Åreguide

Min vän Julia sitter just nu någonstans i Åre tillsammans med ett gäng kompisar. Å ena sidan avundas jag henne så jag dör lite. Jag vill också åka skidor! Och å andra sidan åker jag ju till Brasilien om två dagar. Så, tja.
Dock har jag lovat henne en guide till mitt Åre och därför har jag nu knåpat ihop en sådan. Den är på intet sätt komplett och täcker inte hela byn med allt vad den har att erbjuda. Men den ger en väldigt bra bild av vad jag tycker är värt att se, göra, kolla på och äta. Och min åsikt är ju lag så, tja. (igen)

Här kommer min guide till Oh-Rey! Vi tar det kategorivis.

Allmänna tips; vart man än bor i Åre under sin semester, i byn - i Björnen - i Tegefjäll - i Duved, så är det ett måste att ta skidbussen. Inte bara för att faktiskt ta sig till backen utan för att det är bästa sättet att se byn och omgivningarna om man inte har bil där uppe själv. Det är mysigt, trång, ombonat, alldeles för varmt och det skramlar av skidor, snowboards och barn med för stora hjälmar. Så ser man allt och lite till i dalen.

Att handla på ICA Åre kan vara som att gå igenom helvetets alla innersta cirklar. Att hitta saker, ta sig igenom massorna av folk, styra kundvagnen, ta sig fram till kassan, genomlida kön och komma ut levande på andra sidan är ingen lek alla gånger. Tidig morgon och sen kväll brukar vara de säkraste korten. Om man vill ha alla kroppsdelar intakta.

Vill man ha en souvenir så kan man göra som alla andra och köpa choklad från Åre chokladfabrik. Besök själva fabriken strax utanför Åre eller köpt en strut eller två inne i byn, de finns i princip varenda affär och butik. Stort urval av smaker och kombinationer och vansinnigt gott.

After ski är för vissa ett måste. Jag tar det helst hemma i form av fika eller en kall cola i bastun alternativt som en fika på byn men är man i Åre så är det nästan ett måste med en riktig, redig after ski. Fjällgårn får skutan att gunga och få gånger är pjäxdans på riktigt såsom det är där. Drick öl, var svettig i underställ och skidbyxor och sjung med i sweet home alabama med coverbandet.

Konsumtion; Åre är miniatyr-Stockholm vilket innebär att man hittar en hel del saker här som enbart finns i just vår huvudstad - och i Åre då. Det är inte billigt och i de små privata butikerna gör man inga direkta kap i men det finns en hel del unika, schyssta och grymma märken om man är beredd att betala för det.

Sen finns det ju en liten rad med kedjebutiker såsom Stadium, Vero Moda, Intersport och JC där allt är som det är i alla andra städer där de finns. 

Vill man kika på accessoarer, jeans, klänningar och dylikt är mina tips Åre by ous, Hanson och Skistarshop nere på hotell Holiday Club. (De två förstnämna ligger i anslutning till Åre torg. Holiday hittar man nere vis sjön)
Är man sugen på mer streetwear, sköna hoods och skidkläder så gillar jag Åre skidsport skarpt! (Åre torg) 
Infinner sig ett pysselsug så har butiken Kaki pärlor, garn, nitar och massa mer. Till bra priser.
Second hand finns faktiskt också men i miniatyrformat och med inriktning på andrahandsskidkläder. Liten och trång butik i källarlokal men man kan hitta riktigt bra jackor om man letar. (Ligger vid Åre skola)

Gå ut; Byn har ett antal olika ställen att gå ut på. Stora som små, röjiga som mer sitta-och-hänga. Under gymnasietiden var vi på Dippan minst en gång i veckan och då oftast på söndagar. Nu är det Bygget som vi frekvent håller oss till jag och mina vänner. I mina ögon Åres bästa utegångsställe alla kategorier. Tre dansgolv där de två på nedanvåningen är bäst. (ovan är schlager/Måns Zelmerlöv-territorie) Här har jag spenderat så många timmar under otaliga kvällar att det inte är klokt. Kan bli VÄLDIGT lång kö och ofta måste man stå på listan när det är mycket folk eftersom man annars hinner frysa ihjäl i kön utanför. Ibland spelar det bra band på scenen, ibland dåliga, men är man bara på humör så finns det inget bättre än att dansa tills fötterna ömmar här! M.I.As paperplanes är helig och man måste låtsas skjuta i taket på hiphop-golvet när den spelas, vakterna är väldigt trevliga men har en benägenhet att se ut som om de ska trilskas och när kvällen är slut vid 5 i 2 så tar man inte med sig första bästa kille utan går till Max och käkar pommes och dansar lite till vid läskautomaten.

Justja! Man MÅSTE stanna till stängningen på Bygget och höra sista låten. Den är alltid bäst. Vi är kända för att göra Bon Jovis bed of roses magisk med egenkomponerad och väldigt känslomässig dans.

Hanging schmanging; När fötterna är trötta efter att ha studdsat till Kapten Röds Kallakallacha en halv natt så kan det vara skönt att ta det lugnt nästkommande kväll. Det finns en hel del bra ställen att bara sitta ned på, dricka en öl och prata men vi hamnar alltid på Dahlboms (ligger mitt på Torget) i vilket fall som helst. Ljudnivån är lite för hög och musiken skulle kunna tonas ned men i övrigt är det tipp topp. Har man tur får man plats i en av de bekväma sofforna men annars finns det en hel del bord också att sitta ned runt. Ofta mycket folk och vill man kika på människor så är det mellan 23 - 24 man bör bege sig dit. Stänger 02. Snygg inredning och goda drinkar.

4
Äta; I byn som är Stockholms nordligaste förort finns det mesta i matväg. Ruskigt god japansk mat på Byggets restaurang Raw, kött i mängder på Beefaloo, snabbmat på Max och Subway, nachos och gulaschsoppa i backrestaurangerna, kycklingsmörgåsar på Twins, dagens på Recept och mycket mycket mer.
För att göra det lätt och sålla lite så berättar jag mer om de ställena som jag går till och personligen tycker mest om. 

För en fika eller lättare lunch är Bahnhof alternativet som vi återvänder till som savanndjur till ett vattenhål. Visst kan det ibland ta lite tid och en gång var min chokladboll märkligt salt men det ÄR Åres skönaste café. Ligger i gamla stationshuset och kryllar alltid av folk. Locals och turister, lattemammor och skidstjärnor, farföräldrar och kompisgäng. Har bästa bakgrundsmusiken, soffor att småsova i, godaste rooiboosteet, spel att låna om man känner för att battla i alfapet, nyaste nummret av Rocky och toast att dräggla över. Det är omöjligt att vinna över cheesecaken, den får en att veva med den vita flaggan halvvägs igenom men är värd att ge sig i kast med alla gånger. Mikael lovordar deras älgkorvsmacka med något saligt i blicken och soppa-på-en-spik värmer gott.

Restauranger finns det som sagt många, många utav. Av de som ligger nere i byn är klassikern Broken ett måste när man är i Åre. Så är det bara. Är man djuriskt hungrig kan en av deras amerikanska mastodonthamburgare få vilken bjässe som helst på fall (läs; matvrak Mikael) men min favorit, och tillika Hannas, är helt klart Ceasar chicken wrap. Serveras med riktiga pommes och dip med sötsur sås och får det att vattnas i munnen.
Här kan man inte boka bord utan man får gå dit och hoppas på att ha tur. Att gå dit tidigt är ett hett tips. Otroligt skön, avslappnad stämning, härligaste inredningen och bästa menyn (läs längst ned på sista sidan). 
   Annars älskar jag Liten Krog som ligger en restaurang bort ifrån Broken. Väldigt mysigt, alltid trevlig personal och mat att dö lite för. Ett bra tag sedan jag var där men det perfekta stället om man vill sitta ned och äta en långsam, lugn, god middag i goda vänners sällskap.
   Är suget efter sushi stort så serverar Raw ruskigt bra sådan, men det kostar också därefter. Väldigt tjusig restaurang som ligger i densamma lokaler som Bygget så när man ätit klart är det bara att rulla ned till dansgolvet och studdsa bort riset från mungipan. Gillar att sitta i deras halvcirkelsoffor under timslånga måltider och smutta på för stark sake och värma magen med god kycklingsoppa.

Skidåkning; Åreskutan är för mig som lekplatsen jag vuxit upp i. Här kikade vi på snygga killar som hängde i Bräcke och railade som gudar, här diskuterade man skolan över en kopp choklad på en av backrestaurangerna och här suckade man över mamma och pappa sominteförstårnågonting. Därmed är det svårt för mig att säga vart man åker, vilka backar som är bäst och så vidare. Men soliga, vindfria dagar strävar man upp mot toppen för att kolla ut över hela världen och förundras över hur himlen kan vara så blå, snön så vit och hjärtat så lätt. Rödkullen är mysigt att bara glida omkring i, snacka skit i liften och kolla efter renar. Vill man testa hur fort man kan åka så är Lundsrappet ypperligt. Blåser det och är kallt så är området av liftar mellan Tott och Björnen perfekt. Inbäddat i skogen och sköna backar att ta efter egen förmåga. Är det öppet så är Stendalen, och liftarna bredvid; Ullådalen och Tväråvalvet, något utav det bästa när det är bra. Sinnessjukt vackert.
   Men mest ska man nog åka omkring överallt och hitta sin egen favorit. Det varierar ju dessutom från dag till dag. Ibland är Hummeln en killer och vissa dagar känns 1000-metern som paradiset på jorden. Och tvärtom.

alla bilder; tagna av mig.

Det är min lite allmänna guide till Åre. Har jag glömt något så är det antagligen för att det i mina ögon inte är värt att nämna. Typ. Julia, jag hoppas då får en underbar vecka!
och om det är någon annan som får nytta av den, förstås.

Kommentarer
Postat av: Jonas

Grymt Kajsa! Woop woop!

Postat av: Julia

Tusen miljarder tack för en underbar guide! Nu ska vi testa allting som står däri! Kramar från Julia och resten av Åre-tjejerna

2010-01-24 @ 17:30:05
URL: http://prick.blogg.se/
Postat av: Sofia

Sv: Tack så innerligt för din kommentar om att vara aktiv på sin blogg. Tar åt mig alltihop!



Sjukt, läste igenom allt om Åre och vill inget annat än att åka dit. Trots att jag bor i norra delen av sverige så har jag aldrig varit i fjällen förutom på sommaren, i norge, då jag var cirka åtta år.

2010-01-24 @ 19:42:56
URL: http://sofiakiller.blogg.se/
Postat av: bea

du kommer ner, å sen så lämnar du direkt, kul kajsaaaaa!

2010-01-24 @ 20:08:50
URL: http://beatasbilder.blogg.se/
Postat av: Natasha

Helt underbar guide!

2010-01-24 @ 20:19:10
URL: http://www.natashasblogg.se/
Postat av: Catrin

Åh så fantastiskt att åka till Brasilien - ahr du varit där förut? Tar du med kameran? ;)



TAACK snälla för Garderobsbutikspuffen!



Ha det gott!

2010-01-25 @ 11:42:21
URL: http://garderobstankar.blogspot.com/
Postat av: marie

riktigt fina snöbilder!

2010-02-04 @ 03:37:49
URL: http://marybeat.blogg.se/
Postat av: Sanna

gott!

2010-02-11 @ 12:26:05
URL: http://sannakumlins.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback