aldrig heller gjort tidigare.

ändå är top model himla underhållande. jag tänker bara ut fröken banks ur det hela, hah.

2010-04-13 @ 19:33:30
URL: http://hellobenjamin.blogg.se/
Postat av: sofia

väldigt bra skrivet!

2010-04-15 @ 03:07:36
URL: http://lomeyende.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback