Mitt hem är min borg

Skrev just en krönika för tidningen. Och trots att jag hade den klar i huvudet, ord för ord, så tog det längre än någonsin att skriva den. För det handlade inte om ytligheter eller allt det där som faktiskt i slutändan inte betyder något utan om det vi tar för givet och känslan av när man förstår att det är förbi. En krönika om Peter.

Jag har lite svårt att fokusera idag. Har egentligen en hel del jag ska göra men jag kommer helt enkelt inte riktigt till skott. I huvudet går det i slow motion men verkliga världen rusar förbi mig i ultrarapid. Och jag är inte med.
Men att jag inte är i balans vet jag. Igår när jag gick till hälsocentralen för att ta min andra Gardasilspruta så var det som alla andra gånger när jag får sprutor. Det är inte roligt eller skönt direkt men samtidigt inte så himla jobbigt. Men det gjorde ont. Och jag blev som alltid tillbedd att sitta ned efteråt som man ska. Så plötsligt tappade jag bara greppet om allt. Jag vet inte hur länge jag satt med huvudet i händerna men hjärtat slog i bröstet så att det gjorde ont, darrningarna i kroppen gjorde att jag inte kunde sträcka ut fingrarna, illamåendet gick i vågor, hetta och kyla kom och gick och jag kallsvettades så att jag var alldeles fuktig i ansiktet. Jag är van ångest men det där var något av det värsta jag varit med om någonsin. Så småningom lugnade sig det och jag kunde i alla fall sitta upprätt men jag var så nära att svimma att jag fick sitta ned med en sköterska som vaktade mig och dricka festis som ett litet barn så att blodsockret gick upp.  Resten av dagen var ett töcken av yrsel och darrningar.

Men nu ska ni få se lite av mitt rum. Fotat med systemkameran, som jag börjar att lära mig så smått.
7
På IKEA i Sundsvall köpte jag två fina lådor klädda i tyg att ha viktiga saker i. Jag tycker om färg så det blev en cerise och en mörklila att stå i kontrast mot allt turkost och grönt i mitt rum. Sen haffade jag två knallblå ramar att komplettera min fina minnesvägg med resefoton i. Mer ska upp. Då får ni se resultetet. Många äventyr. 
6
Jag har spenderat mycket mycket mycket tid i min säng under åren jag var som mest sjuk. Så den är ganska speciell för mig. Dessutom är den så ultimat och ligga och mysa i, nedbäddad upp över öronen i kuddar i mörkret och en fin film att kika på mitt i natten ovanför huvudet. Jag sover med 4 stora kuddar under huvudet men de ligger gämda under mitt fina nästintill sammetsaktiga, tunga överkast som är inköpt på NK för massor av år sedan och specialdesignat för dem i turkos, lime, vitt och mörk blå. Jag tjatade till mig att få ta med det hem från huset i skåne så att jag kunde ha det alltid. Pläden på filten kärade jag ned mig i, i Egypten och prutades hem för en facil summa på en marknad. Världens mjukaste bomull. Och finaste mönster i guld och blått. Sen är det två vanliga kuddar som matchar överkastet och min nyinköpta 10 :- kudde från Lagerhaus. Så tacky och kitchig att den är fullkomligen underbar. Prydd av en gigantisk, tryckt, facetterad, blå medaljong.
5
Sänghylla med kraffs i form av nagellack, läppcerat från Vichy, en sten från Grekland, två klockor, min gamla mp3, hudlotion, bobbypins och ett inramat foto på mig och australiensiske vännen som jag fått av henne. Hyllan med blå stenar har jag gjort för många många år sen.
4
Lite Kajsa i en av hennes speglar. (Den där spegeln gjorde jag när jag gick i kanske fjärde klass?) Min lilla gudabild av Amadeus Mozart den raringen så man kan tillbe något i mitt tempel och den enda växten. En bambu med australiens favoritdjur. En koala och en kängru. Presenter från vännen.
3
Jag tycker om blått, ja? I alla nyanser, ja? Men mest turkos. Tavla från IKEA, liten elefant med pärlor, en akvarellmålning jag gjorde på gymnasiet som är totalt misslyckad men ändå lite rar, en blyertsteckning gjord av mig på en strand i Tunisien och en pinne med röda plastsnören från Texas.
2
I den lila lådan finns alla kameragrejer till systemisen. I den cerisa la jag alla mina fina hårprydnader och uppsättningsgrejer som har blivit en skara på senaste tiden. Som att titta ned i en godispåse. Bara att välja och vraka över vad man vill vara idag. Eller vem.
1

Kommentarer
Postat av: jamtstosh

åhh jag älskar lådor! har miljoner av dem under min säng. vet inte varför jag gillar dem..kanske är det för att man kan stoppa saker i dem..kul är de iaf!

Postat av: stina

gillar din snygg-spegel. mosaik e skitsnyggt.. hade jag haft tid hade jag klätt alla mina möbler med mosaik! ;)

2008-01-23 @ 16:29:44
URL: http://contaqt.blogg.se
Postat av: Maria

Så läskigt..! :/ Ta hand om dig nu, så det inte leder till något värre.

2008-01-23 @ 16:55:58
URL: http://www.shoppoholic.blogg.se
Postat av: emma

tack för svaret! okej jag får luska runt lite då och försöka hitta den. Vad kostade den? och vart köpte du den? (om du köpt den i Göteborg skulle det ju underlätta lite haha). Får man plats med A4 i den?
sorry för alla frågor men den var så snygg!

2008-01-23 @ 16:56:19
URL: http://missemmaa.blogg.se
Postat av: Erika

Så fina saker du har i ditt rum.
En mysig säng och den där medaljongkudden är ju så härlig i all sin kitch=)

2008-01-23 @ 17:17:24
URL: http://morgondimma.blogg.se
Postat av: Julia

Jag älskar den lilla akvarellteckningen som du hävdade var totalt misslyckad. Den är jättefin!
Förvaringslådor kan man aldrig få för många av tycker jag... Jag har hela min garderob full av boxar som jag dekorerat med tidningsurklipp och fint papper. I dem gömmer sig små söta prylar som man inte vet var man ska göra av. :)
Läskigt det där med svimningen! Hoppas att du inte behöver uppleva det igen! En gång var jag nära att svimma, det var efter att jag tagit ett blodprov (ehm... jag trodde faktiskt inte jag var SÅ känslig). Men det bara svartnade framför ögonen, pep i öronen och jag blev helt kallsvettig. Usch det var så obehagligt, inget jag vill vara med om igen!

2008-01-23 @ 17:40:07
URL: http://prick.blogg.se
Postat av: Sassy

Usch, vilken hemsk upplevelse! Jag hade panikångest förr och det var helt fruktansvärt, jag trodde att jag höll på att bli galen varje gång.

Spegeln var fin!

kram

2008-01-23 @ 17:51:59
URL: http://eurotrash.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Vad mycket fina saker du har. Jag gillar speciellt spegeln, mosaik är så snyggt. Och fina lådor är verkligen det bästa, där man kan stoppa ner alla sina fina saker! Hoppas att du mår bättre nu, låter otäckt det där på sjukhuset. Puss!

2008-01-23 @ 18:19:52
URL: http://linneahansson.blogg.se
Postat av: loathing

vad är en Gardasilspruta?
det e aldrig roligt att ta sprutor. jag tog ju mina sprutor var 25:e dag i två år. nu har jag slutat med dom för att dom gav mej benskörhet.

och ang bilderna: vad e det för inställning du har på när du fotar utan blixt? du får fina bilder utan blixt..mina med min systemkamera blir liksom orange av nåt slag, väldigt väldigt ljusa i alla fall..
inte alls sådär.

aja, men ha en fortsatt bra kväll i alla fall.

gaaaap

2008-01-23 @ 18:55:22
URL: http://highwaytoloathing.blogspot.com
Postat av: Stilist

Ditt rum var jättemysigt :)

2008-01-23 @ 19:10:07
URL: http://stilist.blogg.se
Postat av: sofia

jättemysiga fina bilder, tycker den med spegeln är jättefin! :D

2008-01-23 @ 21:39:50
URL: http://mayflower.webblogg.se
Postat av: Jelena

Ditt rum är jättefint, men jag tänkte inte kommentera det närmare nu, för jag blir så oroad över det som hände. Ta hand om dig, det låter inte bra att ha sådan ångest att det yttrar sig på det här viset. Det har ju sina orsaker, men var försiktig. Om ångesten slår till på ett mer opassande ställe kan det ju sluta riktigt illa. Hoppas att det var sista gången du behöver uppleva något sådant!

2008-01-23 @ 22:42:27
URL: http://styleiseternal.blogg.se
Postat av: Konstanze

Mozart hade jag som husgud väldigt länge. Jag har en stor inramad affisch på honom på väggen här hemma fortfarande

2008-01-25 @ 22:13:59
URL: http://kulturnorden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback