Q&A

Hanna - Gillar Grisen sitt smeknamn? :D
Och framförallt, varför detta smeknamn?
Grisen hälsar att hon inte direkt blivit tillfrågad om hon vill bli kallad Grisen men att hon nu vant sig. Men hon använder det faktiskt ganska mycket själv nuförtiden så jag tror att hon förlikat sig, så att säga.
Hon fick det då jag, någongång, vrålade ut att hon var en Gris. Det bet sig fast. Numera används dock Piggie och Piggieknorr också. Ska tilläggas att hon inte rä någon Gris på riktigt utan en mycket söt och fin flicka som inte trynar runt i lerpölar särskilt ofta alls.


Anna - Vad är ditt/dina drömjobb, Kajsa? Vad vill du uppnå (yrkesmässigt) och varför?
Tusen kramar.
Så otroligt mycket! Jag har så länge jag kan minnas velat bli stridspilot. En gnutta för mycket TopGun i för unga år, papi som arbetar med flyg och två äldre bröder som lärde mig en sjuklig massa stridsflygplansmodeller och jag hade hittat min grej. Nu är jag dock mer inne på allt mellan himmel och jord inom journalistik, design och egentligen allt som hör kultur till. Jag vill uppnå att vara lycklig och glad när jag är ledig såväl som jobbar.

Sandra - Vilket är ditt favoritdjur? Varför?
Hur gammal var du när du fick din första kyss?
Vad är det första du gör på morgonen?
Vilken låt får dig att hoppa och studsa av lycka?
Jag gillar ju hamstrar. Små, ulliga, gulliga och som små bullar med päls. Men som den hästtjej jag varit så ligger de mig varmt om hjärtat. En mjuk mule är det finaste som finns att borra in näsan mot. Men absoluta favoritdjur? Mus-med-snabel!
Oh, pussades gjorde man ju liksom på dagis i ren experimentsanda men riktiga, riktiga kyss? Jag vet faktiskt inte. Är det dumt att inte komma ihåg det? Oh jag är så oromantisk.
Jag lyckas väldigt ofta peta ner min mobil på golvet eftersom jag är så vimsig.
Lisa Mitchell - Coin laundry!


Malin - Du ställde ganska bra frågor själv tycker jag! Jag har funderat över det där Grisen-namnet... Vad tycker hon? Jag vet i ärlighetens namn inte om jag skulle vilja bli kallad det även om det är väl menat :)
Vad är det bästa respektive sämsta med att ha flyttat hemifrån till eget boende?
Varför flyttade du till Stockholm och vad gör du där? Läser någon kurs har jag för mig? Jobbar?
Svaret finns ovan. Men, det är sagt med kärlek och inte illa ment. Det vet hon.
Bästa - jag är min egen chef och förälder. Sämsta - Jag är min egen chef och förälder.
Jag flyttade hit för att prova någonting nytt och lära mig vara.. vuxen?
Jag pluggar en kurs i mode (Mode - kropp,kläder,kultur) på distans via Umeå universitet samtidigt som jag jobbar som frilansjournalist och illustratör. Men jag är sugen på att testa något nytt så det ligger på priolistan.

Sica - trivs du i huvudstaden? :) vilka är dina negativa respektive positiva intryck av Stockholm so far? :0)
Jag trivs tokbra!
Negativt - omöjligt att få kallvatten i kökskranen, det är aldrig tyst, ICA är ett kaos.
Positivt - här finns allt, jag kan vara vem som helst och samtidigt helt anonym.

Miriam - jag undrar hur det kommer sig att du är så duktig på att teckna/illustrera?
och vad tycker du om att bo i en ny stad?
Jag har alltid ritat. Så enkelt är det nog. Och gör man saker varje dag så blir det kanske..bra?
Det är underbart att bo i en ny stad. Det är en nystart, en möjlighet att börja om från en sorts scratch.

Ina - hur mår du idag?
Jag väljer att svara såhär; jag har aldrig mått så bra som jag gör idag. Och då har förkylningen inget med det hela och göra. Jag har helt enkelt aldrig mått så bra över lag i hela mitt liv såsom jag gör nu.

Camilla - Hur gick du till väga för att få tag i bostad i Stockholm? :) (och krya på dig fina du!)
Kontakter och fina människor som ville hjälpa till. <3

Shirin - berätta något som vi inte vet om dig! pick your choise
Oj. Okej. Jag äter antidepressiv medicin, har gjort det länge och kommer nog kanske alltid göra.

Alexandra - hejsan =) du har så otroligt fint hår, har du några tips om hur man/du sköter det för att kunna få långt, fint hår mm? sparar långt hår med de lyckas jämt bli så slitet :/ kram
Jag har lärt mig att det helt enkelt är så att inte alla kan få väldigt långt hår. Beroende på kvalité, tjocklek på hårstråna osv osv. Men mitt hår är väldigt typiskt skandinaviskt och fint så jag tycker det är märkligt att mitt kan bli hur långt som helst. Men men. Det enda jag gör är egentligen.. ingenting speciellt alls!
Toppar det så ofta jag kommer ihåg det (för sällan), tvättar med vanliga schampoon/balsam och gör inpackning då och då. MEN, jag plattar aldrig håret, lockar väldigt sällan och är snäll mot det. Typ.


Sussi - Har du ärvt all din kreativitet av någon? Kommer din sockersöta och snygga stil från någon?
Vi vet faktiskt inte riktigt. Ingen av mina föräldrar är åt det kreativa hållet. Men min morfar var och även min farmor. Så kanske därifrån? Åh. Tack! Även där har jag inget direkt svar. Men jag gillar att blanda nytt och gammalt. Dyrt och billigt. Nytt och 2hand.

Hanna - Hur lång är du? Du har ju så sjukt små fötter!
Vart skulle du vilja bo i Sverige och övriga världen förutom Norrland och Stockholm?
Tror du att du kommer flytta tillbaka till Norrland?
Jag är 160. Fast i passet står det 162. Jag skulle vilja testa att bo i New York och gärna på något ställe där inga varma kläder någonsin behövs. Där det är hav utanför fönstret och palmerna rasslar. Jag kommer alltid alltid att ha en koppling tillbaka till Norrland. Det är en del av mig på samma sätt som min arm är en del av min kropp.

Lisa - åh vad kul!
vad skulle du ta med dig till en öde ö?
är det bara du som kallar grisen för grisen?
har du några udda skills? ;)
vilket land skulle du vilja besöka?
om du var tvungen att välja mellan att alltid lukta svett eller ha jättefettigt hår hela livet, vad väljer du?
vilka affärer måste jag besöka när jag kommer till stockholm på höstlovet?
Saltlakrits! Jag äter alltid en massa salta saker när jag är på varma platser. Och bra sällskap.
Nej, det är en hel del människor som kallar Grisen för Grisen faktiskt.
Jag har hög, hög smärttröskel. Om det nu är en skill? Och så är jag grym på att vara händig. Spika, knåpa, måtta, fixa och dona här hemma. Jag är som herr Timell i miniformat.
Jag har haft möjlighet att besöka många av de länder jag velat åka till. Men jag är otroligt sugen på Brasilien och Israel. Snart ska jag nog kunna bocka av en av dem på most-go-to-listan dock.
Men hjälp. Vilken jobbig fråga. Eh. Fett hår. För då kan jag ha gigantiska rosetter, exotiska sjalar och fräsiga hattar på huvudet hela tiden. Då skulle jag knalla runt med floppyhats jämt.
Du måste gå på lite olika Myrornabutiker. Den i Skärholmen och på Hornsgatan exempelvis. Sen kika runt i alla små boutiquer här på Sofo. Man handlar inte så ofta där men det är kul att kika! Så toppa med Weekday, lite Monki och nån av de bra H&Mbutikerna. Sen göra en gigantisk 2handrunda på söder och runt St. Eriksplan!  

så, där va lite frågor! bamsekram på dej!

Rebecka - Jag tycker att Grisen är ett sött smeknamn, men vad heter hon egentligen (eller är det hemligt som med min Räven)?
Hur fungerar det att ha distansförhållande med så långt avstånd?
Vad vet du nu som du önskar att du hade vetat när du gick i högstadiet?
Vad lyssnar du på för musik? Kram och hej.
Jag kallar Grisen för både Grisen och hennes riktiga namn, Hanna, här på bloggen. Så om inget annat nämns så är alltid Hanna här alltså Grisen.
Det fungerar helt okej med distansförhållande. Naturligtvis längtar man så man trillar itu. Men längtan är också bra. Vi uppskattar våra dagar ihop så himla mycket när vi väl ses. Men det är tufft, ja.
Jag önskar innerligt att jag visste att jag skulle kunna bli frisk, må bra och ha ett bra, lyckligt, givande liv.
Jag lyssnar på så sjukt olika! Allt från blipblop-ig fransk pop till 25 minuter långa symfonier och allt därimellan. Olika musik för olika humör, olika dagar och olika situationer. Jag tycker inte om att begränsa mig.
Jennifer - visste du att du är himla söt kajsa?
Tack! Ibland känner jag mig söt. Ibland inte. Men alla människor är söta, på sitt sätt och vis.

Hanna - Ja, vad gör du om dagarna? Hur många olika jobb har du nu, och vad var det egentligen du gjorde på svt? Åh, jag kan ju inte komma på någonting alls.. Men ta det som en komplimang; din blogg är redan toppenfin. Puss!
Jag styr just nu min tid mycket själv. Men en vanlig dag består oftast av skolarbete, en hel massa mailande, kanske krönikeskrivande eller DIY-arbete för min serie av det, illustratörsjobb osv. Ibland puttas ett möte in och ibland springer jag runt på hela stan i ärenden och jobb. Det är väldigt varierande. Och snart blir det kanske förändring också.

Sofia - krya på dig! gillar du grädde?
Egentligen inte. Jag föredrar cremé fraiche i mat då jag tycker grädde är onödigt. Men visst kan det vara gott!

Sofia - har du eller har du haft något ovanligt smeknamn? (som grisen eller liknande, inte bara sassa för att man heter sandra) :)
Kul att du frågar faktiskt för när jag var yngre vat jag så sur över att alla hade smeknamn utom jag. Men mina bröder kallade mig för Lillasyster Kanin efter min favoritbok när jag var liten och sedan har det funnits korta perioder av smeknamn.
Just nu är jag Hamster för en del människor. Det är ganska fint. Jag känner mig ullig och gullig då.

Emelie - vilken position brukar du spela när du spelar fotboll?
Länge sedan jag spelade nu. Men jag gillar både att vara nere i försvaret och en galen attackhund längst upp.

Vicky -
Åh! Finns det någon bild på dig när du har kort hår? Vilket är ditt favoritgodis? Vill du ta över världen med mig? :)
Egentligen har mitt hår aldrig varit kort. Mer i en ständig process att bli längre. Men denna (nedan) kanske?
PEZ!
Klart att jag vill! Ska vi börja imorgon?

Jessica - hej söta kajsa!
vilken är din favoritfärg?
gillar du att baka?
vad är bäst med hösten enligt dig?
hur skulle du bäst beskriva din klädstil?
är du kvälls- eller morgonmänniska?
vad är det finaste hos en pojke?
har du något favoritdjur?
puss!
Turkos.
Jag gillar att baka men jag är inte så bra. Svårt att koordinera alla moment liksom.
Att man kan läsa högvis med böcker, borra ned fötterna i tofflor, dricke sjukliga mängder the och att luften känns ny.
En lekfull blandning mellan gammalt och nytt, detaljrikt och inte så förutsägbart.
Kvällsmänniska!
Hos min - att han lyfter upp mig i famnen och kramar mig precis när jag vill.
Mus-med-snabel!

Rebecka -
Just det förresten! Vad är det för tidning du jobbar för?
Jag arbetar mest för densamma tidning som "upptäckte" mig när jag var 18. Länstidningen i Östersund.
Men även andra, fast få mer på frilansuppdrag.

Requiem Pour Un Con -
Hur länge har du tecknat och när hittade du din egna stil?
Vad gör dig glad?
Vilken är fin favoritfilm?
Favoritcitat?
Jag som inte tycker att jag hittat en stil än. Men, ett par år sedan hittade jag det som är mer eller mindre "jag".
Att få vara bland människor som får mig att känna mig bra, trygg och hemma.
Cabaret tror jag.
Omöjligt är skymda möjligheter.

Sofia - dagdrömmer du mycket och vad brukar du isåfall dagdrömma om?
Om du hade en tidsmaskin med vilken du kunde åka bakåt i tiden tre gånger, en dag åt gången, vartsomhelst i världen, vilka tre historiska händelser hade du velat uppleva?
Vilket djur, utdött eller nu levande, tycker du är häftigast?
Finns det några speciella egenskaper som du ibland avundas hos andra människor?
Gud vad jag dagdrömmer. Om allt ifrån att Mikael ska komma in genom dörren helt oförberett till att DN ska ringa och säga att jag är precis vad de söker till sin kulturdel. Men mest drömmer jag om att få fortsätta vara glad och att jag ska få göra det jag vill.
Jag skulle åka till: 1789 - franska revolutionen och se människorna på barrikaderna och ett Paris i uppror.
1947 - När Diors "The new look" presenterades för första gången och satte ringar på modevattnet för all framtid.
30 e.kr - eftersom jag inte tror på Gud, Jesus och kompani skulle jag vilja se vad som hände då. Om det är ett väsen av människans fantasi, om det finns en gnutta sanning osv. Vore intressant som tusan att knata Golgata fram.
Sabeltandad tiger var min största fascination som barn. Men, mus-med-snabel annars såklart.
Jag avundas andra människors tålamod och styrka. Ibland känns det som jag har intet av båda.

Kommentarer
Postat av: Sica

roligt att läsa svaren :D



Och mja. Jag har skaffat mig ganska bra koll på allt det här med att starta eget, men skatten och egenavgifter och bokföring har jag inte riktigt stenkoll på än, så jag borde nog också boka in ett möte på skatteverket. Men annars - det finns fantastisk hjälp att få överallt! Nyföretagarcentrum t ex - gratis rådgivning och prövning av sin affärsidé. Man kan skaffa sig en mentor som blir ens stöttepelare, finns MASSA bra böcker att köpa på t ex
http://redaktionen.se/produkter.php?avd=startaeget bland annat and so on, and so on. Du har väl googlat "starta eget"?

2009-10-08 @ 22:28:38
URL: http://sicastyle.se
Postat av: Sussi

Vilka fina svar! Varje gång jag läser något du skrivit, om det så bara är en mening, så blir jag så förundrad över hur duktig du är på att formulera dig. Du har verkligen hittat rätt i livet!

2009-10-09 @ 01:03:08
URL: http://lavica.blogg.se/
Postat av: Hanna

Gillar att du är så fascinerad av mus-med-snabel

2009-10-09 @ 14:55:46
URL: http://farbrorfrans.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback